Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

AMG GT3 vrací do hry atmosférický osmiválec, ale jen pro závodníky

aktualizováno 
Soutěžní speciál oprášil osvědčený vidlicový osmiválec M159, který však ostré silniční provedení pohánět nebude.

Mercedes-AMG GT3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

GT3 je soutěžní speciál postavený na bázi nového modelu GT v souladu s pravidly pro závodní kategorii GT3. Z hlediska použité techniky má ovšem blíž ke svému předchůdci SLS AMG GT3.

O pohon extrémního „gétéčka“ se překvapivě nestará vyšlechtěný přeplňovaný čtyřlitr moderní konstrukce, nýbrž starý známý atmosférický agregát 6,3 V8, který léta spolehlivě sloužil právě v útrobách SLS. Stejná je i závodní šestistupňová sekvenční převodovka a její uložení u zadní nápravy.

Automobilka se nechala slyšet, že velkoobjemový atmosférický osmiválec zvolila záměrně, protože vyniká uživatelskou přívětivostí, mimořádnou spolehlivostí, dlouhými servisními intervaly a poměrně nízkými provozními náklady. Navíc už byl homologován a pod kapotou SLS vyhrál celkem 187 závodů. Mercedes tak vlastně pojmenovává všechna pozitiva, kterými atmosferické agregáty překonávají dnes převládající přeplňované.

Mercedes-AMG GT3

Okruhová verze vychází ze sériového modelu GT, ale prostorový rám z hliníku pokrývají díly karoserie vyrobené z lehkého kompozitu tvrzeného uhlíkovými vlákny. Nové jsou dveře, přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, kryt motoru, oba nárazníky a všechny aerodynamické prvky. Design karoserie byl přepracován s ohledem na efektivnější proudění vzduchu, přítlak a chlazení namáhaných mechanických částí.

Čistě závodnímu účelu odpovídá i široký bodykit. „Gététrojka“ dostala také novou masku chladiče, která má údajně evokovat model 300 SL, s nímž v roce 1952 Karl Kling a Hans Klenk vyhráli legendární závod Carrera Panamericana.

Mercedes-AMG GT3 má osmnáctipalcová kola s centrální maticí vyrobená z kovaného hliníku. Šestipístkové brzdy vepředu a čtyřpískové vzadu využívají obřích ocelových závodních kotoučů (karbono-keramické brzdy nejsou ve třídě GT3 povoleny). Podvozek, tedy tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné podle podmínek a profilu trati.

V interiéru je samozřejmě jen to nejnutnější, tedy dvě závodní skořepinové sedačky, malý multifunkční volant ve stylu F1, pedály, centrální přístrojový displej, pár nezbytných tlačítek, hasicí přístroj a bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli.

Fotogalerie

Výrobce uvádí, že nové GT3 váží 1 250 kilogramů. O výkonech, dynamických vlastnostech ani ceně se zatím nezmiňuje. Očekávaný je však výkon okolo 600 koní a cena přibližně 10 milionů korun. První vozy dorazí k zákazníkům z řad soukromých týmů na konci tohoto roku.

Od představeného soutěžního speciálu má být v příštím roce odvozena i ostrá silniční verze, ale o tradiční provedení Black Series nepůjde. Podle šéfa AMG Tobiase Moerse se vhodné označení teprve hledá. Známá je však technika. Zadní kola bude s jistotou pohánět dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru (M178), který je už známý ze standardních verzí GT a GT S. Výkon vyladěný na přibližně 550 koní bude přenášen přes sedmistupňový automat.

V AMG si stanovili za cíl snížit pohotovostní hmotnost o 80-100 kilogramů, nejsilnější silniční „gétéčko“ by tak mělo vážit necelých 15 metráků. Výrazně by se měl oproti „obyčejným“ sourozencům naopak zvýšit přítlak. AMG proto poprvé v historii zaměstnává celý tým specialistů na aerodynamiku.

Celý balíček úprav by měl podle Moerse přinést o více než 10 sekund lepší čas na jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu. Standardní Mercedes-AMG GT jej zvládne zajet za 7 minut a 30 sekund.




Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

VIDEO: Nejrychlejší auto světa umí přes 444 kilometrů v hodině

Koenigsegg Agera RS

Jet přes 400 km/h umí jen málokteré auto na světě. Dvě z nich se teď perou o titul nejrychlejšího. Bugatti Chiron a...

Subaru Outback 2,5 Bi-Fuel/ 1,20Kč/1 km
Subaru Outback 2,5 Bi-Fuel/ 1,20Kč/1 km

r.v. 2005, naj. 246 620 km, LPG + benzín
169 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz