Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes a Renault spojí síly, smart a twingo budou sourozenci

aktualizováno 
Renault Twingo i Smart ForTwo jsou relativně čerstvé modely, ale jejich tvůrci již přemýšlí nad novými generacemi. Za účelem snížení nákladů spojí při vývoji své síly. Plody spolupráce se dostanou i do Mercedesu A.

Renault Twingo příšt generace bude sourozencem Smartu | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

V letech 2013 a 2014 se dočkáme nového Smartu ForTwo a Renaultu Twingo. Na tom by nebylo nic podivného, kdyby tyto připravované vozy neměly mít společný technický základ. Koncerny Renault-Nissan a Daimler-Benz se totiž dohodly na vzájemné spolupráci. Na důkaz vážnosti této spolupráce si mezi sebou společnosti vymění 3,1 % svých akcií.

Ačkoli budou twingo a smart příbuznými, zůstanou stále osobitými vozy.

Výměna akcií

Daimler-Benz, Renault a Nissan si vzájemně vymění akcie. Zatímco Daimler-Benz získá 3,1 % v každé z automobilek francouzsko-japonské aliance, Renault s Nissanem si 3,1 % podíl v německém koncernu rozdělí. Každá z firem tak získá 1,55 % akcií Daimler-Benz. Podíl Renaultu v Nissanu klesne ze 44,3 % na 43,2%.

Společná ale bude architektura pohonu, která bude vycházet ze současné koncepce smartu. Pro Renault Twingo to bude znamenat zásadní změnu. Motor bude umístěn vzadu a poháněna budou zadní kola. Smart zůstane dvoumístným vozem, Twingo bude čtyřmístné a to i přesto, že se oproti současné generaci zmenší. Bude měřit asi 3,45 metru.

Twingo posléze doplní i nová generace Smartu ForFour, který bude mít jistě čtyři dveře, u nového twinga zatím není jisté, jestli bude existovat jen jako dvou nebo jako čtyřdveřová varianta nebo obojí. Jisté ovšem je, že se malý renault v třetí generaci vrátí k odvážnějšímu designu, tak jako tomu bylo u generace první. Zatímco dvoumístný smart se bude nadále vyrábět v továrně ve francouzském Hambachu, twingo a čtyřmístný smart budou z pásů sjíždět ve slovinském Novom Mestě.

Konstruktéři budou s novou platformou řešit řadu problémů. Především je otázkou, jak vyřeší prostorové uspořádání twinga. Motor vzadu a poháněná zadní náprava by totiž mohly výrazně ubrat na variabilitě minivozítka. Navíc bude potřeba řešit bezpečnost vozu při nárazu. Motor je totiž dnes nedílnou součástí bezpečnostní struktury vozu. Není bez zajímavosti, že koncepci, na které hodlají spolupracovat Mercedes a Renault, před časem opustil Volkswagen a u své připravované řady New Small Family zvolil oproti konceptům Up obvyklé uspořádání s motorem vpředu a pohonem předních kol. Smart i twingo budou v nové generaci od počátku k mání i jako elektromobily.

Renault Twingo

Třetí generaci Twinga bude podobně odvážná jako ta první

Kromě této platformy budou automobilky spolupracovat i na vývoji pohonných jednotek. Agregáty budou vycházet z nového tříválce, který nedávno debutoval v nové generaci Nissanu Micra. Twingo dostane přeplňované i nepřeplňované verze, menší smart pravděpodobně dostane i o něco zmenšený motor.

Smartem a twingem ale spolupráce obou automobilových koncernů nekončí. Tříválcový motor ze společné líhně dostane i nová generace Mercedesu A, pod jeho kapotu se také podívají i nové malé čtyřválcové motory a to jak zážehové, tak i turbodiesely. Čtyřválce budou více či méně upravenými verzemi jednotek Renault. Nová generace Mercedesu A dostane kromě typické jednoprostorové verze i variantu s nízkou podlahou, která by jako hatchback měla konkurovat novému Audi A1 a Mini.

Smart ForTwo

Budoucí Smart ForTwo dostane motor původem z Nissanu Micra

Luxusní divize Nissanu – Infiniti – pak dostane čtyř a šestiválcové motory od Mercedesu. Opět půjde o benzínové i naftové jednotky. Automobilky budou spolupracovat i v oblasti užitkových vozů. Mercedes Vito dostane turbodiesel od Renaultu, spolupráce se později i prohloubí. Mercedes navíc připraví nový malý městský dodávkový vůz, jehož technika bude opět pocházet od Renaultu.

Vypadá to, že Mercedes bude hlavně z počátku z nové aliance více brát než dávat. Je otázkou, jak image automobilky prospěje spolupráce s masovým francouzským výrobcem. Faktem ale je, že na poli malých vozů nemá Mercedes mnoho zkušeností, Francouzi jich mají naopak na rozdávání. A expanze do nižších segmentů je dnes i pro prémiové automobilky nezbytnou nutností.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.