Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak se ale od závodního monopostu prakticky neliší.

Mercedes na frankfurtském autosalonu předvádí něco, co svět ještě nikdy neviděl. Auta, která využívají konstrukční postupy ze světa formule 1, se objevila už v minulosti - třeba Ferrari F50 nebo Ferrari Enzo, žádný vůz ale neměl ten samý motor jako formule. Když už něco podobného vzniklo, šlo o silniční variantu závodního speciálu z Le Mans: jeden takový počin má na kontě i Mercedes, jmenuje se CLK GTR.

Project One je ale jiný. Má ambice posouvat technologické možnosti, propojit techniku z Formule 1 s použitelností v silničním provozu. Proto se před zadními koly zabydlel motor 1,6 l V6 - ten samý, co má formule, včetně pohonu rozvodů ozubenými koly a pneumatického ovládání ventilů. Omezovač otáček je nastaven na extrémních 11 tisíc, což je ale méně než u závodního motoru. Právě snížení maxima otáček je jednou z hlavních změn, které konstruktéři provedli v zájmu prodloužení životnosti a snížení nároků na palivo.

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu hypersport Mercedes-AMG Project One

Svět formulí kopíruje i konstrukce turbodmychadla. Jeho turbíny se nacházejí každá jinde - jedna ve výfukovém potrubí a druhá v sání - a jsou spojeny dlouhou hřídelí. Na této hřídeli je zároveň nasazen 90kW elektromotor (nazývaný MGU-H), který dokáže pomoct okamžitým roztočením turba až na 100 tisíc otáček. To zrychluje rozjezdy a pomáhá při pružném zrychlování. Tento způsob přeplňování eliminuje turboefekt tak dokonale, že reakce motoru na přidání plynu jsou rychlejší než u atmosférického V8.

Mercedes-AMG ONE

Součástí hnacího řetězce je také elektromotor MGU-K, který je připojen ke klikové hřídeli. Má výkon 120 kW a úlohu stejnou jako v běžných mild hybridech - rychle rekuperovat energii a ukládat ji v li-ion baterii, aby se následně využila při zrychlování.

Výsledkem je nejen extrémní výkon, který navzdory objemu pouhých 1,6 litru dosahuje více než 500 kW, tedy přes 680 koní, ale také mimořádná účinnost. Termodynamická efektivita upraveného formulového motoru dosahuje 40 %, zatímco u běžných spalovacích motorů se pohybuje mezi 33 a 38 procenty.

Jednou z hlavních odlišností od formule 1 je použití dvojice trakčních elektromotorů na přední nápravě. Každý z nich může přidat k výkonu hlavní pohonné jednotky 120 kW, zároveň snižují zátěž brzd při prudkém zpomalování a umožňují přesněji stabilizovat vůz při jízdě na limitech trakce. Od elektromotorů v silničních autech se odlišují tím, že točí až 50 tisíc otáček (dnes je běžné do 20 tisíc) a pracují s dvojnásobným napětím. Elektrické vedení dimenzované na 800 V používá tenčí kabely, což snižuje hmotnost. Project One lze také dobíjet z rozvodné sítě, jedná se tedy o plug-in hybrid schopný ujet na jedno nabití do 25 km.

Karbonový monokok, stejně jako osmistupňová sekvenční převodovka, jsou odvozeny od konstrukce formulového monopostu. To samé platí pro víceprvkové zavěšení kol typu push-rod s oddělenými, horizontálně orientovanými pružinami a tlumiči. Project One má kovaná kola, keramické brzdy a také náporové sání. Vnější design sleduje maximální aerodynamickou účinnost, interiér zase spojuje ergonomii formule 1 s praktičností a moderní multimediální výbavou.

Germany Frankfurt Auto Show

Na technické parametry je zatím automobilka skoupá, však svůj hybridní hypersport o celkovém výkonu přes 1000 koní začne prodávat až v roce 2019. Zatím se tak musíme spokojit s údajem zrychlení z 0 na 200 km/h za méně než šest sekund, což je fascinující výsledek. Formule jedna to sice zvládne ještě o sekundu rychleji, má ale vyšší výkon, nižší hmotnost a nesleduje nic jiného, než být co nejrychlejší.

Vyrobeno má být jen 275 kusů a cena bude podle předběžných odhadů desetitisícinásobná: zhruba 2,7 milionu eur, tedy 70 milionů korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...