Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

  0:05 – ADVERTORIAL
Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou kvalitu a zároveň rychlé a cenově výhodné řešení. Automobilka Mercedes-Benz k tomu ještě dodává, že repasované díly šetří cenné přírodní zdroje a jsou tedy vhodné i pro ekologicky smýšlející zákazníky.
Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: kontrola prasklin v magnetickém poli

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: kontrola prasklin v magnetickém poli | foto: Mercedes-Benz

Nižší náklady jsou obvyklým argumentem pro využití takzvaných repasovaných náhradních dílů. Věděli jste však, že je to zároveň cesta šetrnější k životnímu prostředí? Automobilka Mercedes-Benz například uvádí, že repase jednoho motoru OM906 určeného pro nákladní vozidla a využití takového motoru namísto agregátu zbrusu nového ušetří celkem 527 kilogramů oxidu uhličitého a 7,248 MJ energie. Pro představu, je to množství energie, které by vystačilo na provozování klasického notebooku po dobu delší než 14 měsíců.

Mercedes-Benz nabízí celkem více než 37 000 takzvaných originálních výměnných dílů, určených pro osobní automobily, dodávkové vozy i nákladní auta. Díly jsou repasovány za použití špičkových technologií automobilky a splňují ty nejvyšší kvalitativní nároky. Jde o díly mnoha kategorií, zejména pak o motory, montované komponenty motoru, převodovky, spojky, podvozkové díly, výfukový systém, sestavy alternativního pohonu, díly pro vstřikování, ale také například elektronické součásti vozů a jejich informační systémy.

Poškozený za repasovaný

Pořizování originálních výměnných (repasovaných) dílů u společnosti Mercedes-Benz funguje mimo jiné výměnným způsobem. V autorizovaném servisu se může zákazník rozhodnout, že místo nového originálního náhradního dílu pro svůj vůz objedná díl originální výměnný. To dává možnost zaslat starý díl vymontovaný z vozidla zpět k automobilce, která po jeho detailním posouzení určí podle předem daných kritérií hodnotu takového použitého dílu a tuto hodnotu následně může servis zákazníkovi odečíst z ceny originálního repasovaného dílu. Oproti zcela novým dílům může tímto způsobem zákazník ušetřit i více než 35 % z ceny takové součásti.

V celém procesu přitom zákazník na opravu svého vozidla nečeká v zásadě déle, než kdyby používal nový originální díl. Již repasované díly má totiž Mercedes-Benz skladem v logistickém centru a dodává je po objednání stejným způsobem, jako by zákazník objednával nový originální dík. Zákazník tedy nečeká na repasování „svého“ dílu, který z jeho auta vymontován.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: výbrus válců

V celém procesu klade automobilka mimořádný důraz nejen na špičkovou kvalitu, díky které kryje repasované náhradní díly stejná záruka, jako na díly nové, ale také na jeho šetrnost k životnímu prostředí. Už jen tím, že je základní komponent použit znovu šetří repase významně přírodní suroviny a energie, základní části jako například blok motoru nebo setrvačník není třeba vyrábět znovu, stačí je jen s daleko menšími energetickými nároky zrenovovat do stavu, jako u nových dílů. Součástí, které nelze při renovaci znovu použít, jako například různá těsnění či ložiska na hranici životnosti pak putují k recyklaci. Mercedes-Benz takto při repasi dílů znovu využije nebo zrecykluje 99 % všech součástí navrácených dílů.

Pečlivý proces

Na začátku opravy navráceného dílu specialisté Mercedesu danou součást odborně rozeberou, právě v tomto kroku dochází k prvnímu dělení na komponenty k recyklaci a k opětovnému využití. Následuje důkladné čištění dílů, ke kterému se používají různé metody odpovídající povaze dané součásti: jde například o speciální mycí lázně a lázně s rozpouštědlem, tryskání pískem či skleněnými perličkami a také detailní ruční čištění.

Po tomto kroku prochází díly důkladnou kontrolou. Základem je kontrola vizuální, ale ta by nemusela odhalit různé skryté vady: proto dochází k přesnému rozměrovému měření dílů a k jeho kontrole metodami, které odhalí jinak těžce zjistitelné poruchy, jako například vlasové trhliny nebo netěsnosti. Samozřejmostí jsou i funkční zkoušky. Součástky, které u takové kontroly neuspějí, putují k recyklaci.

Po očištění a kontrole dílů následuje jejich samotná renovace. Při ní se používají takové postupy a techniky, které může zajistit pouze Mercedes-Benz jako výrobce originálního dílu. Dobře to lze ilustrovat třeba na příkladu motoru, který bývá jedním z nejnákladnějších náhradních dílů. Pokud zákazník do vozu nainstaluje použitý motor, tento dále pokračuje ve své životnosti odvíjející se od toho, kolik kilometrů nebo motohodin absolvoval v předchozí aplikaci. Repasovaný motor se ovšem chová jako motor nový, tedy s nula najetými kilometry.

Repase náhradních dílů Mercedes-Benz: demontáž klikového hřídele

Při repasi motoru dojde k jeho kompletní demontáži na jednotlivé části. Základní prvky, jako blok motoru, hlava válců, nebo kliková hřídel jsou vyčištěny, zkontrolovány a renovovány podle výše popsaných pravidel. Blok motoru je po vyčištění rentgenován, což odhalí případné praskliny, které by znemožnily jeho další použití. Následují výbrus válců, zarovnání dosedacích ploch a další úkony. Rentgen se používá i při kontrole hlavy válců, ta následně podstupuje indukční kalení, což jí navrátí její původní vlastnosti. Opět dochází k upravení dosedacích ploch, zejména těch ventilových a ventilových sedel.

Velmi specifická je kontrola klikového hřídele: ta probíhá za pomoci vířivých magnetických proudů, díky tomu lze odhalit i podpovrchové mikropraskliny. Pak hřídel prochází opětovným vyvážením, výbrusem a lapováním kluzných ploch. Nově je vyvažován i setrvačník, který předtím projde chemickou očistou, následně je opískován a zrenovován.

Následuje montáž do finální podoby. Při ní se v případě potřeby používají zbrusu nové součásti, které nahrazují ty, co musely být vyřazeny k recyklaci. Například u motoru používají technici opět stejné tovární postupy, metody a nástroje, jako při výrobě motoru nového. Opotřebené díly, jako ložiska, těsnící kroužky, různá těsnění a pryžové části, jsou samozřejmě použity díly zcela nové. Zákazník tedy získává agregát ve špičkové kvalitě, na jeho výměně ušetří a může ho hřát vědomí, že pomohl ušetřit i životní prostředí, jelikož nemusel být pro jeho opravu vyroben agregát zcela nový.

Samozřejmostí je pak důkladná závěrečná kontrola všech repasovaných dílů. Každý díl je testován na zkušebních stavech Mercedes-Benz tak, aby byla zaručena jeho nejvyšší kvalita a funkčnost a dlouhodobá životnost.

Ta je klíčovým rozdílem oproti možnosti řešení opravy již použitým dílem: zatímco takzvaný výměnný díl má stejnou kvalitu a životnost jako díl nový, díl použitý má samozřejmě životnost zkrácenou, jelikož zákazník v takovém případě používá díl, který vlastně ve své životnosti pokračuje. Například repasovaný motor je jako nový.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...