Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

  10:38
Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu. Mercedes-Benz totiž představil model W114/W115. Prodaly se ho takřka dva miliony a jezdil s ním i pivovarnický dělník Václav Havel.
Mercedes Benz 240D 3.0

Mercedes Benz 240D 3.0 | foto: Mercedes Benz

Okupace Československa spřátelenými zeměmi, vzpoury mládeže ve Francii či Německu, taková byla toho roku evropská politická scéna. A do toho vstoupila stuttgartská automobilová novinka, kterou lze s odstupem času nazvat dávným předchůdcem třídy E.

Začala se rodit v roce 1961 a do vínku dostala jednoznačný úkol – luxusní řada W108/109 potřebuje lidovější a kompaktnější variantu. Bylo nutné připravit zcela novou platformu, která by si poradila se samonosnou karoserií a moderním řešením podvozku. Přitom důraz byl i na vnitřní prostornost a bezpečnost posádky.

Pro tým, jenž vedl hlavní inženýr společnosti Daimler-Benz AG Fritz Nallinger, to nebylo zrovna lehké zadání, neměli nač navazovat. Design měl na starosti Friedrich Geiger, který vyzval ke spolupráci Paula Bracqa (později přešel k BMW a Peugeotu a má na svědomí i podobu rychlovlaku TGV), technikou se zabýval Karl Wilfert.

Geiger nakreslil první skicu. Vyznával jednoduché a přitom elegantní linie, protože tvrdil, že právě nekomplikovanost je základem nadčasovosti. Postupně se tvary usazovaly do konečné podoby, v roce 1964 už bylo celkem zřejmé, jak bude nový model střední třídy (na délku se blížil 4,7 metru) vypadat. Stále ještě chybělo to podstatné – jaká bude přední část. Původně se počítalo s tím, že menší čtyřválce (W115) se budou lišit zpracováním od šestiválců (W114), nakonec tato koncepce neprošla.

Nové technologie

Dílo se podařilo, už při veřejné premiéře na ženevském autosalonu v roce 1968 vzbudil nový model velký zájem. Renomovaný motoristický magazín Auto Motor und Sport se hned pustil do testování a poznatky shrnul do vět: „Proporce novinky jsou mnohem vyváženější a automobil je přehledný, takže s ním není problém zaparkovat ani v přecpaných středoevropských metropolích. Dnes se každá automobilka chlubí ve svých vozech bezpečnostní výbavou, Mercedesu W114/115 však může veškerá konkurence v tomto ohledu jen závidět, nikdo na něj nemá. Automobil je vyroben z kvalitních materiálů a nenajdete v něm nic, co by vypadalo levně.“

Experti ocenili i jízdní vlastnosti a vyzdvihovali konstrukci zadní úhlové nápravy s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Mimochodem, až v 90. letech ji postupně nahrazovalo víceprvkové řešení.

Pod kapotou

  • Zprvu se o pohon staraly řadové benzinové šestiválce o objemu 2,3 l a výkonu 88 kW (120 k) a verze 250 o objemu 2,5 l a výkonu 96 kW (130 k). K nim se řadil šestiválec 2,8 l pro variantu 250 (2.8) o výkonu 103 kW (140 k). Zážehové čtyřválce měly objem 2,0 l (verze 200, výkon 70 kW/95 k) a 2,2 l (verze 220, výkon 77 kW/105 k), vznětové motory se čtyřmi válci dávaly z objemu 2,0 l ve verzi 200D 40 kW (54 k) a z objemu 2,2 l ve verzi 220D 44 kW (60 k).
  • Kupé 250CE dostalo jako první sériově vyráběný mercedes vstřikování paliva značky Bosch, motor 2,5 l s ním dosahoval výkonu 150 k. V roce 1972 se představil vrcholný šestiválec 2,8 l ve verzi 280, který měl výkony od 160 do 185 koní. Šestiválcové provedení 2,8 l měla i verze 250, její výkon ovšem zůstal na 96 kW (130 k).
  • V roce 1973 se představil čtyřválcový diesel 240D o výkonu 48 kW (65 k). Diesel 3,0 l ve verzi 240D 3.0, který byl uveden v srpnu 1974, se stal vůbec prvním naftovým pětiválcem v osobním sériovém autě na světě, stojí za připomenutí, že na jeho vývoji pracoval Ferdinand Piëch, někdejší vládce koncernu Volkswagen - podrobnosti čtěte zde.

Designérský tým se nezastavil pouze u sedanu, vypracoval také návrh na dvoudveřové kupé, limuzínu s prodlouženým rozvorem a variantu kombi. Na tu se však v sériové výrobě nedostalo, protože linky byly plně vytíženy ostatními verzemi.

Prodejní úspěch vývoj nezastavil. V roce 1973 přišla modernizace, která znamenala úpravu designu exteriéru. Změna se promítla do nového nárazníku, širší a nižší masky chladiče, žebrovaných zadních světel, která se tím pádem méně špinila i odstranění trojúhelníkových ventilačních okének vpředu. A také proběhla zásadní proměna pod kapotou.

Světová premiéra

Modernizovaný model, jemuž se začalo říkat „žralok“ kvůli oválnému otvoru v předním nárazníku připomínajícím právě tlamu predátora, dostal kromě jiných pohonných jednotek také čtyřválcový diesel 240D s výkonem 48 kW (65 k), ale především pětiválcový vznětový motor s objemem tří litrů ve verzi 240D 3.0. Byl to první sériově vyráběný dieselový pětiválec v osobním autě. Dosahoval výkonu 59 kW (80 k), maximální točivý moment byl 172 Nm a vůz uměl pelášit rychlostí až 148 km/h.

Řada W114/115 se vyráběla až do prosince 1976. Linky opustilo celkem
1 919 056 exemplářů, povětšinou tříprostorové sedany včetně prodloužené varianty, kupátek bylo jen něco málo přes 67 tisíc.

Několik se jich objevilo i na silnicích mezi Aší a Košicemi, ale byly to jen jednotlivé kusy především v diplomatických službách. Zajímavostí je, že jedním z majitel byl Václav Havel, který ho zakoupil z honorářů svých divadelních her uvedených v zahraničí. Jezdil s ním do pivovaru, kde byl zaměstnaný jako pomocný dělník. To museli dohlížející soudruzi z StB koukat.

Mercedesy řady W114/115 mají velkou zásluhu na tom, že povýšily image značky až na samotný světový vrchol. Pověst byla založena na hospodárnosti, dlouhé životnosti a spolehlivosti v každodenním provozu. Chcete důkaz? V muzeu trojcípé hvězdy stojí řecký taxík 240D z roku 1976. Na tachometru má natočeno 4,6 milionu kilometrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...