Asi nejzajímavější je na Mazdě RX-8 to, co se skrývá pod kapotou. Mazda se jako jediná automobilka na světě soustavně věnuje vývoji a sériové výrobě rotačních (Wankelových) motorů.
Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvar přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče. Mazda je 4.430 mm dlouhá, 1.770 mm široká a 1.340 mm vysoká. Rozvor je 2.700 mm.
I přes svůj sportovní výraz Mazda RX-8 nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující i jejich zavazadla.
Pod kapotou:
Srdcem nové Mazdy RX-8 je rotační motor RENESIS (- „Rotary Engine geNESIS“), vodou chlazený, dvourotorový motor se dvěma spalovacími komorami, z nichž každá má objem 654 cm3.
Motor je nabízen ve dvou výkonnostních verzích, standardní varianta dává 192 koní (141 kW) a maximální krouticí moment při tomto výkonu dosahuje 220 Nm při 5.000 ot./min., výkonnější varianta pak nabízí 232 koní (170 kW) s maximálním kroutícím momentem 211 Nm při 5.500 ot./min.
Slabší verze zrychlí z 0 na 100 km/hod za 7,2 sekundy, ručička tachometru se zastaví na maximální rychlosti 223 km/h. Výkonnější verze pak zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,4 sekundy a maximální rychlost činí 235 km/hod.
Rotační motor a jeho fungování Rotor má soustavu vnitřního ozubení, které je vyfrézované ve středu jedné strany pístu. Toto ozubení zapadá do převodu, který je připevněn ke komoře. Tento ozubený převod určuje dráhu a směr pohybu rotoru v komoře. Rotory jsou excentricky uchyceny k výstupní hřídeli, která je rotory otáčena stejným způsobem, jako když otáčíte klikou navijáku. Během každých 360° otočení rotoru se výstupní hřídel otočí třikrát. Rotor samotný má tvar trojúhelníku s oblými stranami a vrcholy tohoto trojúhelníku se trvale dotýkají stěny komory. Tvar komory zajišťuje, že střed rotoru opisuje při každé dokončené otáčce uzavřený kruh. Tři strany rotoru ve spojení s vnitřním povrchem komory vytvářejí tři pracovní komory, jejichž objem se během jediné otáčky rotoru neustále mění. Tato konstrukce vlastně nepotřebuje tradiční klikovou hřídel ani ventily. Jedinými pohyblivými částmi jsou samotný rotační píst a excentrická hřídel. Díky této konstrukci je rotační motor lehčí, kompaktnější a má delší životnost. Zatímco běžný čtyřdobý zážehový motor potřebuje k vykonání dvou otáček klikového hřídele čtyři cykly, rotační motory projdou všemi čtyřmi cykly během jediné otáčky rotoru. Rotor sám produkuje výkon rotačního motoru a přenáší jej na excentrickou hřídel, která plní úlohu srovnatelnou s klikovou hřídelí tradičního pístového motoru. Fotografii motoru RENESIS najdete ve fotogalerii. |
Podvozek:
Nově vyvinutý systém podvozku s přední nápravou tvořenou dvojitým lichoběžníkem a zadní víceprvkovou nápravou, dává Mazdě RX-8 jízdní vlastnosti hodné sportovního automobilu.
Vůz se může pochlubit ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu, na čemž má hlavní zásluhu kompaktní motor, který tak mohli konstruktéři umístit blíže do středu automobilu.
Převodovka:
Nová Mazda RX-8 přichází se dvěma převodovkami – pětistupňovou manuální pro variantu pohonné jednotky se standardním výkonem a šestistupňovou manuální pro "nadupanou" variantu.
Převodovky jsou, prostřednictvím jednodílné kardanové hřídele s nízkými vibracemi, spojeny s diferenciálem se zvýšenou svorností.
Zatímco většina vozidel s uspořádáním motor vpředu/náhon na zadní kola využívá dvojdílnou kardanovou hřídel se středovým ložiskem vyrobeným z oceli, aby bylo dosaženo nezbytné tuhosti, menší vzdálenost mezi motorem Mazdy RX-8 a diferenciálem vyžaduje pouze lehkou jednodílnou kardanovou hřídel vyrobenou z hliníkových slitin.
Ta je díky tomu přibližně o 5 kg lehčí než konvenční dvoudílná kardanová hřídel spojená středovým ložiskem.
Podél kardanové hřídele je robustní rám, který je vyroben ze silné oceli a spojuje převodovku s diferenciálem, čímž zvyšuje tuhost a přispívá ke snížení vibrací převodovky.
Jak dovnitř?
Mazda RX-8 se chlubí velmi nekonvenčním systémem protiběžně otevíraných dveří tzv. „freestyle door“ systém. Při nastupování cestujícím nepřekáží středový sloupek a cestujícím na zadních sedadlech ulehčuje nastupování a vystupování z vozu.
Zadní dveře jsou zavěšeny na zadní části a otevírají se proti směru jízdy, při otevření nabízejí široký přístupový prostor.
Maximální úhel otevření předních dveří je 67° stupňů, zadních dveří 80° stupňů, takže nastupování i vystupování cestujících je snazší než u tradičních dvoudveřových sportovních vozů.
Zadní dveře mohou být otevřeny pouze tehdy, když jsou otevřeny dveře přední, čímž se dveřní systém „freestyle“ Mazdy RX-8 stává dostatečně bezpečným a současně nabízí cestujícím výhody tradičních čtyřdveřových vozů.
Mazda rychlá, Mazda bezpečná
RX-8 nabízí nejmodernější technologie aktivní bezpečnosti. Protiblokovací brzdový systém (ABS), systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) se systémem protiprokluzu (TCS), či diferenciál se zvýšenou svorností (LSD) dávají Mazdě mimo kvalitních jizdních vlastnosti i nepostradatelnou dávku bezpečnosti.
O bezpečnost posádky se postarají i tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači a omezovači zatížení, či aktivní opěrky hlav předních sedadel. Standardní přední dvoufázové bezpečnostní airbagy, boční airbagy a okenní airbagy zajišťují cestujícím i řidiči vynikající pasivní ochranu.
Konstruktéři Mazdy RX-8 použili pro zpevnění zadních dveří silnou ocelovou trubku, která v okamžiku, kdy jsou tyto dveře zavřeny, plní funkci středového sloupku a v případě bočního nárazu zajišťuje nezbytnou pevnost karoserie.
Netradiční sporťák přijde zájemce na 999.900,- Kč za slabší variantu s 192 koňmi pod kapotou. Zákazník toužící po větším výkonu bude muset ještě dalšího čtvrt milionu přidat (1.259.900,- Kč za verzi s 232 koňmi).
Historie rotačních motorů Mazda
Cosmo Sport 110 S Jen do roku 1972 postavila Mazda celkem 1.176 kusů modelu Cosmo Sport. Tento předchůdce Mazdy RX-7 měl svou závodní premiéru na 72hodinovém Marathonu de la Route, kde skončil jako čtvrtý. |
Mazda 787 B |
Mazda RX-7 |
Mazda RX-8:
Motor | Standardní verze 192 k | Vysoký výkon 232 k |
Typ motoru | Rotační - dvourotorový | Rotační - dvourotorový |
Objem válců cm3 | 654 x 2 rotory | 654 x 2 rotory |
Konpresní poměr | 10,0:1 | 10,0:1 |
Systém zapalování | Plně elektronické | Plně elektronické |
Max. výkon (koní/kW) | 192/141 při 7000 ot. | 232/170 při 7000 ot. |
Max. krouticí moment (Nm) | 220 při 5000 ot. | 211 při 5500 ot. |
Typ paliva | bezolovnatý benzin | bezolovnatý benzin |
Objem palivové nádrže (l) | 61 | 61 |
Max. rychlost (km/h) | 223 | 235 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 | 6,4 |
Spotřeba | ||
Městský provoz (l) | 15,1 | 15,8 |
Mimoměstský provoz (l) | 8,3 | 8,9 |
Kombinovaný provoz (l) | 10,8 | 11,4 |
Podvozek | |
Přední náprava | Dvojitá lichoběžníková s rameny sahajícími do ráfku |
Zadní náprava | Víceprvková (s pěti rameny na každé straně) |
Řízení | Hřebenové |
Posilovač řízení | Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, pracující v závislosti na rychlosti jízdy |
Průměr otáčení (vnější) | 5,3m |
Rozměr pneumatik (standardní podvozek) | 225/55 R 16 |
Rozměr pneumatik (sportovní podvozek) | 225/45 R 18 |
Brzdy | |
Typ předních brzd | Vzduchem chlazené kotoučové |
Typ zadních brzd | Vzduchem chlazené kotoučové |
Průměr předních kotoučů (standardní podvozek) (mm) | 303 |
Průměr předních kotoučů (sportovní podvozek) (mm) | 323 |
Průměr zadních kotoučů (mm) | 302 |
Karoserie | |
Dveře | 4-dveřové, středové otevírání |
Koeficient aerodynamického odporu | 0,30 |
Rozměry | |
Délka (mm) | 4435 |
Šířka (mm) | 1770 |
Výška (mm) | 1340 |
Rozvor (mm) | 2700 |
Rozchod předních kol (mm) | 1500 |
Rozchod zadních kol (mm) | 1505 |
Objem zavazadelníku (l) | 290 |
Hmotnost (kg) | 1345 |
Stáhněte si tapetu nové Mazdy RX-8:
800x600 |
800x600 |
1024x768 |
1024x768 |
Mazda RX-8 se chlubí velmi nekonvenčním systémem protiběžně otevíraných dveří tzv. „Freestyle door“ systém. |
Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvare přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče. |
Vůz se může pochlubit ideálním rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu |
RX-8 nabízí nejmodernější technologie aktivní bezpečnosti. Protiblokovací brzdový systém (ABS), systém elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) se systémem protiprokluzu (TCS), či diferenciál se zvýšenou svorností (LSD) dávají Mazdě mimo kvalitních jizdních vlastnosti i nepostradatelnou dávku bezpečnosti. |
Srdcem nové Mazdy RX-8 je rotační motor RENESIS (- „Rotary Engine geNESIS“), vodou chlazený, dvou-rotorový motor se dvěma spalovacími komorami, z nichž každá má objem 654 cm3. |
Maximální úhel otevření předních dveří je 67° stupňů, zadních dveří 80° stupňů, takže nastupování i vystupování cestujících je snazší než u tradičních dvou-dveřových sportovních vozů. |
Mazda RX-8 nabízí dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující i jejich zavazadla. |
Mazdu RX-8 charakterizují krátké převisy, nápadný design výrazně vystouplých blatníků i nárazníků a agresivní tvare přední kapoty s úzkými světlomety a nízko posazená mřížka chladiče. |
Rotační motor funguje způsobem, který se zásadně liší od způsobu funkce tradičních motorů s vnitřním spalováním. Pístem je ve skutečnosti plochý rotor, který rotuje ve středu komory, a který má oválný tvar lehce prohnutý ve svém středu. |