Mercedes Benz GL (2012)

Mercedes Benz GL (2012) | foto: Mercedes Benz

Královské SUV v novém, Mercedes představil nový model GL

  • 152
Tohle auto se bude líbit podnikatelské smetánce u nás stejně jako třeba americkým raperům. Obrovské SUV zaujme hranatější karoserií a příplatkovými gigantickými jedenadvacetipalcovými koly. Pro začátek si bude muset novinka vystačit s dvojicí velkoobjemových motorů.

Největší SUV od Mercedesu, model GL, se dočkal nové verze. Premiéra se uskutečnila na autosalonu v New Yorku. Nejdříve se novinka začne prodávat v USA, do konce roku pak dorazí i do Evropy. Mercedes-Benz očekává tradičně silné prodeje právě v USA, dalšími trhy, kde se nového velkého SUV nemohou dočkat, je Německo, Čína i Česká republika, kde je tato modelová řada oblíbená. Jako ostatně všechna SUV... 

Mercedes Benz GL (2012)

Koncepčně nové GL navazuje na první generaci modelu GL, který se vyrábí od roku 2005. Drží si hranatější design, než najdeme u menšího SUV řady ML. Tak hranatý jako předchůdce ale nový mercedes není. V porovnání s dožívající první generací GL je nové provedení proto elegantnější, což je patrné především na předku a bočních prolisech. Je to krok, který německá automobilka použila i u faceliftu malého SUV GLK a u nové generace modelu ML.

Díky jinému tvaru koncových svítilen, které nově výrazněji zasahují do pátých dveří, působí zadní partie jemnějším dojmem. Zboku zaujme zadní prolis blatníku, který končí v prostředku zadních světel. Mohutnou masu karoserie zjemňuje i zakončení spodní hrany oken. To již není rovné, ale finišuje drobným zalomením, které může vzdáleně připomínat "hokejku" známou z vozů BMW. Subtilnější je poslední sloupek karoserie.

Mercedes Benz GL (2012)

Velikost auta doladí i obří kola. Základní osmnáctipalcové ráfky budou moci zákazníci zaměnit za příplatková 21palcová kola. Dobíhající první generace může mít maximálně o palec menší kola. Novinkou bude příplatkový AMG paket, který zahrne drobné retuše karoserie i vylepšení podvozku. Sportovní paket doposud Mercedes u řady GL nenabízel.

Oproti původnímu GL je novinka o dva centimetry delší. S délkou 5,12 metru, šířkou 2,14 metru a výškou 1,85 metru je to pořádný kus auta. Dostatek místa až pro sedm pasažérů zajistí více než třímetrový rozvor, který se ale oproti předchůdci nezměnil. Zavazadlový prostor pojme necelých 700 litrů nákladu, se sklopenými sedadly pak až 2 300 litrů.

Mercedes Benz GL (2012)

Nové GL přijde na trh nejprve s dvojicí motorů, což platí ale jen pro Evropu, v USA bude k mání jen benzinová verze. Velký benzinový osmiválec v modelu GL 500 má objem 4,6 litru, což odpovídá u současné generace modelu GL 450. Jenže s přeplňováním překonává i současnou pětistovku, která má objem motoru téměř 5,5 litru. Výkon nového GL 500 je rovných 300 kW (408 koní) a i maximum točivého momentu je hezky zaokrouhleno na 600 Nm. Pro porovnání, současné osmiválce dávají 250 a 285 kW.

V Evropě asi většinu zákazníků víc zaujme dieselový šestiválec v modelu GL 350 BlueTEC. Tentokrát opravdu třílitrový motor dává výborných 190 kW a přitom splňuje budoucí ekologickou normu Euro 6. Točivý moment je pak ještě větší než u benzinové jednotky, maximum vrcholí na 620 Nm. Současné třílitrové diesely jsou výkonově skromnější, dávají 155 a 165 kW.

Dynamika oběma motorům rozhodně nechybí. Benzin vystřelí na stovku pod šest sekund, diesel potřebuje pro dosažení stejné rychlosti o dvě víc. Ale je o poznání úspornější, výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 7,4 litru nafty na sto kilometrů. Benzinový model si pak řekne průměrně o 11,3 litru paliva.

Mercedes Benz GL (2012)

Jelikož sám výrobce tvrdí, že GL je "třída S mezi SUV", nepřekvapí luxusní interiér a množství příplatkových prvků výbavy. Vzduchový podvozek Airmatic je u auta této třídy dnes již povinností. Pro uživatele, kteří častěji opustí běžné silnice, má výrobce připravený i paket On & Offroad, pro městskou džungli pak 360stupňovou kameru, což jsou čtyři kamery v každém rohu auta. O bezpečnost se stará celá armáda pomocníků: od přednárazového asistenta přes brzdicího asistenta až třeba po adaptivní tempomat.

Cenu výrobce zatím nestanovil, ale velmi pravděpodobně se nebude příliš odlišovat od cen současného dosluhujícího modelu. Diesel začíná na necelých 1,9 milionu korun, benzinový model GL 500 pak stojí téměř 2,5 milionu korun.