Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hvězda Paříže: McLaren P1 má být nej superautem, jaké se kdy vyrábělo

  15:58aktualizováno  15:58
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Zatím je to jen studie, ale příští rok by se nového McLarenu P1 měli dočkat první zákazníci. Výrobce při prezentaci novinky používal samé superlativy. Na potvrzení schopností auta si ještě budeme muset počkat, ale originální design můžeme obdivovat už nyní.

Je to jedna z největších a nejobdivovanějších hvězd pařížského autosalonu. Na stánku značky ve spodním patře pavilonu 5 je pořádně nacpáno. Když už jste mu přes hordy návštěvníků na dohled, zarazí vás zábradlí, kterým celý stánek obehnali. Dostat se přes něj a přes ramenatou ochranku vyžaduje velké štěstí nebo hodně milionů na kontě.

McLaren P1 se stane vrcholným modelem ikonické britské značky. V nabídce bude stát nad současným modelem MP4-12C a snad bude tak ultimativním autem, jakým byl v devadesátých letech McLaren F1. Výrobce o něm prohlašuje, že to bude nejlepší auto pro běžné silnice i pro závodní tratě. P1 označuje jako hypersport, říkat mu supersport je automobilce z Wokingu málo.  

McLaren P1

P1 by měl způsobit podobný rozruch, s jakým vyjel do světa v devadesátých letech minulého století model F1. S ním prorazil McLaren do absolutní špičky a ukázal, že vedle formulí umí postavit i špičkové silniční auto. S modelem F1 bude novinku spojovat i extrémní výjimečnost v podobě omezené produkce a ceny. Má se vyrobit jen 500 vozů, což je pětkrát víc než u modelu F1 a cena by se měla pohybovat v přepočtu okolo 25 milionů korun.

Fotogalerie

Tím se McLaren P1 postaví reálně jedinému soupeři, kterým je Bugatti Veyron. Podle tvůrců se ale P1 s veyronem nebude měřit v maximální rychlosti, ale měl by být obratnější, univerzálnější a také technologicky nejvyspělejší a nejvíce vzrušující auto příštích let. Předchozímu modelu F1 se to před dvaceti lety povedlo dokonale a byl považován za nejlépe ovladatelný vůz pro běžné silnice.

McLaren P1 bude mít karbonovou karoserii kombinovanou s hliníkovými prvky podvozku. Design je velmi agresivní a přestože navazuje na již prodávaný model MP4-12C, tak působí výrazně dravěji. Lahůdkou je stylistika zádě se skrytými diodovými světly, velkým výsuvným spoilerem, obřím difuzorem a velkou středovou koncovkou výfuku. Lehká stavba má vliv na nízkou hmotnost auta, která by se měla vejít do špičkové hodnoty 1 300 kilogramů.

Překvapením je kombinovaný pohon, pro který se McLaren rozhodl. Místo atmosférického dvanáctiválce v modelu F1 si novinka vezme přeplňovaný vidlicový osmiválec 3,8 litru z modelu MP4-12C. Výkon má ale dosahovat 700 až 800 koní (515 až 588 kW) při 9 000 otáčkách za minutu. To je samo o sobě pořádné stádo koní, ale nikoliv jediné.

McLaren P1

Spalovacímu motoru totiž bude sekundovat ještě buď elektromotor nebo setrvačník systému KERS, který je dobře známý z Formule 1. Ten by měl autu v případě potřeby přidat dalších 100 a více kW, ale výrobce podrobnosti neuvádí, k dispozici jsou jen spekulace médií. Dynamika by měla být víc než dostatečná. Na stovku by mělo auto dosprintovat pod tři sekundy a maximální rychlost se přiblíží 380 kilometrům za hodinu.

McLaren si dal hodně záležet na aerodynamice. O mohutném zadním spoileru už byla řeč. Je výsuvný, a to v jiném rozsahu na závodní dráze a v jiném na běžné silnici. Měnit se bude i jeho náběhový úhel. Další aerodynamické klapky budou na podvozku. To vše má korigovat přítlak a přidávat na rychlosti.

Novinka má být vybavena i několika high-tech doplňky. Již oznámené je speciální sklo, které odpuzuje vodu a nejsou tak potřeba stěrače. Jenže podobné vychytávky asi nebudou standardní součástí výbavy, ale zákazníci si za ně budou muset připlatit. Interiér kabiny zatím výrobce nepředstavil, na detaily si v tomto směru musíme počkat.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.