Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes-Benz X: terénní pick-up s japonským původem

aktualizováno 
Novou třídou X vstupuje stuttgartská automobilka do segmentu terénních pick-upů, kde dosud neměla svého zástupce. Spojení s Nissanem, který má s výrobou pick-upů více než 80 let zkušeností, bylo pro Mercedes strategicky správnou volbou.

Prémiová německá značka získala pro svůj nový model nejen velmi kvalitní technický základ, ale v rámci aliance Renault-Nissan i výrobní kapacity na preferovaných trzích.

Nissan Navara

Nissan Navara

Navzdory použité technice nelze Mercedes třídy X považovat za Navaru s hvězdou na kapotě. Konstruktéři odvedli obrovský kus práce, aby „iksko“ odlišili od svého méně urozeného sourozence a přiblížili jej ostatním modelům značky. To je ostatně znát už na pohled.

Mercedes X navenek překvapí zcela svébytným vzhledem, oproti japonské sestře působí mohutněji a má i nepatrně větší rozměry. Na délku vyrostl o 40 milimetrů, do výšky o 9 mm a do šířky dokonce o výrazných 70 mm. Karoserie nese prvky charakteristické pro současné modely s hvězdou na kapotě, má však trochu uhlazenější rysy bez výraznějších hran a prolisů. Mohutná příď, která obří maskou chladiče a mohutným logem budí zasloužený respekt, se asi nejvíce podobá velkému SUV GLS.

Mercedes-Benz X

Z bočního profilu je spojitost s Navarou nejčitelnější. Tvar dveří, linie oken a střechy zůstaly prakticky beze změn, zcela nové jsou naopak blatníky s měně výraznými lemy a hranatějšími výřezy pro kola. Beze změny zůstaly také rozměry korby (1587x1560x475 mm), jiný tvar ale dostaly koncové světlomety, které u třídy X nezabíhají do boků, ale elegantně kopírují tvar zadní výklopné příčky.

Podobně zásadní proměnou prošel také interiér. Hlavní roli v něm sice stále hrají tvrdé plasty, jejich povrch ale bude snadno udržovatelný a především odolný. Pro náročnější zákazníky má Mercedes k dispozici několik druhů interiérových dekorů, od kartáčovaného hliníku až po imitaci tropických dřevin, v nabídce samozřejmě nechybí ani kožené čalounění.

Přístrojové desce, která byla od základu přepracována, dominuje centrálně umístěný displej palubního infotainmentu známý z ostatních mercedesů, povědomý je i multifunkční tříramenný volant, budíky v přístrojové kapličce, tlačítka a ovladače na středové konzoli ale i páčky na sloupku řízení. Zajímavým a originálním detailem v interiéru jsou iniciály X vetknuté do mřížek výdechů ventilace. Příslušnost k Nissanu nezapře naopak klíč s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. Ačkoliv je signovaný trojcípou hvězdou, jeho tvar je shodný s Navarou.

Mercedes-Benz X
Mercedes-Benz X

Za volantem, který je jen výškově nastavitelný, se sedí příjemně vysoko. Z hlediska prostoru pro posádku ale třída X bohužel podědila od svého japonského sourozence jistá omezení. Cestující na předních sedadlech sedí v rozměrných všestranně nastavitelných sedačkách a mají dostatek prostoru prakticky ve všech směrech, vzadu je to ale o poznání horší. Tři dospělí a standardně vzrostlí pasažéři budou ve druhé řadě strádat v podélném i příčném směru, dlouháni budou mít navíc problém s výhledem ven, případně se neubrání kontaktu se stropním polstrováním. Cestovnímu komfortu vzadu bohužel nepřispívají ani nízko uložené sedáky, které nutí pasažéry tlačit kolena do předních opěradel.

Motory od Renaultu

Mercedes-Benz X jde do prodeje se dvěma vznětovými pohonnými jednotkami. Benzinový agregát dostanou jen modely na vybraných trzích (například Spojené arabské emiráty a Maroko). Základní provedení X220d pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec M9T původem od Renaultu, který z objemu 2298 cm3 produkuje 120 kW/163 koní výkonu. Silnější varianta označená 250d spoléhá na stejný agregát, výkonu 140 kW / 190 koní je v tomto případě dosaženo instalací druhého turbodmychadla. Na rozdíl od Nissanu jsou obě jednotky v Mercedesu X vybavené systémem selektivní katalytické redukce pro snížení emisí výfukových plynů, který zahrnuje i sedmnáctilitrovou nádrž na močovinu (AdBlue).

V polovině příštího roku rozšíří nabídku vidlicový vznětový šestiválec vlastní produkce. Model 350d nabídne 190 kW/258 koní výkonu, trvalý pohon všech kol a samozřejmě i výrazně lepší dynamické parametry. První dojmy ze svezení se šestiválcovým „ikskem“ dokazují, že spojení to bude opravdu vydařené.

Mercedes-Benz X

V praxi ale velmi dobře poslouží i silnější z nabízených čtyřválců 250d. Motor po nastartování překvapí příjemně tlumeným chodem a minimem vibrací. Agregát nijak neruší posádku ani při jízdě, svojí přítomnost dává najevo pouze při prudké akceleraci a rozhodně nezklame ani svým silovým projevem. Výkon 190 koní dostačuje pro svižnou jízdu po dálnici i při zdolávání terénu. Díky kroutícímu momentu 450 Nm, který je k dispozici už od 1500 otáček má vždy dostatek síly.

K uvolněnému charakteru užitkového mercedesu se dobře hodí i sedmistupňový automat. Sice nepatří k nejrychlejším, zato řadí velmi hladce a logicky. Pro snížení spotřeby a emisí udržuje převodovka motor neustále v nízkých otáčkách takže pro podřazování je zapotřebí ji trochu více pobízet plynovým pedálem. Kladně hodnotíme vzhledem ke čtyřmístnému obsazení i kombinovanou spotřebu 7,7 litru dosaženou v průběhu našeho testování.

Pracant

Ačkoliv Mercedes myslí především na náročné a po komfortu prahnoucí zákazníky, třída X nezapomněla být drsným pracantem do nepohody. Standardně nižší světlá výška než v případě Navary jej sice v prostupnosti terénem trochu omezuje, o to přesvědčivější je ale v jízdním projevu na silnici, kde mu pomáhají také upravené nápravy s rozšířeným rozchodem o 62 mm vpředu a 55 vzadu.

Víceprvková zadní náprava s vinutými pružinami sice nesnese takové zatížení, jako tuhá náprava s listovými pery, která je u pick-upů obvyklá, pro cestovní komfort, ovladatelnost a jízdní stabilitu má však jednoznačný přínos. Iksko je příjemným společníkem při jízdě po dálnici i na klikatých okreskách, nezatížená korba nezpůsobuje poskakování zádi a komfortně naladěný podvozek s přehledem absorbuje většinu nerovností. S překvapivou chutí se tenhle pětimetrový mastodont vrhá i do zatáček, na hbitosti mu ale ubírá dlouhý převod řízení, který má celkem 3,5 otáček mezi dorazy. Pick-up s hmotností přes dvaadvacet metráků sice nevybízí k silničním radovánkám, navzdory světlé výšce a vysoko položenému těžišti je až k nevíře, jak urputně se dokáže držet asfaltové podložky.

Třída X je vybavena pohonem všech kol 4MATIC, který prostřednictvím dvojice diferenciálů připojuje do záběru přední kola. Sofistikovaný sytém, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, lze aktivovat za jízdy až do rychlosti 100 km/h. Pro jízdu obzvláště členitým terénem Mercedes nabízí i uzávěrku zadního diferenciálů nebo provedení s větší světlou výškou (+20 mm).

Fotogalerie

Na terénním polygonu i na prašných cestách jsme se přesvědčili, že mohutný pick-up s logem Mercedesu snese srovnání s pravověrnými off-roady. Mimořádně pevná nosná struktura vozu, které zajišťuje vysokou odolnost proti kroucení karoserie, ve spojení s vyspělým pohonem všech kol dává řidiči mimořádnou jistotu i ve složitých terénních situacích.

Na členité trati jsme ocenili i schopnosti asistenta pro sjíždění svahů a uzávěrky diferenciálu, která v režimu Low mění převodový poměr a tím usnadňuje plynulý pohyb na různorodém povrchu. Vzhledem k velkým vnějším rozměrům jsme v terénu s povděkem kvitovali i přítomnost kamerového systému, který poskytuje 360° výhled kolem vozu, ten ostatně přijde vhod i při parkování nebo couvání s přívěsem.

Mercedes X, který se bude vyrábět ve španělské Barceloně a argentinské Cordóbě, jde do prodeje ve třech stupních výbavy. Základní Pure sází na praktické využití a zahrnuje třeba nelakované nárazníky, ocelová kola, autorádio s přehrávačem USB, elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, palubní počítač, tempomat a asistent pro sledování jízdního pruhu nebo sytém pro sledování dopravního značení.

Střední stupeň Progressive obsahuje navíc nárazníky v barvě karoserie, kola z lehkých slitin, podélné střešní nosiče, kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automaticky cloněné vnitřní zpětné zrcátko, automatické stěrače, nebo systém upínacích lišt pro zabezpečení nákladu na korbě.

Nejvyšší výbava Power, která je k dispozici výhradně se silnějším agregátem, nabídne navíc větší kola, diodové světlomety, autorádio s přehrávačem CD, elektricky ovládaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, systém pro sjíždění svahů, systém pro bezklíčkový vstup.

Tradičně bohatý je i seznam příplatkové výbavy, individualizačních prvků a doplňků pro využití nákladového prostoru.

Mercedes z platformy převzaté od Nissanu Navara dokázal vytěžil maximum. Úpravy, které konstruktéři stuttgartské značky na mohutném pick-upu provedli, jej od původně pracovního vozu posunuly podstatně blíž k modelům kategorie SUV, ovšem při zachování solidních užitných vlastností a výtečných terénních schopností. 

Za japonským sourozencem zaostává pouze ve dvou ohledech. Pohled do technických dat ukazuje, že Třída X má ve srovnání s Navarou nepatrně horší dynamické parametry. Ty jdou na vrub zhruba o 200 kilogramů vyšší hmotnosti, která souvisí s provedenými úpravami. Tradičně vyšší je ve srovnání s Nissanem i cena.

Mercedes-Benz X v číslech
Provedení 220d 220d 4 MATIC 250d 250d 4MATIC
Motor přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec 2298 ccm
Výkon kW / koní 120 / 163 120 / 163 140 / 190 140 / 190
Točivý moment (Nm) 403 403 450 450
Převodovka / počet stupňů man/6 man/6 man /6 (auto/7) auto/7
Pohonzadních kol 4x4 zadních kol 4x4
Maximální rychlost (km/h) 172 170 184 (179)* 175
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 12,5 12,9 10,9 (11,4)* 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,4 7,6 7,3 (7,7)* 7,9
Délka / šířka / výška (mm) 5340 / 1920 / 1819
Rozvor (mm) 3150
Pohotovostní hmotnost (kg) 2133 2213 2161 (2169)* 2234
Užitečné zatížení (kg)1067 1037 1039 (1031)* 1016
Max. hmotnost taženého přívěsu (kg) 3500
Objem palivové nádrže (l) 73
Světlá výška (mm) 202 (222)**
Brodivost (mm) 600
Nájezdový úhel vpředu ( vzadu (°) 29 (30)**
Přechodový úhel (°) 20,4 (22)**

Základní cena (Kč) 973 445 1 028 500 1 093 235
* platí pro verzi 250d s automatickou převodovkou
** platí pro příplatkové provedení s vyšší světlou výškou



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Další z rubriky

Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

Nissan Xmotion

Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na...

Okreskový raubíř Mégane RS žhaví gumy. Už jsme s ním jeli

Renault Mégane RS

Mégane RS byl vždycky nejlepším renaultem, alespoň z pohledu řidičských zážitků, to je bez diskuze. Teď žhaví gumy...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Najdete na iDNES.cz