Melkus RS 1000

Melkus RS 1000 | foto: Melkus

Melkus: Supersport z NDR má motor z wartburgu

  • 35
Když se řekne auto z NDR, každý si vybaví trabant a wartburg - legendy východoevropských silnic. Málokdo už ale ví, že ve východním Německu se zrodil i jeden čistokrevný sporťák. Pod jeho kapotou burácel samozřejmě dvoutakt. Nyní se navíc dočká znovuzrození.

Tento dravec se jmenoval Melkus RS 1000 a byl dítětem drážďanského závodníka Heinze Melkuse.

Během let 1969 až 1979 vyjelo na silnice a závodní tratě 101 Melkusů. "Z nich se do dneška zachovalo asi 80 kusů," uvedla firma Melkus ve své tiskové zprávě.

Tvary Melkusu působily ve východním bloku jako zjevení. Auto vypadalo, jako by se zrodilo na prknech italských designérů. K tomu výška kolem jednoho metru a dveře otevírající se nahoru.

Technicky ale Melkus vycházel z Wartburgu 353. Podvozek i motor byly převzaty ze sériových wartburgů. Přepracovaný dvoutaktní tříválec o objemu 992 ccm díky jinému karburátoru, změněnému výfukovému systému a pětistupňové převodovce dosáhl na výkon 52 kilowattů. Auto, které vážilo necelých sedm set kilogramů, s ním dosahovalo maximální rychlosti 165 kilometrů za hodinu.

Ostřejší závodní verze měla díky sportovnímu karburátoru výkon 66 kilowattů. Po okruzích mohla uhánět rychlostí až 210 kilometrů v hodině.

O výrobu přitom musel Heinz Melkus v komunistické NDR bojovat. Musel přesvědčit úřady, že jeho vznik bude "pro blaho státu". Nakonec se podle listu Der Spiegel Centrální sportovní komise v září 1968 shodla, že sportovní vůz kompletně postavený v NDR bude pěknou oslavou dvacátého výročí založení země.

Syn Heinze Melkuse nyní pracuje na znovuoživení vozu Melkus RS 1000. Celkem by se mělo vyrobit deset aut, všechny s použitím originálních dílů z roku 1979. Podle tiskové zprávy má firma na "retrosporty" za 45 tisíc eur už sedm závazných objednávek.

Potomci závodníka Melkuse navíc připravují značce, která nese jeho jméno, nadějné vyhlídky do budoucna. V druhé půlce roku 2007 by měly vyjet první exempláře modelu RS 2000.

Tento nový sporťák zatím podle sdělení společnosti nemá jasné obrysy. Měl by ale mít maximálně dvoulitrový motor s výkonem 150 až 200 koní. Auta, kterých vznikne maximálně dvacet ročně, budou k mání za 60 tisíc eur pravděpodobně od druhé poloviny roku 2007.


FOTOGALERIE ...zde