McLaren P1

McLaren P1 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

McLaren zbaví auta po 110 letech stěračů. Nahradí je ultrazvuk

  • 90
Stěrače jsou nedílnou součástí automobilů už po zhruba 110 let. Mají je téměř všechna silniční auta, ta nejlevnější i ta nejdražší. McLaren, výrobce těch nejexkluzivnějších aut, teď chce se stěrači skoncovat. Namísto nich zavede ultrazvukový systém, který bude udržovat čelní sklo čisté za všech podmínek.

Mělo by to fungovat podobně jako třeba ultrazvukové čištění zubů nebo brýlí. Namísto stěračů by u aut v blízké budoucnosti mohly čisté čelní sklo zajišťovat zvukové vlny.

McLaren, výrobce supersportovních aut a zároveň slavný tým Formule 1, chce takový systém přivést do sériové výroby v několika následujících letech. Magazínu The Sunday Times to prozradil Frank Stephenson, šéfdesignér McLarenu. Firma prý systém okoukala ze stíhacích letounů.

Namísto stěračů by podle něj měly čištění čelního skla zajišťovat ultrazvukové vlny, konkrétně vlny s frekvencí přes 30 kHz. Ty by měly od skla okamžitě oddělit jakékoli nečistoty a usazeniny. Za provozu by pak vlastně systém vytvářel mezi sklem a okolním vzduchem jakousi neproniknutelnou vrstvu, takže na skle by nemohlo nic ulpět – ať už by mělo jít o kapky deště nebo o hmyz.

Detaily systému Stephenson neprozradil, nicméně princip se zdá být vlastně hodně jednoduchý a teď si jen musíme počkat na konkrétní technické řešení. To by si v případě dobré funkčnosti mohli od McLarenu rychle licencovat i další výrobci.

Ultrazvukové odstraňování nečistot a vody z čelního skla by tak mohlo poměrně jednoduše nahradit dosavadní klasické stěrače, které se v motorových vozidlech objevují už zhruba přes 110 let. Stěrače totiž vynalezla už v roce 1903 Američanka Mary Andersonová.

Ilustrační snímek

Šlo sice zatím jen o mechanické stěrače, ovšem princip byl tehdy stejný jako dnes. První automatické stěrače se objevily v roce 1919 zásluhou Williama M. Folbertha, zajímavostí je, že byly poháněny podtlakovým systémem.

Technická novinka McLarenu by oproti klasickým stěračům mohla přinést mnoho drobných vylepšení. Ultrazvukový systém by pomohl výrobcům opět uspořit i několik kilogramů hmotnosti, zbavil by totiž auta relativně těžkých elektromotorků stěračů.

Pro řidiče by však byla důležitější lepší viditelnost za špatného počasí. Čelní sklo by zůstávalo čisté prakticky neustále a navíc by se před očima nemíhala ramena stěračů. Navíc by nebylo nutné měnit stírací gumičky, zvýšil by se i celkový akustický komfort a zlepšena by byla aerodynamika aut.