Zasvěcení nového designéra do filozofie značky probíhá u každé automobilky jinak. Jeden šéf studia na to jde iniciačním obřadem v muzeu značky, jiný třeba do detailu propracovaným manuálem. Maeda si na to vytvořil didaktickou pomůcku, kterou teď ukazuje celému světu.
Studie Vision Coupé spojuje futurismus vyjádřený moderními technologiemi s řemeslným umem japonských mistrů interpretovaným ráznými tahy Maedovy tužky. Čtyřdveřové kupé je svalnatá automobilová socha, ze které čiší energie zahalená do neuchopitelné aury tajemna a vyšperkovaná parádními detaily.
Oči světel proříznou tmu a minimalisticky pojaté tělo, jehož eleganci vyzdvihuje hra světla a stínů, ohromí diváka. Maedovo pojetí designu z toho musí pochopit každý trochu vnímavější učedník. Ale mistr je jen jeden.
Mazda má dnes nejsilnější a nejpropracovanější designový jazyk ze všech japonských značek. Té filozofii říkají KODO - Soul of Motion (duše v pohybu). Duší všeho je právě Maeda, jehož otec Matasaburo byl na stejné pozici jako Ikuo před třiceti lety (v designstudiu značky pracoval od roku 1962 do roku 1992). Maeda mladší (u Mazdy je od dubna 1982) aktuální silný designérský jazyk představil v roce 2010, rok poté, co převzal šéfdesignérskou tužku.
Nejnovější kreace má začínat sedmou generaci aut značky, prvním sériovým modelem, který bude namalovaný podle nových pravidel Maedismu bude nová Mazda 3, která se představí příští rok.
Maedismus
Ladné atletické tvary vyrýsované ráznými napjatými linkami zdobí moderní mazdy a právě koncept Vision Coupé, který si automobilka připravila na nadcházející autosalon v Tokiu, je jeho nejčerstvějším slabikářem. Ten vysvětluje, kam se design Mazdy za ty roky posunul a našel novou interpretaci.
Maeda to popisuje tak, že se stačilo držet „zlatého řezu“ klasických kupé, se kterými má Mazda velké zkušenosti. Silueta má podtrhovat sílu, která se snoubí s elegancí pod heslem „méně je více“. Maedův cíl je jasný: zhmotnit rychlost a vystihnout její tvar.
Ladné linky se vnoří také do kabiny, kde měkkými tahy vytvarují stejně působivý interiér. Nádherný volant a pod ním kaplička přístrojů vyplněná displeji jsou zářícím vrcholem purismu bohatě prosklené kabiny.
Ty na pohled jednoduché linky jsou výsledkem precizního procesu, každá má svůj smysl a hlubokomyslné vysvětlení. Však práce na Vision Coupé prý trvaly dva roky, což je na čirý koncept nekonečně dlouhá doba.
Už to podtrhuje důležitost role, jakou má nejnovější kreace pro samotnou automobilku. Prvotní myšlenkou je to, že auto není jen kus železa, je součástí našeho života. Maeda to vysvětluje lapidárně: automobilový design v podání Mazdy má být opravdovým uměním.
Nejnovější studie je stylistické cvičení Maedova týmu, nic neříká o technice ani moderních technologiích, cizeluje tvar auta k ideálu atletické krásy. A zároveň tak těm, kteří se chtějí dívat, vysvětlí, proč je design dnešních mazd tak úspěšný a silný. Je stále japonský, takže jasně podtrhuje to, proč je svět chce, a zároveň natolik výrazný a svébytný, že dokáže vzbudit emoce.