Ilustrační foto

Ilustrační foto

Méně značek = méně nehod?

  • 39
Ulice bez obrubníků, zvýšených chodníků, bez semaforů i značek zákazů a příkazů. Science fiction? Možná ne.

Tak by totiž mohly podle šéfa ústecké dopravní policie a signatáře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu Karola Kočárka vypadat v budoucnu obce a města na severu Čech.

Pak by podle něj výrazně ubylo nehod. Zatím však havárií na českých silnicích přibývá. Ukazuje se totiž, že bodového systému se řidiči báli jen pár měsíců, navíc se jej řada z nich naučila obcházet.

Úřady totiž nával přestupků nestíhají, a navíc se řada řidičů naučila, jak se trestu vyhnout. Správní řízení protahují tak dlouho, až je přestupek promlčen a viník je bez trestu.

Pokuty sníží nehodovost jen o tři procenta
Navíc samotná represe proti řidičům nic nevyřeší. "Podle výsledků prezentovaných na semináři v Německu, se sankce na zvýšení bezpečnosti podílejí pouhými třemi procenty,“ upozornil Kočárek.

Bezpečnost na silnicích má podle odborníků několik pilířů. Od výchovy řidičů, přes autoškoly, až po různé stavební úpravy. Jedním z projektů je i vize Zero - žádní mrtví na silnicích. Za finanční pomoci Evropské unie jej začali již zkoušet v sedmi evropských provinciích a městech.

Například dánské Ejby, anglický Ipswich a Kensington, belgické Ostende a německé Bohmete. Spočívá právě v odstranění většiny značek.

Podle psychologů jich totiž řidiči postřehnou jen zhruba 30 procent. „Mnoho pravidel nás zbavuje nejdůležitější věci - být ohleduplný,“ říká holandský dopravní odborník Hans Monderman.

"Vize Zero počítá s tím, že řidiči chybují. Mohou mít problémy třeba s dětmi, s manželkou, v práci, a značky přehlédnou nebo ignorují. Je třeba projektovat silnice tak, aby se řidiči takovým chybám vyhnuli,“ míní Kočárek.

Země jako Švédsko, Norsko, Švýcarsko, Nizozemí a Británie, kde je nejméně nehod, se touto cestou již vydaly. "Oni nedělají jen represi, ale hlavně dopravní opatření, jako třeba kruhové objezdy nebo příčné prahy, a tím počet nehod snížili. Proč by to nešlo i tady?“ ptá se šéf ústecké dopravky.

Způsobů, jak zpomalit řidiče je podle něj několik. "Co je lepší? Udržovat radary, posílat obálky, předvolání, mít šiky úředníků nebo třeba zúžit silnice, postavit drobné šikany, které řidiče donutí zpomalit?“ říká Kočárek.

"I my bychom na silnicích chtěli více policistů. V žádném případě ale nemohu souhlasit s jednoduchým řešením, aby bílé čepice stály u každé křižovatky,“ brání se také Pavel Hanták z tiskového oddělení policejního prezídia.

"Ani nám se nárůst nehod v letošním prvním pololetí také vůbec nelíbí, ale od roku 1990 na silnicích zemřelo nejméně lidí,“ dodal.

Policisté nyní například pomocí GPS mapují místa častých nehod a v budoucnu by měla být k dispozici jejich mapa.

"Kromě toho také navrhujeme, jak tato místa upravit. A to naše práce už není tak vidět jako hlídky u silnic. Ale nemůžeme vzít bagr a úpravy udělat,“ dodal Hanták.