Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší hračka pro kluky každého věku: Mazda MX-5

aktualizováno 
Že kabriolet není jen doplněk šatníku pro nevybouřené mladíky, dokazuje Stanislav Karger. Bývalý kantor, jehož celoživotní láskou jsou auta. Říká tomu "taková záliba v automobilech". Rád má hlavně ta starší a na běžné ježdění má rovnou to nejznámější a nejprodávanější otevřené auto světa.

Mazda MX-5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Obratný roadster Mazda MX-5 je legenda, kterou dnes japonská značka nabízí už ve třetí generaci. Mazda chtěla v osmdesátých letech postavit malý otevřený dvoumístný sporťáček ve stylu klasických britských otevřených aut.

A podařilo se jí to hned na první pokus. Hned první generace miaty, jak se Mazdě MX-5 mimo Evropu říká, se stala pojmem. Znalci vědí, že víc než inspirací byl Mazdě Lotus Elan. Možná je to jen pomluva, ale dodnes by se prý někde ve skladu v Hirošimě nějaký rozebraný elan našel...

Fotogalerie

Stanislav Karger má právě ji, první generaci u mazdologů označovanou NA, která se představila 9. února 1989 na autosalonu v Chicagu. "Je to jedna z vůbec prvních, která se objevila v Česku," říká o svém červeném kousku, který používá na normální každodenní ježdění.

Vitální pán, kterého byste ale na první pohled tipovali na nenápadné loudavé malé auto, se vůbec nerozpakuje šlápnout na plyn. "Rád se rozjedu svižně, ale abych jezdil rychle, to už pro mě není," říká a přišlápne na výjezdu ze zákruty plyn, aby se zadní kola, která pohání sto koní točivé šestnáctistovky, hezky sklouzla.

Mazda MX-5

A dupnout na to, aby se od zadních kol zakouřilo, se taky nerozpakuje. Právě tohle jsou disciplíny, ve kterých Mazda MX5 dodnes exceluje. "Je to nejpropracovanější roadster," libuje si Karger. Ročně najezdí kolem dvaceti tisíc kilometrů, s MX5 asi polovinu z toho.

"Chtěl jsem si před deseti lety udělat radost," říká o mazdě, se kterou jezdí i v zimě. Je to klasický roadster klasické koncepce, střechu složíte i natáhnete jednou rukou z místa řidiče. Ten by ale neměl mít přes 185 centimetrů, přeci jen je malá nejen zvenku ale i zevnitř, dvoumetrový fotograf z ní čouhal přes čelní sklo.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.