Mazda Premacy - výhody poráží vysoká cena

- Třída minivanů, kterou před třemi lety založil Renault Mégane Scénic,má další přírůstek Mazdu Premacy. Ta jako by pionýra scénica kopírovala. Zatímco další letošní novinky v této kategorii nabízejí šest nebo sedm míst, sveze premacy stejně jako scénic maximálně kvintet pasažérů. Z porovnání s konkurenty, které MF DNES letos testovala, vychází Mazda Premacy hůře v nabídce prostoru a ani cenově nevychází nejvýhodněji. Která prakticky smýšlející rodina by nechtěla velkoprostorový vůz o rozměrech auta nižší střední třídy? Prostoru je v něm obvykle více než v kombíku, a to jak pro zavazadla, tak i pro cestující. Zhruba čtyřmetrová délka navíc nekomplikuje ani pojížďky a parkování ve městě.

Tyto praktické stránky však poráží vysoká cena. Vůz za půl milionu je zatím pro valnou většinu rodin v Česku nesplnitelným přáním. Pětimístná premacy zaostává za sedmimístným Opelem Zafira i šestimístným Fiatem Multipla. Měření v Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, že premacy nabízí ve srovnání s konkurencí více prostoru do šířky než do délky. Oproti Opelu Zafira je mazda o několik centimetrů uvnitř širší, ovšem zadní sedadla nabízejí posádce mnohem méně místa pro kolena než německý konkurent. Ve velikosti kufru mazda sice předežene zakladatele třídy scénica, na zafiru ani multiplu ale nemá. Zadní řadu sedadel premacy tvoří stejně jako ve scénicu a multiple trojice samostatných sedaček. Ty lze z mazdy pohodlně vyjmout - jedna váží dvanáct kilogramů, takže manipulaci bez problémů zvládne i něžná část rodiny. Po vyjmutí sedadel se nákladový prostor minivanu rozroste do rozměrů, které neposkytne žádný vůz kombi. Konstruktéři mazdy navíc pamatovali na převážení dlouhých předmětů uvnitř auta. Opěradlo sedadla spolujezdce se dá sklopit celou plochou na sedák a nic tak nebrání naložení dlouhých kusů. Sklopené opěradlo má navíc na zadní části plastový krunýř, který brání poškození tkaniny potahu. Šikovné je i sklápění opěradel zadních sedadel, které cestujícím zpříjemní klimbání. Stejně jako u spolujezdce ale platí, že za jízdy nelze sklápění opěradel doporučit, protože bezpečnostní pás potom nevede kolem ramen, ale okolo krku. V nabídce Mazdy je premacy buď s turbodieslovým motorem 2,0, nebo benzinovu osmnáctistovkou. Testem prošla Premacy 1,8 v silnějším provedení s výkonem 85 kilowattů (115 koní). Mazda nabízí i levnější variantu s výkonem 74 kilowattů. Silnější verze dává autu dostatečnou hbitost, ta je však ukryta až ve vyšších otáčkách, kdy se motor nechá poněkud víc slyšet. Porovnání navlas stejně silných motorů premacy a Opelu Zafira vyznívá lépe pro německý minivan. V akceleraci z klidu na sto kilometrů se ještě vozy srovnaly vedle sebe, ale v pružnosti z padesáti kilometrů v hodině na devadesát a z osmdesáti kilometrů v hodině na sto třicet vítězil jasně opel. Precizní je řazení japonského vozu, jistě působí i brzdy premacy. Vyšší těžiště mazdy moc neubírá z tradičně dobrých jízdních vlastností této japonské značky. Spotřeba se během testu pohybovala od šesti litrů na sto kilometrů při klidné jízdě po okresních silnicích přes osm litrů na dálnici až po jedenáct litrů benzinu na sto kilometrů při jízdách městskými centry.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,4
Zrychlení 0-400 m (s)  18,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  12,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  27,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,3
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Mezi množícími se kompaktními vany našla Mazda Premacy tvarový výraz v odvážně nápaditých křivkách a ve zdůraznění lomů a špiček. S pečlivostí citlivých designérů se tento vizuální styl projevuje i v interiéru a je příjemné,že nepůsobí agresivně. Hodnotná věcnost vysoce užitkového kompakt-vanu se stává tvarově přitažlivá jedinečnými koncovými světly, uloženými funkčně v dobře protvarovaném zadním čele. I přední pohled je přísně krásný tvarem světel i masky,které nemají chybu. V celé té perfektnosti však postrádám ten důvěrně romantický šperk nového loga Mazdy, půvabně uloženého v masivní chromové liště horní hrany masky. Jinak je mazda v designu osobitá, svérázná a odvážná. Je také jemnocitná a důsledná.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Poptávka po automobilech třídy vanů celosvětově roste. V poslední době se však zájem přesouvá na kompaktnější modely a nárůst prodeje minivanů má v letech 1997 až 2002 dosáhnout dokonce až 78 procent. Důkazem toho je i model Premacy od Mazdy. Je to již třetí van, který firma po kompaktním modelu Demio a nyní modernizované velkoprostorové limuzíně nabízí. Na zdejším trhu si zákazníky rozdělí především s evropskými novinkami scénic, zafira a multipla, které nastavily vysokou laťku v oblasti užitné hodnoty, variability, důmyslné konstrukce i designu. Premacy jde v oblasti záruky a tradiční spolehlivosti ještě dál. Pořizovací cena premacy rozhodně není nízká. Na druhou stranu při prodeji pět let staré premacy (i v Česku si ojeté japonské vozy kvalitou vydobyly odpovídající postavení) získá prodávající kolem 290 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Nová Mazda Premacy se vyznačuje odvážně nápaditými křivkami.