V Plzni je nová hala na výrobu prototypů aut, někam nemůže ani ředitel

  16:00aktualizováno  16:00
Inženýringová společnost MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, otevřela v Plzni nový provoz na testování vozidel a výrobu prototypových dílů. Dvě haly a technologie, hlavně vstřikovací lis na plasty a pětiosé obráběcí centrum, přišly na 51 milionů korun.

Společnost MBtech Bohemia, součást francouzské skupiny AKKA Technologies zaměřené hlavně na vývoj automobilových dílů i elektroniky, otevřela 24. října 2018 v Plzni novou halu na výrobu přípravků a testování vozidel. Testované vozy, které nejsou ještě ve výrobě, jsou důkladně maskovány (vpravo). Vlevo je skutečná podoba auta. | foto: ČTK

Firma patří do francouzské inženýringové skupiny AKKA Technologies, která patří s 15 500 lidmi ve 20 zemích do první světové trojky mezi konstrukčními kancelářemi. V Česku má zhruba 800 lidí, z toho asi 200 v Plzni a zbytek v Praze, Mladé Boleslavi, Liberci a nově v Českých Budějovicích.

Firma dokáže zapojit do projektů studenty, kteří mají čas třeba půl dne v týdnu.

„MBtech vyvíjí a konstruuje prototypové díly, hlavně interiérů, i modely vozů až v měřítku 1:1 a testuje je pro všechny velké světové automobilky, jako je BMW, Audi, Porsche, Ford, Opel a Jaguar, v Česku pro Škodu Auto, Tatru, Iveco i Zetor,“ uvádí Martin Novotný, provozní ředitel firmy. Vývoj splňuje bezpečností standardy pro utajení modelů a prototypů. Firma má uzavřené projektové místnosti, kam nemůže ani ředitel.

„Nové haly o ploše 2000 m² zvýší konkurenceschopnost a zajistí nárůst zakázek,“ řekl Martin Novotný. Firma musela doteď kvůli kapacitě i nedostatečnému vybavení některé zakázky odmítat.

Společnost MBtech Bohemia, součást francouzské skupiny AKKA Technologies...

V Plzni, kde funguje od roku 2004, působí teď v pěti halách o celkové ploše 5600 m², do nichž už investovala téměř miliardu korun. MBtech si za rok pronajme také poslední část sousedního vědeckotechnického parku, tedy téměř 1200 m². „Do budoucna se chceme hodně soustředit na oblast digitalizace. Máme sice hodně klasických témat a znalost zákaznických procesů, ale dnes to jde v automobilovém průmyslu směrem k autonomnímu řízení a systémům s tím spojeným. Velký potenciál dnes skýtá elektronika a hlavně testování,“ řekl Novotný.

Podle něj je MBtech největší inženýringová firma v Česku s největší diverzifikací. „V poslední době si nejvíce vážím té nezávislosti. Že to není o tom, že někdo v Německu nebo Francii rozhodne, že budeme dělat tohle,“ uvedl. Vlastní projekty, které si firma shání sama z Česka, už tvoří 86 procent obratu, zbytek je od mateřské firmy.

MBtech, založený původně koncernem Daimler, měl ještě před 15 lety všechny zakázky od Mercedesu, a proto se složitě dostával k ostatním automobilkám. AKKA vlastní firmu stoprocentně od letošního září.

Fotogalerie

Vývoj pro automobilky dnes tvoří přibližně 80 procent obratu firmy, který letos směřuje ke 34 milionům eur (zhruba 880 milionů korun), poslední tři roky roste meziročně o pět až sedm procent. „Za tři roky vybudovala v Česku byznys z nuly na pět milionů eur,“ uvádí Novotný.

Ve výrobě v Plzni pracuje 84 lidí, hlavně programátoři a seřizovači CNC strojů a vstřikovacích lisů, zámečníci a svářeči. Jedna divize vyrábí plastové prototypové díly, až čtyřkilové. Modelárna umí vyrobit z umělého dřeva ukázkový automobil na veletrh až v měřítku 1:1 i modely na testování. Firma také provádí dlouhodobé testy vozidel a jízdní zkoušky aut, která jsou vybavena různými čidly a testovanými díly. K tomu využívá 200 externích řidičů. „Budoucnost jsou ale autonomní auta a už jsme takové zakázky měli. Nové projekty, které nás od příštího roku dále posunou, už jsou rozjeté,“ řekl Novotný.

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Najdete na iDNES.cz