Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka o klimatizaci končí, Mercedes vyvinul nový způsob chlazení

aktualizováno 
Automobilka Mercedes-Benz ukončuje válku o chladivo v klimatizačních jednotkách. Firma, která z bezpečnostních důvodů odmítala přejít na nové syntetické chladivo s menším dopadem na životní prostředí, na něj nakonec částečně přejde. Vybrané modely dostanou nejnovější klimatizaci s oxidem uhličitým.

Mercedes-Benz třídy S bude první vůz, který dostane klimatizaci s náplní CO2. | foto: Mercedes-Benz

Aféra týkající se nového chladiva do klimatizací má po dlouhých měsících rozuzlení. Mercedes-Benz, který odmítal nové syntetické chladivo R1234yf nasadit kvůli obavám o bezpečnost, našel řešení, jak se nové legislativě podřídit. Součástí strategie bude jak nové chladivo, tak řešení, které považuje Mercedes za lepší. A to klimatizace s náplní CO2.

Fotogalerie

Automobilka nasadí zcela nové klimatizace s CO2 od roku 2017 v modelech třídy E a S, ty budou vůbec prvními automobily s takovou jednotkou. Mercedes se chlubí, že vývoj proběhl v rekordním čase a že nová jednotka splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy a zároveň nároky na ochranu životního prostředí. Klimatizační jednotky s CO2 se dosud v osobních automobilech nepoužívaly, a to především proto, že vyžadují odlišnou konstrukci.

Může vás zajímat

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Mercedes Třída B 180 CDI 2012

Cena 430.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Systém pracuje s tlakem 100 barů, což je desetinásobek oproti stávajícím klimatizačním jednotkám se starým chladivem R134a, které bude od roku 2017 zakázáno. Používat se totiž musí látky, které na rozdíl od něj mají menší dopad na životní prostředí, konkrétně že méně přispívají ke globálnímu oteplování. Nová klimatizace má zcela odlišně řešená těsnění, hadice a potrubí. Během vývoje došlo ke standardizaci určitých prvků v rámci norem DIN, takže klimatizace s tímto chladivem budou moci vyrábět i další výrobci. Německá automobilka tvrdí, že standardizace umožní rychlé zavedení nových jednotek do praxe.

Na druhou stranu i sám Mercedes ví, že zavedení nebude tak extrémně rychlé, aby stihl novou klimatizací vybavit celou flotilu vozů. Proto bude muset nasadit i chladivo R1234yf, kterému se tak bránil a kvůli kterému se dohadoval s úřady a vymýšlel různé triky, jak povinnost obejít. Byla z toho mezinárodní roztržka, při které například francouzské úřady blokovaly prodeje nových mercedesů.

Jenže i to si vyžádá speciální technická řešení, protože Mercedes jednoduše nové náplni nedůvěřuje a považuje ji za potenciálně nebezpečnou. Podle inženýrů automobilky totiž za určitých podmínek při havárii hrozí vznícení nového chladiva.

A tak Mercedes přijal technická opatření, která mají riziko vzniku požáru eliminovat. Patentované řešení má zaručit, že v případě havárie bude uniklé chladivo smíchané se vzduchem odděleno od horkých částí motoru. Navíc je v motorovém prostoru ukryta ještě náplň argonu, který má jakožto inertní plyn při havárii zajistit dodatečné ochlazení určitých míst. Mercedes tak chce zajistit maximální bezpečnost svých vozů.

Z dlouhodobého hlediska ovšem firma považuje za definitivní řešení právě klimatizace s CO2, a je tak možné, že v průběhu let se postupně dostanou do celé flotily vozů.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Další z rubriky

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem, tvrdí studie magistrátu

Ilustrační foto

Aut s poškozeným nebo odmontovaným filtrem, který při jízdě Prahou do okolí vypouští škodlivé prachové částice, je...

Najdete na iDNES.cz