První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje na někdejší řadu ML, jež se stala prvním SUV ze Stuttgartu a rýsovala moderní pojetí luxusního crossoveru.

Zcela nová generace V 167 se stává nositelem průlomových technologií a jen dva odborní novináři dostali příležitost vyzkoušet si ji v okolí texaského San Antonia. A proč v USA?

Stejně jako první ML v roce 1997, také nový Mercedes-Benz GLE totiž vzniká pro celý svět výhradně v americké továrně Tuscaloosa poblíž Vance v Alabamě (jen v letech 1999 až 2002 se pro Evropu ML vyrábělo v Rakousku u Steyeru). Od založení v roce 1995 do jejího rozvoje Daimler investoval na šest miliard dolarů a dosud zde vznikly více než dva miliony SUV, z nichž dvě třetiny byly určeny na export. V současnosti z bran této továrny vyjíždějí také vozy GLE Coupé a GLS a „céčka“ pro domácí, severoamerický trh.

Nová střída GLE není žádným „tetrisem“ sestavovaným z notoricky známých technických řešení, ale zcela novou konstrukcí. Novinka má oproti svému předchůdci o 80 mm delší rozvor náprav. Z toho těží zejména cestující na zadních sedadlech, přičemž stopový průměr otáčení se zvětšil o přijatelných 200 mm. Délka narostla o 105 mm a výška klesla o 24 mm, dílčí nárůsty lze zaznamenat ve všech místech interiéru a zavazadlového prostoru. 

Tento mercedes je oproti svému předchůdci ve všech ohledech větší, prostornější, výkonnější a plní nejnáročnější standardy pro komfort nebo emise. 

Do základní výbavy nyní patří například přístrojový štít s dvojicí displejů 12,3 palce, couvací kamera (řada konkurentů tento zdánlivě běžný prvek stále dostává jen za příplatek), elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru nebo hlavní světlomety sestavené z LED (ve dvou verzích: chytré a ještě chytřejší).

Hmotnost srovnatelně vybaveného modelu se přitom takřka nezměnila, a to ani přesto, že jde o větší vůz, schopný navíc vyhovět nejnovějším požadavkům evropských a severoamerických nárazových testů. Většina prvků struktury karoserie i povrchových dílů je přitom vyráběna z oceli. 

Nové GLE je tak (třeba po nové Audi A8) dalším důkazem, že důmyslná práce s ocelovými prvky různé tloušťky a pevnosti v současnosti zaručí celku vyšší tuhost (v tomto případě mezigeneračně narostla o 20 procent) při zachování dostupných výrobních nákladů než různé experimenty s kompozitními či slitinovými materiály.

Mercedes čtvrté generace třídy GLE

Za pozornost stojí například řešení čelní části přídě. Celá chladičová stěna je včetně příčky plastová. Celek je velmi lehký a má dostatečnou pevnost, není přitom součástí deformační zóny, a to ani té „prvosledové“. Tu totiž představuje série podélníků z vysokopevnostních ocelí, z nichž ty nejtužší, zatepla tvářené součásti najdeme v podlaze, horních částech sloupků A a B a příčníku mezi patami sloupků A. 

Pro nové GLE paletu tvoří vznětový čtyřválec OM 654 pro GLE 300 d (180 kW/500 N.m), vznětový šestiválec OM 656 pro GLE 350 d (200 kW/600 N.m) a 400 d (243 kW/700 N.m) a zážehový šestiválec M 256 pro GLE 450 (270 kW/500 N.m).

Jedinou možností je devítistupňová samočinná převodovka 9G-Tronic a pro Evropu i pohon všech kol, připravený hned ve třech variantách. Čtyřválce dostaly trvalé dělení mezi nápravy v poměru 50:50, u šestiválců je distribuce točivého momentu řízena elektronicky. Třetí variantou je (zřejmě vůbec poprvé v sériové produkci) kombinace variabilního dělení s redukční převodovkou. Pouze pro vybrané trhy včetně USA bude nová řada GLE k dispozici také se zážehovým čtyřválcem 2,0 l/190 kW (258 k) v kombinaci s pohonem všech, ale též pouze zadních kol.

Mercedes čtvrté generace třídy GLE
Mercedes čtvrté generace třídy GLE

To zřejmě nejzajímavější se však skrývá pod karoserií. Primární elektrický okruh totiž pracuje s napětím 48 V, což umožnilo použít také vzduchové pérování nové konstrukce. Jeho předností jsou bleskové reakce každého z kol. Základem systému označovaného E-Active Body Control je vzduchové pérování Airmatic, doplněné na každém kole tlakovým čerpadlem oleje, jenž rychle a precizně upravuje charakteristiku tlumiče. 

V režimu Offroad lze například spustit vyprošťovací proces (například uváznete-li v písku), kdy každé z kol mění své vyvěšení mezi krajními rejdy v rozmezí 120 mm a v taktu necelé sekundy. Navíc můžete měnit vyvěšení každého z kol zvlášť, zcela jednoduše, pouze tahy jezdců po středovém monitoru.

Kamera za čelním sklem sleduje povrch vozovky před vozem a úpravou vyvěšení konkrétního kola ve správný moment mu umožní až neuvěřitelně plavně překonávat jakékoli nerovnosti. V jízdním režimu Curve navíc v zatáčkách zdvihá vnější kola a snižuje kola vnitřní, takže se ve voze cítíte trochu jako na motorce a máte pocit, že každá zatáčka je najednou klopená. Celý proces je naprosto plynulý a působí přirozeným dojmem. Intenzitu náklonu lze regulovat ve třech stupních.

Zkoušeli jsme především vozy GLE 450 v americkém provedení. Od těch evropských se lišily hlavně statickými světlomety LED (tamní regulace neumožňuje měnit světelný tok, pouze přepínat mez potkávacím a dálkovým svícením) a fungujícími asistenčními systémy (musí být lokalizovány na americké dopravní značení). Palubní deska je velmi jednoduchá a na řidiče působí přívětivým a uklidňujícím dojmem. Přístrojový štít je, jak už jsme si zvykli u dříve představených mercedesů, tvořen dvojicí velkoplošných displejů (ten uprostřed je dotykový).

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.
Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Sedadla jsou pohodlná a zvýšená pozice přispívá k příjemnému výhledu kolem vozu. Také zadní sedadla jsou kompletně elektricky stavitelná (samozřejmě z typických panýlků na dveřích) a vyhřívaná. I GLE přichází s komunikačním rozhraním MBUX, představeným loni v nové generaci třídy A (W177). 

Celý multimediální systém lze v rámci MBUX ovládat touchpadem na středové konzoli, přímým dotykem na displeji nebo hlasovými pokyny, jejichž možnosti rozšiřuje „umělá inteligence“. Trvalé spojení s digitálním světem internetu je samozřejmostí a MBUX se umí učit, takže pro daný úkon není třeba použít konkrétní, pevně nastavený pokyn (např. „zvyš teplotu na 23 stupňů“), ale stačí poznamenat cokoli jiného (třeba „je mi zima“).

A dokonce umí říkat vtipy! MBUX se průběžně učí vaše pokyny, barvu hlasu i zvyky, takže teprve v tomto případě se hlasová komunikace s automobilem stává skutečně efektivním kanálem a ne pouhým těžkopádným dohadováním.

Srdcem soustavy MBUX je léty laděné hlasové ovládání LinguaTronic a pro zahájení komunikace není třeba mačkat tlačítka, ale stačí jen vyslovit pozdrav „Hey Mercedes“. Těšit se můžeme i na českou verzi, jež ovšem v námi zkoušených vozech k dispozici nebyla. Novinkou v modifikaci pro typ GLE je propracovaný systém ovládání řady funkcí gesty.

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Zmiňme ještě v širokém spektru regulovatelnou grafiku přístrojů nebo trojrozměrnou navigaci. Ta spolupracuje s kamerou za čelním sklem a když například vjíždíte do křižovatky, proměnlivé grafické symboly přímo do obrazu středového monitoru vykreslují šipky a pokyny pro případnou změnu směru jízdy. 

A když se blížíte k cíli, objevují se tam i čísla domů. Největším zážitkem z jízdy s GLE 450 je bezprecedentní pohodlí. Interiér je takřka dokonale odhlučněn jak od rázů a pazvuků z vozovky či pneumatik, tak od aerodynamického hluku. Jako optimální kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem se nám jevily ráfky s průměrem 20 palců.

SUV z dob, kdy se jim ještě tak neříkalo

První Mercedes-Benz ML (W 163) byl představen v roce 1997. Neříkali mu však ještě SUV, vždyť tato dnes stěžejní kategorie byla tehdy v plenkách, ale AAV, tedy All Activity Vehicle. O prvním „em-elu“ se zprvu uvažovalo jako o nástupci již tehdy dosti archaické třídy G, ovšem obě řady nakonec pokračují souběžně.

A navíc v průběhu dalších let došlo k razantnímu rozšíření nabídky SUV. Je to totiž vytrvale bující kategorie, jež zákazníkům dává dojem, že jsou „in“, a výrobcům možnost nabízet běžnou techniku za hromadu peněz. Mercedes-Benz tak nyní kromě následnického typu GLE a zmíněné třídy G nabízí i menši modely GLA, GLC, GLC Coupé, GLE Coupé a špičkový GLS.

Druhá generace třídy ML (W 164) nastoupila v roce 2005 a přinesla především přechod z rámového podvozku na samonosnou karoserii. Generace třetí (W 166) při svém faceliftu v roce 2015 přišla i s derivátem GLE Coupé (C 292), útočícím zejména proti BMW X6, a zároveň se její označení změnilo z „M-Klasse“ na GLE. 

Mercedes-Benz třidy M
Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...