Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes F400 Carving - zatáčky jsou můj živel

  19:02aktualizováno  19:02
Jednou z opravdových lahůdek letošního autosalonu v Brně byl i netradiční sporťák ze Stuttgartu. I když tato studie nepatří k nejčerstvějším stylistickým a technickým výstřelkům, mohli tento stříbrný šíp tuzemští návštěvníci spatřit na našem území vůbec poprvé.
Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled

Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled - Dvoumístný koncept budil zasloužený zájem všech návštěvníků. | foto: František DvořákiDNES.cz

Technici Mercedesu v případě carvingu konečně popustili uzdu své fantazii a vytvořili veselé a avantgardní auto bez distingovaně povýšeného výrazu vlastního sériové produkci.

Dvoumístná stíhačka s přistřiženými křídly se však nechlubí pouze efektním kabátkem. To nejlepší a nejzajímavější se skrývá na podvozku. Jízda s tímto vozem, díky speciálně řešenému podvozku s měnitelným postavením kol vůči vozovce, připomíná jízdu po kolejích.

Ne nadarmo si proto Mercedes vypůjčil pojmenování své studie od sjezdových lyží - oboje "sportovní náčiní" totiž perfektně drží stopu - lhostejno jedete-li zatáčkou v Mercedesu, nebo vykrajujete-li efektní oblouky na lyžích.

Studie F400 Carving je vybavena propracovaným systémem, který u kol sledujících vnější poloměr zatáčky mění podle jízdní situace jejich odklon až do maximální výchylky 20 stupňů. Proměnná geometrie ve spolupráci se speciálně vyvinutými pneumatikami dokáže přenášet o 30 procent větší boční síly než jaké zvládá konvenční podvozek.

Díky aktivní změně postavení kol dosahuje carving příčného zrychlení až 1,28 g, čímž překonává klasické sportovní vozy o více než 25 procent. Nezanedbatelný je též kladný vliv na bezpečnost. Větší boční síly přenášené pneumatikou zlepšují kontakt s vozovkou a tím i stabilitu vozu.

Předpokladem pro využití potenciálu avantgardní konstrukce podvozku jsou speciální pneumatiky s asymetrickým běhounem. Jakmile se kola na vnější straně zatáčky ze svého kolmého postavení naklopí, pneumatika se začne odvalovat po vnitřní straně lehce zaobleného běhounu, jehož dezén a složení směsi jsou speciálně vyvinuté pro rychlou jízdu v carvingu. Středová a vnější část běhounu pak mají standardní profil a dezén.

Mimo vyšší stability při rychlých průjezdech zatáčkou přináší aktivní podvozek i nárůst aktivní bezpečnosti. Při hrozícím smyku se kola citelně naklopí a tím zvýší boční vodící síly. Nezbytným pomocníkem je i elektronika v podobě stabilizačního systému ESP. Rychlé naklopení kol při nouzovém brzdění přenáší stopu do oblasti měkké směsi pneumatiky. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlost tak potřebuje carving o asi 5 metrů kratší brzdnou dráhu.

Kromě aktivního řízení nastavení sklonu kol nabízí F400 i další zajímavá řešení, která se pravděpodobně co nevidět objeví v modelech s hvězdou na kapotě (a doufejme, že ne jen u nich). K nejzajímavějším patří bezesporu elektronické řízení vozu (pracuje bez mechanických částí). Pohyby volantu jsou snímány čidly, která zásobují informacemi řídící jednotku. Ta příkazy zpracuje a předává dál elektricky řízené převodovce řízení.

Pozornost si zaslouží i hydropneumatické odpružení, které mění nastavení tuhosti podvozku podle aktuální situace. Světlo přiváděné k jednotlivým světlometům optickými vlákny z jediného společného zdroje úplnou novinkou není. Čím je však systém osvětlení jedinečný je další světlomet namířený do strany, který se zapíná při jízdě do zatáčky.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Najdete na iDNES.cz