Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli jsme ho v modernizovaném a digitálnějším sedanu E 300 de.
Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační...

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační značky EL. | foto: Martin Sznapka

V polovině letošního roku Mercedes uvedl na trh modernizovanou třídu E, tedy luxusní sedany a kombi vyšší střední třídy. A jak to u těchto aktualizací přicházejících obvykle v polovině životního cyklu dané generace chodí, i v tomto případě šlo o komplexní omlazení.

Průkopníci

Tato modelová řada je pro svoji značku velmi důležitá, protože od roku 2016, kdy měla v pořadí pátá generace premiéru, se jí prodalo již více než 1,2 milionu kusů. Ve všech generacích třídy E, a to včetně předchůdců, jejichž historie sahá až do předválečného období, bylo hlavním cílem poskytnutí maximálního komfortu.

To samozřejmě přetrvává, nicméně z letošních změn je patrné, že se ve Stuttgartu snažili tomuto modelu dodat více výrazu. Proto je nyní základním provedením verze Avantgarde s velkým znakem automobilky v masce chladiče, které doplňuje provedení Exclusive.

To má jako jediné na přídi tradiční mřížku doplněnou znakem vyčnívajícím z kapoty motoru. Třetí variantou, která je na fotografiích u tohoto článku, je AMG Line, která má zásluhou odlišně tvarované masky a spodní části nárazníku nejdravější výraz. Všechny verze dostaly elegantněji pojatá nižší a širší zadní světa, takže si třídu E již nespletete s menší třídou C.

Pravé kouzlo třídy E ale odhalíte po usednutí. Členitá palubní deska zaujme celkovou koncepcí s prohnutým pásem dřeva obepínajícím řidiče, z nějž vystupuje dvojice do jednoho celku spojených displejů tvořících jeden průběžný pás. Standardně je tvořen dvojicí 12,3palcových obrazovek, z nichž ta prostřední disponuje dotykovou funkcí.

Za tímto celkem, který na první pohled vypadá jako před modernizací, se ukrývá nová generace palubního systému obsahujícího navigaci, multimédia i komunikační funkce. U Mercedesu mu říkají MBUX a jde o jeden z nejmodernějších systémů svého druhu. Disponuje kromě jiného vyspělým hlasovým ovládáním, které rozumí nejen příkazům, ale částečně také mluvenému slovu, a navíc docela obstojně i v češtině.

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační značky EL.

Součástí nového palubního systému je také nová generace volantů s originálně navrženými dvojitými vodorovnými příčkami. Logika obsluhy vozu pomocí dvojice dotykových plošek, z nichž levá je určena pro digitální přístroje a pravá pro centrální displej, zůstala zachována. 

Dříve používané optické snímače nahradily rychleji a spolehlivěji reagující kapacitní. Obsluha je nyní přirozenější a s lepší odezvou. Kromě toho je stále k dispozici dotyková funkce displeje a touchpad umístěný mezi sedadly.

Ve výbavě může být mnoho funkcí včetně zajímavého konceptu Energizing, který propojuje různé komfortní systémy uvnitř vozu a vytváří tak požadovanou atmosféru interiéru, která má řidiče uklidňovat, nebo naopak nabudit. Používá se k tomu vzájemně sladěná kombinace hudby, vnitřního osvětlení, klimatizace, ale například také masážní funkce sedadel včetně funkcí vyhřívání a ventilace.

Naplánuje i odpočinek

Zajímavou novinkou je program PowerNap navržený pro plug-in hybridní modely k tomu, aby řidiči pomohl odpočinout si například při nabíjení. Program je rozdělený do třech fází – usínání, spánek a probuzení načasovaných podle toho, jak nabíjení probíhá.

Vznětový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 143 kW (194 k) spolupracuje s...

Zkoušená třída E ve verzi E 300 de byla vybavena unikátním plug-in hybridním systémem, jehož hlavním zdrojem síly je vznětový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 143 kW (194 k). 

Spolupracuje s elektromotorem o výkonu 90 kW (122 k) umístěným mezi ním a devítistupňovou samočinnou převodovkou.

Celek se systémovým výkonem 225 kW (306 k) doplňuje akumulátor s kapacitou 13,5 kWh, který zajišťuje elektrický dojezd v reálném světě do 40 km, ale také mimořádně nízkou kombinovanou spotřebu paliva 1,6 l/100 km měřenou podle předepsaného cyklu. Ten tedy počítá s prvními desítkami kilometrů na baterky s nulovou spotřebou nafty.

Hodnota tabulkové spotřeby znamená normovanou produkci 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, takže tato verze může mít registrační značky EL. Může tedy parkovat na placených městských zónách zdarma a využívat další drobné úlevy v řádu tisícikorun ročně.

Samozřejmě, že pokud pravidelně nabíjíte, můžete se teoreticky dostat na nulovou spotřebu nafty, což je vlastnost platící pro většinu plug-in hybridních vozů obecně. E 300 de na elektřinu poskytuje zcela dostatečnou dynamiku pro běžnou jízdu v provozu, na elektřinu dokáže jet i 130 km/h.

„Naftový“ plug-in hybrid, který přešel z verze před modernizací prakticky beze změn, v reálném prostředí bez nabíjení jezdil jen za něco málo přes 5 l/100 km, a to je vzhledem k velikosti vozu i přítomnosti pohonu všech kol zajímavá hodnota.

V polovině letošního roku Mercedes uvedl na trh modernizovanou třídu E.

Na elektřinu hlavně ve městě

Celý systém je velmi dobře sladěný a jeho silné stránky samozřejmě vyniknou nejvíce v městském provozu s častými změnami rychlostí. Automobil se snaží zpočátku maximálně využívat elektrický pohon, lze u něj nastavit i režim, v němž si energii uchová na pozdější použití.

Obecně se ale plug-in hybridní vznětová verze (Mercedes nabízí i zážehový plug-in hybrid E 300e) snaží potlačit svojí složitou techniku pod kapotou a chová se velmi konejšivě. Kdo se nechce složitostí pohonu zabývat, tak nemusí, automobil se z uživatelského hlediska dokáže chovat jako běžný vůz se spalovacím motorem.

Z celkové velmi vysoké úrovně komfortu a kultivovanosti při jízdě jen občas vytrhne spuštění hlučnějšího vznětového motoru, který doplní jinak tichý elektrický pohon.

Klid a pohodlí

Třída E obecně nesvádí k dynamické jízdě a nechává na posádku zapůsobit spíše klid a pohodlí, nicméně když je potřeba, tak je hybridní soustava schopna, třeba při předjíždění, velmi agilně zrychlit. V ten okamžik se dynamika svým zátahem pocitově vyrovná šestiválcům.

Cenově je verze E 300 de umístěna mezi technicky výchozím nehybridním čtyřválcem E 220 d a třílitrovým šestiválcem E 400 d. Zatímco od prvního jej ve verzi s pohonem všech kol dělí přibližně 250 tisíc korun, na výrazně výkonnější výše postavenou variantu mu chybí pro danou cenovou hladinu jen 100 tisíc korun.

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační...

Plug-in hybridní automobily jsou obecně navrženy tak, aby svým výrobcům snižovaly flotilové emise, pro zákazníky jsou zajímavé hlavně v případě významnějších cenových nebo daňových zvýhodnění, která na ně obvykle poskytují země západní Evropy.

V našich podmínkách, kde jsou reálné zákaznické benefity omezeny na parkování, dálniční známku a osvobození od silniční daně, je ale proto v daném cenovém pásmu zřejmě stále lepší zvolit klasický šestiválec, než elektrifikovanou variantu, byť jako celek velmi příjemně fungující.

Dieselhybrid v číslech

Mercedes-Benz E 300 de 4Matic

  • motor: vznětový čtyřválec, 1950 cm³ + elektromotor
  • výkon: 143 kW (194 k)/3800 min-1 + 90 kW (122 k)
  • točivý moment:  400 N.m/1600 – 2800 min-1 + 440 Nm
  • celkové parametry systému:  225 kW (306 k) a 700 Nm
  • převodovka:  9stupňová samočinná, pohon zadních nebo všech kol
  • hmotnost:  2055 kg
  • max. rychlost:  235 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h:  5,9 s
  • spotřeba: 1,6 l/100 km
  • cena: 1 709 703 Kč
Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...