Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes F400 Carving - zatáčky jsou můj živel

  19:02aktualizováno  19:02
Jednou z opravdových lahůdek letošního autosalonu v Brně byl i netradiční sporťák ze Stuttgartu. I když tato studie nepatří k nejčerstvějším stylistickým a technickým výstřelkům, mohli tento stříbrný šíp tuzemští návštěvníci spatřit na našem území vůbec poprvé.
Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled

Mercedes-Benz F400 Carving - čelní pohled - Dvoumístný koncept budil zasloužený zájem všech návštěvníků. | foto: František DvořákiDNES.cz

Technici Mercedesu v případě carvingu konečně popustili uzdu své fantazii a vytvořili veselé a avantgardní auto bez distingovaně povýšeného výrazu vlastního sériové produkci.

Dvoumístná stíhačka s přistřiženými křídly se však nechlubí pouze efektním kabátkem. To nejlepší a nejzajímavější se skrývá na podvozku. Jízda s tímto vozem, díky speciálně řešenému podvozku s měnitelným postavením kol vůči vozovce, připomíná jízdu po kolejích.

Ne nadarmo si proto Mercedes vypůjčil pojmenování své studie od sjezdových lyží - oboje "sportovní náčiní" totiž perfektně drží stopu - lhostejno jedete-li zatáčkou v Mercedesu, nebo vykrajujete-li efektní oblouky na lyžích.

Studie F400 Carving je vybavena propracovaným systémem, který u kol sledujících vnější poloměr zatáčky mění podle jízdní situace jejich odklon až do maximální výchylky 20 stupňů. Proměnná geometrie ve spolupráci se speciálně vyvinutými pneumatikami dokáže přenášet o 30 procent větší boční síly než jaké zvládá konvenční podvozek.

Díky aktivní změně postavení kol dosahuje carving příčného zrychlení až 1,28 g, čímž překonává klasické sportovní vozy o více než 25 procent. Nezanedbatelný je též kladný vliv na bezpečnost. Větší boční síly přenášené pneumatikou zlepšují kontakt s vozovkou a tím i stabilitu vozu.

Předpokladem pro využití potenciálu avantgardní konstrukce podvozku jsou speciální pneumatiky s asymetrickým běhounem. Jakmile se kola na vnější straně zatáčky ze svého kolmého postavení naklopí, pneumatika se začne odvalovat po vnitřní straně lehce zaobleného běhounu, jehož dezén a složení směsi jsou speciálně vyvinuté pro rychlou jízdu v carvingu. Středová a vnější část běhounu pak mají standardní profil a dezén.

Mimo vyšší stability při rychlých průjezdech zatáčkou přináší aktivní podvozek i nárůst aktivní bezpečnosti. Při hrozícím smyku se kola citelně naklopí a tím zvýší boční vodící síly. Nezbytným pomocníkem je i elektronika v podobě stabilizačního systému ESP. Rychlé naklopení kol při nouzovém brzdění přenáší stopu do oblasti měkké směsi pneumatiky. Na zabrzdění ze stokilometrové rychlost tak potřebuje carving o asi 5 metrů kratší brzdnou dráhu.

Kromě aktivního řízení nastavení sklonu kol nabízí F400 i další zajímavá řešení, která se pravděpodobně co nevidět objeví v modelech s hvězdou na kapotě (a doufejme, že ne jen u nich). K nejzajímavějším patří bezesporu elektronické řízení vozu (pracuje bez mechanických částí). Pohyby volantu jsou snímány čidly, která zásobují informacemi řídící jednotku. Ta příkazy zpracuje a předává dál elektricky řízené převodovce řízení.

Pozornost si zaslouží i hydropneumatické odpružení, které mění nastavení tuhosti podvozku podle aktuální situace. Světlo přiváděné k jednotlivým světlometům optickými vlákny z jediného společného zdroje úplnou novinkou není. Čím je však systém osvětlení jedinečný je další světlomet namířený do strany, který se zapíná při jízdě do zatáčky.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.