Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Méně značek = méně nehod?

aktualizováno 
Ulice bez obrubníků, zvýšených chodníků, bez semaforů i značek zákazů a příkazů. Science fiction? Možná ne.

Ilustrační foto

Tak by totiž mohly podle šéfa ústecké dopravní policie a signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu Karola Kočárka vypadat v budoucnu obce a města na severu Čech.

Pak by podle něj výrazně ubylo nehod. Zatím však havárií na českých silnicích přibývá. Ukazuje se totiž, že bodového systému se řidiči báli jen pár měsíců, navíc se jej řada z nich naučila obcházet.

Úřady totiž nával přestupků nestíhají, a navíc se řada řidičů naučila, jak se trestu vyhnout. Správní řízení protahují tak dlouho, až je přestupek promlčen a viník je bez trestu.

Pokuty sníží nehodovost jen o tři procenta
Navíc samotná represe proti řidičům nic nevyřeší. "Podle výsledků prezentovaných na semináři v Německu, se sankce na zvýšení bezpečnosti podílejí pouhými třemi procenty,“ upozornil Kočárek.

Bezpečnost na silnicích má podle odborníků několik pilířů. Od výchovy řidičů, přes autoškoly, až po různé stavební úpravy. Jedním z projektů je i vize Zero - žádní mrtví na silnicích. Za finanční pomoci Evropské unie jej začali již zkoušet v sedmi evropských provinciích a městech.

Například dánské Ejby, anglický Ipswich a Kensington, belgické Ostende a německé Bohmete. Spočívá právě v odstranění většiny značek.

Podle psychologů jich totiž řidiči postřehnou jen zhruba 30 procent. „Mnoho pravidel nás zbavuje nejdůležitější věci - být ohleduplný,“ říká holandský dopravní odborník Hans Monderman.

"Vize Zero počítá s tím, že řidiči chybují. Mohou mít problémy třeba s dětmi, s manželkou, v práci, a značky přehlédnou nebo ignorují. Je třeba projektovat silnice tak, aby se řidiči takovým chybám vyhnuli,“ míní Kočárek.

Země jako Švédsko, Norsko, Švýcarsko, Nizozemí a Británie, kde je nejméně nehod, se touto cestou již vydaly. "Oni nedělají jen represi, ale hlavně dopravní opatření, jako třeba kruhové objezdy nebo příčné prahy, a tím počet nehod snížili. Proč by to nešlo i tady?“ ptá se šéf ústecké dopravky.

Způsobů, jak zpomalit řidiče je podle něj několik. "Co je lepší? Udržovat radary, posílat obálky, předvolání, mít šiky úředníků nebo třeba zúžit silnice, postavit drobné šikany, které řidiče donutí zpomalit?“ říká Kočárek.

"I my bychom na silnicích chtěli více policistů. V žádném případě ale nemohu souhlasit s jednoduchým řešením, aby bílé čepice stály u každé křižovatky,“ brání se také Pavel Hanták z tiskového oddělení policejního prezídia.

"Ani nám se nárůst nehod v letošním prvním pololetí také vůbec nelíbí, ale od roku 1990 na silnicích zemřelo nejméně lidí,“ dodal.

Policisté nyní například pomocí GPS mapují místa častých nehod a v budoucnu by měla být k dispozici jejich mapa.

"Kromě toho také navrhujeme, jak tato místa upravit. A to naše práce už není tak vidět jako hlídky u silnic. Ale nemůžeme vzít bagr a úpravy udělat,“ dodal Hanták.

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

McLaren 650S Spider 3.8
McLaren 650S Spider 3.8

r.v. 2014, naj. 17 000 km, benzín
5 835 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.