Maedismus je učení mistra tužky, který umí zhmotnit rychlost mazd

  1:00aktualizováno  1:00
Tokio (od zpravodaje iDNES.cz) - Maeda je jméno, na které mazdisté přísahají. Šéfdesignér Ikuo Maeda je superstar hirošimské automobilky a právě on dal mazdám nezaměnitelnou výraznou tvář, která se líbí na celém světě. Nejnovější kreace nenaznačuje podobu konkrétního připravovaného modelu a vysvětluje směr, kterému můžeme říkat maedismus.

Studie Mazda Vision Coupe | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Zasvěcení nového designéra do filozofie značky probíhá u každé automobilky jinak. Jeden šéf studia na to jde iniciačním obřadem v muzeu značky, jiný třeba do detailu propracovaným manuálem. Maeda si na to vytvořil didaktickou pomůcku, kterou teď ukazuje celému světu.

Studie Vision Coupé spojuje futurismus vyjádřený moderními technologiemi s řemeslným umem japonských mistrů interpretovaným ráznými tahy Maedovy tužky. Čtyřdveřové kupé je svalnatá automobilová socha, ze které čiší energie zahalená do neuchopitelné aury tajemna a vyšperkovaná parádními detaily.

Studie Mazda Vision Coupe
Studie Mazda Vision Coupe

Oči světel proříznou tmu a minimalisticky pojaté tělo, jehož eleganci vyzdvihuje hra světla a stínů, ohromí diváka. Maedovo pojetí designu z toho musí pochopit každý trochu vnímavější učedník. Ale mistr je jen jeden.

Mazda má dnes nejsilnější a nejpropracovanější designový jazyk ze všech japonských značek. Té filozofii říkají KODO - Soul of Motion (duše v pohybu). Duší všeho je právě Maeda, jehož otec Matasaburo byl na stejné pozici jako Ikuo před třiceti lety (v designstudiu značky pracoval od roku 1962 do roku 1992). Maeda mladší (u Mazdy je od dubna 1982) aktuální silný designérský jazyk představil v roce 2010, rok poté, co převzal šéfdesignérskou tužku. 

Nejnovější kreace má začínat sedmou generaci aut značky, prvním sériovým modelem, který bude namalovaný podle nových pravidel Maedismu bude nová Mazda 3, která se představí příští rok.

Studie Mazda Vision Coupe

Maedismus

Ladné atletické tvary vyrýsované ráznými napjatými linkami zdobí moderní mazdy a právě koncept Vision Coupé, který si automobilka připravila na nadcházející autosalon v Tokiu, je jeho nejčerstvějším slabikářem. Ten vysvětluje, kam se design Mazdy za ty roky posunul a našel novou interpretaci.

Maeda to popisuje tak, že se stačilo držet „zlatého řezu“ klasických kupé, se kterými má Mazda velké zkušenosti. Silueta má podtrhovat sílu, která se snoubí s elegancí pod heslem „méně je více“. Maedův cíl je jasný: zhmotnit rychlost a vystihnout její tvar.

Ladné linky se vnoří také do kabiny, kde měkkými tahy vytvarují stejně působivý interiér. Nádherný volant a pod ním kaplička přístrojů vyplněná displeji jsou zářícím vrcholem purismu bohatě prosklené kabiny.

Fotogalerie

Ty na pohled jednoduché linky jsou výsledkem precizního procesu, každá má svůj smysl a hlubokomyslné vysvětlení. Však práce na Vision Coupé prý trvaly dva roky, což je na čirý koncept nekonečně dlouhá doba.

Už to podtrhuje důležitost role, jakou má nejnovější kreace pro samotnou automobilku. Prvotní myšlenkou je to, že auto není jen kus železa, je součástí našeho života. Maeda to vysvětluje lapidárně: automobilový design v podání Mazdy má být opravdovým uměním.

Nejnovější studie je stylistické cvičení Maedova týmu, nic neříká o technice ani moderních technologiích, cizeluje tvar auta k ideálu atletické krásy. A zároveň tak těm, kteří se chtějí dívat, vysvětlí, proč je design dnešních mazd tak úspěšný a silný. Je stále japonský, takže jasně podtrhuje to, proč je svět chce, a zároveň natolik výrazný a svébytný, že dokáže vzbudit emoce.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz