Mercedes Benz A 170 CDI Lang

Mercedes Benz A 170 CDI Lang | foto: MAFA - Martin Pinkas

Mercedes A má trumfy: prostor a pohyblivost

Koupě Mercedesu A není pro zdejšího motoristu věcí chladného rozumu. Kdo se pro ni rozhodne, musí relativně drahý vůz, pod jehož cenou lze koupit daleko větší minivan popularity Renaultu Scénic, Oplu Zafira či Fiatu Multipla, opravdu chtít. Někdy třeba pro jeho příslušnost k legendární trojcípé hvězdě, jindy pro nezaměnitelnou zvláštnost.

Od loňské premiéry prodloužené verze Lang však přibyl i pragmatičtější důvod: malý minivan, jehož délka je i po sedmnácticentimetrovém prodloužení pod hranicí 3,8 metru, a ve stále plnějších městech tedy dovoluje relativně hbitý pohyb i snazší parkování, nabízí kupříkladu pasažérům na zadních sedadlech vnitřní prostor srovnatelný i s auty vyšší střední třídy.

Může se hodit

Širokou nabídku nových
i ojetých vozů Mercedes
naleznete na serveru www.automodul.cz

Čas nedal za pravdu hlasům, které tvrdily, že prestižní stuttgartská automobilka se do malého vozu A neměla pouštět. Po počátečních rozpacích kupců byl totiž od premiéry v roce 1998 vyroben již ve více než 550 tisících exemplářů a jako píseň dávné minulosti se dnes už zdají zprávy, jak ho jako naprostou novinku při jedné z tradičních testových disciplín - při losím testu - novináři převrátili.

Připomeňme, že kromě mnoha úprav podvozku se tehdy ještě krátký Mercedes Benz A dočkal sériové výbavy ESP s brzdovým asistentem, takže k jízdním vlastnostem dnes nelze mít výhrady. Prodloužená novinka, která se podrobila testu MF DNES, navíc působí celkově vyspělejším dojmem, dokonce se chce říci, že rozměry nynějšího modelu Lang měl mít Mercedes Benz A od samého svého začátku. Prostě - na zadních dveřích, jejichž přední části u pantů se prodloužení dotklo, není rušivý moment.

Dlužno dodat, že velký vnitřní prostor malého vozu je dovolen i poměrně krátkými zadními sedadly, avšak ani z tohoto mráčku pršet nebude: žádný z pasažérů, který na místech vzadu v průběhu testu MF DNES absolvoval kratší či delší cesty, si na nepohodlí výrazně nestěžoval. Měkčí by snad mohly být hlavové opěrky, trochu omezující pasažéry vzadu... Hodnocený vůz byl navíc na zadních sedácích vybaven šikovnými integrovanými dětskými sedačkami, s nimiž byla velmi snadná manipulace.

V souvislosti s prostorem nelze nepřipomenout možnost posuvu zadních sedadel o 11 centimetrů. Zavazadlový prostor sice při základním postavení zůstal na hodnotě 390 litrů předchozí verze modelu A, ale při značné variabilitě ho lze v krajním případě zvětšit až na 1530 litrů, což je hodnota velkých kombíků střední třídy. S vědomím toho všeho lze Mercedes Benz A Lang označit za kompaktní městské vozidlo, které - při průměrných nárocích majitele - splní v prostorové nabídce také roli rodinného automobilu. A že je to opravdu reprezentant značky Mercedes, je v novém řešení znát víc než v předchozím krátkém modelu s levně působícím interiérem.

V nabídce pro Mercedes Benz A Lang jsou tři benzinové motory 1.4 o výkonu 60 kilowattů (82 koní), 1.6 se 75 kW (102 k) a 1.9 s 92 kW (125 k), nechybějí ani dva diesely common rail 1.6 s výkonem 55 kW (75 k - pro původní krátkou verzi) a 70 kW (95 k). Právě nejsilnější naftový motor (o pět koní zesílil proti předchůdci) byl v testovaném automobilu a z hodnocení vyšel neutrálně: neuchvátil ani nezklamal. Na volnoběh a ve vysokých otáčkách byl hlučnější, netrhal při rozjezdu asfalt, například při měření akcelerace zůstal ve sprintu z klidu na stokilometrovou rychlost trochu za sliby výrobce a vůbec působil méně přesvědčivěji než konkurence TDI z Volkswagenu.

Na druhé straně se i při svižném cestování držel se spotřebou kolem šestilitrové hranice. Při zvlášť opatrné jízdě na devadesátkových silnicích se s ním dalo jet i za pět litrů na 100 kilometrů. Opravdu přísný hodnotitel by asi nebyl spokojen s pětistupňovou automatickou převodovkou - ve srovnání s jiným mercedesem i s nejednou konkurencí náznakově s vozem trhala. Jízdní vlastnosti nejsou koncipované pro sportovní ježdění, nicméně ani v dramatičtějších situacích se řidič nedostal do horkých chvilek. Už svou konstrukcí vůz musí být citlivější na boční vítr, což se v praxi potvrzuje. Posilovač řízení by mohl dovolit větší cit pro volant. Ve srovnání s krátkou verzí, kterou MF DNES před časem rovněž podrobila testu, se dlouhý model celkově vylepšil - hlavně ve výbavě, ve výrobním provedení a v kvalitě vůbec.


Přednosti a nevýhody

PLUSY
* velký a variabilní vnitřní prostor
* mimořádný pro pasažéry na zadních sedadlech
* dobré manévrovací a ovládací schopnosti
* výborný výhled z vozu
* komfortní pérování, solidní jízdní vlastnosti
* dobré brzdy
* ESP a brzdový asistent sériově
* přijatelná spotřeba
* neotřelý design, zvláštnost
* příslušnost k uznávané značce
MINUSY
* vysoká cena
* střídmé sériové vybavení
* méně komfortní sedačky
* hlučnější motor
* méně citlivé řízení
* automatická převodovka by mohla být plynulejší
* drahý servis a náhradní díly
* poměrně drahá příplatková výbava
* citlivost na boční vítr (hč)

Crash test EURO NCAP =  ****
Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi Nejlepší výsledek *****


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 7
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 10
Využití kufru 9
Výhled z vozu 10

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min 1, max 10


Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,5
Zrychlení 0-130 m (s) 27,7
Min. spotřeba (l/100 km) 4,9
Max. spotřeba (l/100 km) 6,4
Brzdná dráha ze 100 km/h (m) 41,5
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Prognóza odhadce

V únoru 1998 představil Mercedes revoluční áčko a poprvé v historii tak zasáhl do segmentu automobilové nižší střední třídy. Pokrokový malý MPV je ideálním automobilem zejména do městského provozu a vozem pro ženy. Vyspělá technologie, postupem času inovovaná, a vynikající image dávají vozu výlučné postavení, které se odráží tradičně pro značku Mercedes v mírném poklesu hodnoty v závislosti na čase. Pouze majitelé starších provedení musí počítat se strmějším poklesem ceny na trhu ojetých vozidel. Představením dlouhé verze Mercedesu A Long rozšířila německá firma záběr i na další zákaznickou skupinu - rodiny. V Česku se za rok 2001 prodalo 152 kusů, což je výborný výsledek, na kterém má velký podíl snížení pořizovací ceny a rozšiřující se nabídka provedení. V autobazarech bude A 170 CDI L patřit mezi vyhledávané kusy a po pětiletém provozu bude za zhruba 396 tisíc korun a základní provedení 170 CDI L asi za 345 tisíc korun.

TOMÁŠ MAJER, autor je spolupracovníkem redakce

Za volantem žena

Velká škoda, že to pohyblivé autíčko je tak drahé. Být pro českého člověka dostupnější, přála bych si ho pro svoje hlavně městské cestování. Perfektní je - i v sukni - nasedání i vystupování z poměrně vysoké karoserie, plně by mi velikostí vyhovoval kufr. Automatická převodovka je můj sen, určitě přispěla k tomu, že si z Mercedesu A odnáším velmi příznivý dojem.

VĚRA SUCHÁ, úřednice, Plzeň