Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po čtyřleté pauze, a to díky krabicovitému SUV GLB. To může být i sedmimístné a ve verzi AMG nabídne přes tři sta koní.

Slovní spojení kompaktní sedmimístný mercedes navádí k představě, že by snad mohla vzniknout zvětšená verze MPV třídy B. Praktický interiér se dnes ale mnohem lépe prodá v kabátu SUV, a tak se nové auto těchto charakteristik jmenuje GLB – aby zapadlo mezi crossover GLA a reálně jen o chlup větší GLC na základech třídy C.

S roztomilým vzhledem, který je daný kombinací velkých kol, hladkých ploch, zaoblených rohů a „usměvavé přídě“, dokáže rozhodně zaujmout. Leckdo také ocení velká hranatá okna, která prosvětlují interiér a usnadňují výhled ven. GLB se vlastně ani nestydí za to, že je docela velkým autem – s délkou 4634 milimetrů jen o čtyři milimetry zaostává za prvním Mercedesem ML. A typ GLK, který byl posledním hranatým SUV od Mercedesu, dokonce překonává.

Uvnitř GLB nezapře příslušnost k rodině kompaktních mercedesů. Vše je tak trochu podobné třídě A a spol., pár důležitých věcí je však jinak. Sedí se poměrně vysoko – díky tomu a díky velkým oknům je z místa řidiče dobrý výhled. Hranatá karoserie má navíc snadno odhadnutelný tvar, což především řidičky ocení.

S využitelností tří řad sedadel najednou to však není tak veselé, jak by se dalo očekávat. Kabina působí jako navržená přesně podle tabulek. Na všechna místa s výjimkou prostředního ve druhé řadě se dá s trochou skromnosti usadit a objektivně nic nepřekáží. Jenže se nemůžete zbavit pocitu, jak moc by pomohlo, kdyby kabina byla aspoň o pár procent větší. Tady se německá preciznost předvádí v plné parádě, protože při srovnávání naměřených rozměrů interiéru bude GLB ve své třídě nepochybně patřit k nejlepším.

Nabídka motorů je vcelku přehledná. Prim hrají dvoulitrové turbodiesely, které mají výkon 85, 110 nebo 140 kW. Nejslabší verzi pohání přední kola, nejsilnější všechna čtyři a u prostřední je na výběr. Standardem je osmistupňový dvouspojkový automat.

Na straně benzinových motorů je situace pestřejší. Pod označením GLB 200 se skrývá jediný motor, který není dvoulitrem – je to třináctistovka od Renaultu, která dává 120 kW a pohání přední kola přes sedmistupňový automat. GLB 250 4Matic je dvoulitr od Mercedesu s výkonem 165 kW a pohonem všech kol. AMG verze pak nese číselné označení 35, má 225 kW a sedmimístnou krabici rozjede na stovku za pouhých 5,2 sekundy.

Nejlevnějším provedením je nejslabší motor v nabídce, základní diesel GLB 180 d, jehož cena činí 911 130 korun. Do milionu se ještě vejdou varianty s číselným označením 200, tedy diesel o výkonu 110 kW a benzin se 120 kW – oba stojí od 949 850 korun. Nejlevnější čtyřkolkou je GLB 200 d, která o sedm tisíc přesahuje milion korun.

Kompaktní mercedesy jsou úspěšná rodina

Na začátku bylo áčko, později se přidalo béčko. Opravdový boom ale přišel až s minulou generací třídy A, která se stala klasickým hatchbackem a přinesla modulární platformu MFA. Na stejném základu vzniklo kromě velkoprostorové třídy B také čtyřdveřové kupé a sportovně střižené kombi spadající do třídy CLA a crossover GLA.

Nejmenším mercedesům se velmi daří. Čtyři modelové řady loni dosáhly v součtu odbytu 609 tisíc kusů, což je 26 procent celkových prodejů značky. Proto nepřekvapí, že automobilka rozšiřuje svoji nabídku právě tímto směrem. Kromě nové třídy GLB přišla v nedávné době také se sedanem třídy A, a to ve dvou délkách rozvoru (prodloužený se prodává v Číně). Počet karosářských variant na kompaktní platformě s motorem napříč tak aktuálně dosahuje osmi, přičemž se spekuluje ještě o dvoudveřovém kupé nebo roadsteru jako náhradě za někdejší SLK (dnes odcházející SLC).

Rozšiřování nabídky také klade velké nároky na výrobní kapacity. Z tradičních německých továren se zapojuje jen ta v Rastattu u francouzských hranic. Zde se vyrábí evropské GLA, dále tu vzniká většina exemplářů třídy B a některé kusy třídy A. „Áčko“ vyrábí také Valmet, externí dodavatel z Finska, a za tímto účelem vybudovaná továrna v maďarském Kecskemétu. Maďarský původ mají i všechna CLA a CLA Shooting Brake a některé kusy třídy B.

Poslední dvě novinky se do žádné ze zmíněných továren „nevešly“, proto se GLB a třída A sedan vyrábějí v továrně v Mexiku, kterou Mercedes nově provozuje společně s Nissanem. Motory se vyrábí v bývalém východním Německu a ve Španělsku, dvouspojkové převodovky v Rumunsku. Samostatnou kapitolou je pak Čína: auta i motory pro mercedesy zde prodávané se v naprosté většině vyrábí lokálně.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...