Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda MX-5 − óda na radost

aktualizováno 
Je pro vás jízda autem jen nutné zlo? Dál už číst nemusíte. Následující řádky jsou určeny těm, pro které je jízda autem radostí, právě pro ně Mazda postavila novou generaci dnes již legendárního roadsteru MX-5.

Mazda MX-5 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

ZVENČÍ  |  ZEVNITŘ  |   MOTOR  
JÍZDA  
ZÁVĚR HISTORIE ČÍSLA

Mazda MX-5 patří mezi nejlepší otevřené automobily pro jízdu ve dvou. Pokud zrovna neuvažujete o stavebnici od "automobilky" Kaipan, vězte, že v relacích do jednoho milionu korun nic zábavnějšího v autosalonu jen tak nepořídíte.

Co víc, "emikspětka" dokazuje, že požitek z jízdy není jen o rychlosti a výkonu, v souboji "hra na city" tak dokáže porazit i řadu papírově silnějších a dražších rivalů. 

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda můžete koupit na www.automodul.cz

"Naše" testovací Mazda MX-5 není úplně přímým následovníkem této dnes už legendární hračky pro velké kluky, nesedíme totiž v roadsteru, ale v provedení roadster-kupé.

To přišlo na trh rok po uvedení verze s plátěnou střechou v roce 2005. Od klasické verze se liší především elektricky ovládanou pevnou skládací střechou namísto ortodoxní látkové. Jakékoliv opovržení si "zaplechovaná" verze rozhodně nezaslouží, byť si skalní příznivci klasických roadsterů možná myslí něco jiného.
 
Vývoj se nedá zastavit a pevné skládací střechy si razí cestu i k modelům, kde bychom je nikdy nečekali. Výhody v podobě možnosti celoročního využití, lepší akustické pohody nebo účinnější ochrany proti případným nenechavcům není třeba neustále omílat.

Exteriér: nový dobrý známý
Dokud nepostavíte obě generace tváří v tvář nebo nesrovnáte jejich míry v technické dokumentaci, těžko uvěříte, že s rozměry se hýbalo jen minimálně. Nová Mazda MX-5 sice ztratila část své lehkosti a jednoduchosti, získala naopak na robustnosti a dynamice.

Klasické tvary a silueta zůstaly zachovány, na karoserii ale přibyly mohutně vytažené lemy blatníků, které téměř zasahují do vodorovných ploch. Zadní partie si zachovaly vzhled svého předchůdce, příď je oblejší a a má agresivnější rysy. Jednoduše řečeno: nová generace je prostě svalnatější.

Pevná střecha: koncert kinematiky
Konstrukce pevné skládací střechy modelu MX-5 je dílem spolupráce Mazdy s firmou Webasto. Výsledek je obdivuhodný. Nejenže se podařilo zachovat vzhled a proporce výchozího modelu, ale střecha se navíc složí do stejného prostoru za sedadly, který je oddělen polstrovanou příčkou od zavazadelníku, jako u verze s plátnem.

Střešní díly jsou vyrobeny z plastu a sklolaminátu a jako celek váží o pouhých 18 kilogramů více než klasické provedení. Zajištění střechy v nasazené poloze je jištěno dvojicí mechanických zámku v rámu čelního okna. Po jejich uvolnění se mechanismus uvede do pohybu stisknutím tlačítek na středovém panelu. Proměna z kupé na roadster probíhá pomoci čtyř elektromotorů za neskutečných 12 vteřin (v současné době světový rekord), stejně dlouhá, respektive krátká je i doba opačné transformace.

Interiér: stísněná elegance

Jednou ze slabin předchozí generace byla velikost vnitřního prostoru. Mazda v tomto ohledu rozhodně nezastírala zemi svého původu, pro dvoumetrové habány bylo prakticky nemožné se do malinkého kokpitu vtěsnat.

Nástupce sice povyrostl, ale pár centimetrů k dobru by mu ještě prospělo. 183centimetrový řidič neměl problém se uvnitř pohodlně usadit, při nasazené střeše ovšem musel dávat pozor, aby hlava nepřišla do kontaktu s bočními výplněmi střešního dílu. Drobnou výtku také zasluhuje pouze výškově nastavitelný sloupek řízení.

Vzhledem k renomé značky BOSE budí lehké rozpaky zvukové vlastnosti a výkon audiosoustavy, která při rychlejší jízdě nebyla schopná překonat aerodynamický hluk. Tím kritika na adresu vnitřního prostoru končí.

Interiér se nese v duchu klasických roadsterů a dominují mu kruhové motivy. Přístrojová deska je z horní části zcela plochá a vystupuje z ní pouze přístrojová kaplička, přední část je zaoblená a po celé délce ji horizontálně rozděluje silný černý pás z lesklého plastu.

Středem kokpitu prochází poměrně rozměrný tunel, který striktně odděluje prostor řidiče od spolujezdce. Vzhledem k tomu, že je vyroben z tvrzeného plastu, jako loketní ho lze využít jen omezeně.

Příjemná jsou naopak sedadla, která sice postrádají výraznější anatomické tvarování, ale ani na dlouhých cestách z nich nebolí záda.

Zavazadlový prostor má objem 150 litrů, což není mnoho, ale na cestování ve dvou to stačí. Velikost vstupního otvoru je vzhledem k přepravní kapacitě dostačující. Uvnitř vozu je několik přihrádek rozličných tvarů a objemů, které poberou dalších pár litrů nezbytností.

Motor: 7,5 kila na koně
Pro model MX-5 je k dispozici dvojice čtyřválcových agregátů. Námi testovaná verze měla pod kapotou motor o objemu 2 litry s výkonem 160 koní, tedy vyšší z nabídek.

Malý roadster s ním zvládne sprint z nuly na stovku za 8,3 vteřiny a ručička rychloměru se podívá až na číslici 215 km/h.

V praxi se tato kombinace ukázala ve velmi dobrém světle. Při jízdě konstantní vysokou rychlostí ani v klikatém kopcovitém terénu se motor nezadýchal, žádné slabiny se neprojevily ani při sprintování po letištní ploše.

Ačkoliv jde o moderní agregát, charakteristiku má ze staré dobré japonské školy. Z počátku je jeho projev poměrně utlumený, zhruba od dvou a půl tisíce otáček se začíná probouzet, v pěti tisících začíná mít ten správný zvuk, který graduje až do sedmi tisíc, kdy definitivně zatne tipec vašemu rozletu omezovač.

Motor spolupracuje výhradně s mechanickou šestistupňovou převodovkou s mimořádně přesným chodem. Řazení probíhá malou volicí pákou, která se pohybuje po krátkých drahách a s příjemným odporem. Převodovka si s motorem velmi dobře rozumí, díky vhodnému odstupňování dokáže při klidné i dynamické jízdě využít jeho potenciálu.

Pokud se chcete kochat krajinou a dáte přednost plynulé jízdě před hledáním osobních limitů, klidně zařadíte šestku a o motoru se dozvíte jen díky přítomnosti laděných koncovek výfuku.

I při rychlosti okolo českého dálničního maxima motor točí zhruba polovinu z povoleného maxima, přibližně 3 500 otáček.

Apetit je u tohoto malého roadsteru otázkou stylu jízdy více, než bývá obvyklé. Při jízdě na krev není problém podívat se až k za osmnáctilitrovou hranici, při výletním zdolávání alpských průsmyků ale lze jezdit méně než za polovinu. V kombinovaném cyklu si otevřená mazda vystačí s 9,5 litru paliva na sto kilometrů.

Podvozek: óda na radost

Nová generace modelu MX-5 dostala do vínku mimořádně tuhý skelet, což se pozitivně projevuje nejen na bezpečnosti posádky, ale i na jízdních vlastnostech.

Kromě mimořádné odolnosti proti kroucení karoserie mile překvapil i jízdní komfort. Přestože jsou na voze obuty nízkoprofilové "sedmnáctky", provoz po pražských komunikacích nebyl utrpením, jak by se dalo předpokládat. Zásluhu na tom má nejen optimální rozložení hmotnosti a velká kola, ale i použití měkčího odpružení.

Koncepce zadního pohonu a relativně krátkého rozvoru dokáže na kluzké vozovce pořádně pozlobit, na druhou stranu s trochou odvahy a citlivou prací s plynovým pedálem můžete každý výjezd ze zatáčky okořenit efektním driftem.

Jde to samozřejmě i na suchu, malý roadster k tomu má dostatek výkonového potenciálu, nicméně zvýšená spotřeba zadních pneumatik není pro většinu z nás asi příliš efektivní.

Chování vozu je ve většině jízdních situací velmi dobře předvídatelné, díky uložení sedadel těsně před zadním kolem, navíc řidič výborně vycítí okamžik, kdy záď vybočuje z přímočarého směru.

Na jedničku je také řízení. Je příkladně tuhé a prostřednictvím malého tříramenného volantu přenáší k rukám tolik informací o dění pod koly, kolik si můžete jen přát.

Degresivní účinek navíc výrazně narůstá v zatáčkách, kdy je nutné, aby řidič cítil skutečnou vládu nad vozem, na nějaké ovládání jedním prstem tedy rovnou zapomeňte.

Mazda samozřejmě lpí i na bezpečí pasažérů, a tak je vůz kromě protiblokovacího a protiprokluzového systému vybaven i stabilizačním programem (DSC), jehož funkci lze naštěstí tlačítkem deaktivovat.

S nataženou střechou je ve voze velmi solidní akustická pohoda, na rozdíl od klasických roadsterů s plátěným topem zde není hlavním zdrojem hluku aerodynamický odpor, ale zvuk motoru a odvalujících se pneumatik.

Při jízdě bez střechy lze příjemně cestovat rychlostí do 130 km/h, nad toto hranici citelně narůstá aerodynamický hluk v kabině a průvan vnikající do vozu ze zadní části. Vyklápěcí deflektor umístěný mezi ochrannými oblouky, který má proudění vzduchu zvenčí omezit, se prakticky vůbec neosvědčil.

Cena: s plnou polní za cenu oholených konkurentů
Pokud netrpíte jako většina smrtelníků nedostatkem financí a máte zrovna po ruce volný milion, máte vyhráno.

Za devět set tisíc máte miatu se vším, co můžete na cestách potřebovat a ještě vám zbude na benzin a několik párů pneumatik.

Základní cena modelu MX-5 je na českém trhu stanovena na 691 900 Kč (Softtop 1,8i Challenge), lépe vybavené provedení Revolution s dvoulitrovým agregátem startuje na částce 799 900 Kč, verze s pevnou, elektricky skládací střechou je o devadesát tisíc dražší, tedy za 889 900 Kč.

Cena testované verze měla včetně metalického laku s perleťovým efektem hodnotu 902 100 Kč. Za tuto cenu dostanete nejen pohledné auto s vytříbeným charakterem, ale i kupu výbavy.

Ta zahrnuje například dva čelní a dva boční airbagy, antiblokovací, stabilizační a protiprokluzový systém (ABS, DSC, TCS), posilovač řízení, xenonové světlomety, centrální zamykání, elektricky ovládanou střechu, zrcátka a okna, automatickou klimatizaci, audiosystém Bose s měničem CD a sedmi reproduktory, kožené čalounění interiéru, vyhřívání sedadel, mlhové světlomety, kola z lehkých slitin, sportovní podvozek Bilstein, diferenciál s omezenou svorností a řadu dalších prvků.

Historie: idol na tři až osm písmen
Historie lehkého sportovního roadsteru a la Mazda sahá až do roku 1979, kdy projekt malého obratného otevřeného autíčka dostal zelenou. V průběhu desetiletí ale byl vývoj několikrát pozastaven a finální model jménem Roadster (v severní Americe označený Miata a v Evropě MX-5) se představil až v roce 1989. Zrodila se legenda.

Miata si rychle získala velkou oblibu především na trzích USA, v Evropě se MX-pětka nejprve prosadila ve Velké Británii, kde koncepce roadsteru vznikla. Skutečnou oblibu získala u kontinentálních Evropanů až výrazně modernizovaná verze, která se na trhu objevila v roce 1998. Ta měla významně přepracovaný interiér, nové nárazníky a především světlomety ve tvaru slzy namísto původních vyklápěcích.

Světovou popularitu malé sportovní mazdy charakterizuje nejlépe následující číslo. 700 000, to je pořadové číslo vozu, který dne 5. března 2004 a sjel z výrobní linky továrny Ujina. Mimořádný komerční úspěch miaty se v roce 2000 zasloužil i o zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejúspěšnější produkční otevřený automobil a až do roku 2005 se v ní jen přepisovaly údaje o vyrobených kusech.

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- tuhost karosérie
- konstrukce střechy
- vzhled a provedení
- dynamické vlastnosti
- kvalita řízení a řazení
MINUSY

- absence dojezdového kola
- absence podélného nastavování volantu
- diskutabilní funkčnost integrovaného deflektoru

KONKURENTI BMW Z4 2,0i Audi TT 2,0 TFSI Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
objem motoru 1 995 1 984 1 796
max. výkon (kW) 110 147 135
max. toč. moment (Nm) 200 280 240
max. rychlost (km/h) 220 237 230
zrychlení 0−100 km/h (s) 8,2 6,7 7,6
základní cena (Kč) 903 020 1 053 600 985 000
Pozn: platí pro vozy s plátěnou střechou



Mazda MX-5 v číslech

MX-5 Softtop 1,8i MX-5 Hardtop 2,0i

zdvihový objem (ccm)

1 798 1 999
převodovka typ/počet stupňů 5 6
maximální výkon (kW/koní) 93/126 118/160
nejvyšší toč. moment (Nm)  167 188
maximální rychlost (km/h) 196 215
zrychlení 0−100 km/h (s) 9,4 8,3
spotřeba město/
mimo/kombi (l/100 km)
9,9/5,8/7,3 10,6/6/7,7

délka/šířka/
výška/rozvor

3 990/1 720/
1 245/2 330
3 995/1 720/
1 255/2 330
pohotovostní hmotnost (kg) 1 117 1 192
objem kufru (l) 150
rozměr pneu 205/50 R16 205/45 R17
cena od (Kč) 691 900 889 900

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.