Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

  • 52
Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes má k němu blízko věkem i klientelou. Z nejstaršího modelu německé značky postavili opulentní landaulet. Šejkové a ruští oligarchové se o něj poperou.

Jednou z hlavních hvězd expozice Mercedesu na autosalonu v Ženevě, který právě dnes otevírá, je model určený pro opravdu náročné. Kombinuje v sobě vlastnosti off-roadu, limuzíny a kabrioletu, má extrémní proporce, 12 válců a vznikne v počtu pouhých 99 kusů.

Terénní Mercedes-Benz třídy G je sám o sobě kultovním modelem. Těší se velké oblibě mezi milionáři a miliardáři, zejména v zemích bývalého Sovětského svazu a v ropných velmocích na Blízkém východě. Vyrábí se už od roku 1979, ale díky dostatečně honosné značce, nezaměnitelně hranaté karoserii a neustálým inovacím nemá nouzi o odbyt. Naopak, loni počet vyrobených aut poprvé v historii překročil 20 tisíc kusů za rok.

Symbol bohatství

Géčko dnes není ani tak lehký armádní vůz nebo pracovní stroj do náročných podmínek, ale především statusový symbol, zhusta opatřený znaky dvorního ladiče mercedesů (AMG) a poháněný silným benzinovým motorem. Nikdo to neví lépe než sama automobilka, a tak v posledních letech vzniklo několik výjimečných, a prodejně velmi úspěšných verzí, na které Mercedes navazuje dalšími a dalšími deriváty.

Už od roku 1999 jsou nedílnou součástí nabídky Mercedesu třídy G osmiválcové verze AMG. O deset let později, v roce třicátého výročí třídy G, začal Mercedes představovat nejrůznější luxusní edice. A jejich úspěch motivoval výrobce k dalším vylepšením: nejprve to byl horentně drahý dvanáctiválec, později luxusní šestikolový pick-up se zvýšeným podvozkem G 63 AMG 6x6. Před dvěma lety se u zvýšeného osmiválcového G 500 4x4^2 s motorem 4,0 l V8 biturbo z Mercedesu AMG GT potvrdilo, že zájem těch nejbohatších o luxusní off-roady stále není vyčerpán.

Na letošním ženevském autosalonu se proto představuje Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Za základ posloužily extrémní verze AMG, ale pod kapotu se nastěhoval motor z G 65 AMG a výbava je hodna značky Maybach. K tomu se ještě přidává koncepce karoserie landaulet, tedy limuzíny se stahovací zadní částí střechy.

Tradice landauletů sahá ještě do dob kočárů tažených koňmi. Tato koncepce se úspěšně přenesla i do světa luxusních automobilů a období slávy zažila v meziválečném období, zejména v podobě zakázkových karoserií. Ale ani později landaulety neupadly v zapomnění, spíše se jejich využití zúžilo na reprezentační účely, zejména ve službách králů, prezidentů a papežů. Sám Mercedes-Benz takových vozů v poválečném období představil hned několik: v padesátých letech landaulet na bázi modelu 300d, o deset let později na základech typu 600 a nejnověji pod označením Maybach 62 Landaulet.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Po stovce Mercedesů G 63 AMG 6x6 tedy přichází další limitovaná série, 99 kusů Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, které výše popsané interpretují novým způsobem. Až po zadní pár dveří vypadá tento vůz docela normálně, ale pak následuje prodloužená otevřená část, v případě nutnosti krytá plátěnou střechou. Zadní partie vozu přitom neukrývají korbu na náklad jako v případě G 63 AMG 6x6, ale otevřenou kabinu s párem sedadel, nebo přesnější řečeno luxusních křesel.

Výbava interiéru překračuje vše, co bylo dosud možné u třídy G získat. Samozřejmostí je dvoubarevné čalounění kůží na sedadlech, která pocházejí z Mercedesu třídy S a jsou vybavena masážní funkcí. Zadní část lze od předních sedadel oddělit elektricky výsuvnou dělicí stěnou ze skla. Každý ze zadních pasažérů má k dispozici vyhřívaný držák na nápoje a vzadu se nacházejí také dva desetipalcové displeje multimediálního systému. Nastupování usnadní elektricky výsuvné nášlapy.

Mimo všechen ten luxus je však G 650 Landaulet také drsným off-roadem bez technických kompromisů. Stálý pohon čtyř kol zahrnuje uzávěrky všech diferenciálů a po vzoru G 63 AMG a G 500^2 přidává portálové nápravy, které díky redukčním převodům v nábojích kol zvyšují světlou výšku na 450 mm. O pohon se stará motor 6,0 l V12 se dvěma turby, který dává 463 kW, tedy 630 koní, a 1 000 Nm. Tento fakt zdůrazňují znáčky V12 Biturbo, exkluzivitu modelu pak podtrhují nápisy Landaulet vylisované na discích kol.

Ale aby nedošlo k nedorozumění: stále je to auto stavěné v sedmdesátých letech pro jízdu v terénu a tomu odpovídají i jízdní vlastnosti. Pro vyzkoušení maximální rychlosti přes 200 kilometrů za hodinu bude třeba řidičský cit na úrovni pilota kamikaze a v zatáčkách bude obratnější i ten nejlevnější mercedes v nabídce.

Opulentní off-road s délkou 5 345 mm má proti standardnímu géčku rozvor prodloužený o půl metru na 3 428 mm, přičemž výška 2 235 mm zajistí, že ho nebudete potkávat ve frontě na myčku. První kusy budou dodány na podzim 2017. Cena zatím nebyla zveřejněna, ale je zřejmé, že G 650 Landaulet je z těch vozů, které nejsou určeny pro ty, kdo se potřebují ptát na cenu. Je jasné, že méně než sedm milionů korun, které stojí „normální“ G 65 AMG, to nebude. Počítejte spíše s dvojnásobkem.