Mercedes pro každého (boháče): terénní GL

  • 19
Nový mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního modelu G, přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé. Na velký mercedes, který se nezalekne ani drsného terénu, si ale Evropa ještě chvíli počká. Vrcholová verze od GL 63 AMG nabídne výkon 510 koní.

Úspěchy gigantických SUV typu Cadillac Escalade na zámořském trhu nedávají spát ani velkým evropským výrobcům.

Svědčí o tom rostoucí příval velkoformátových novinek, nesoucích loga zavedených kontinentálních značek, ač z větší části vznikají přímo na svém největším odbytišti, tedy v USA.

Úspěšný Touareg/Cayenne také vyšlápl tímto směrem, ovšem relativně menší rozměry a pouze pětimístné uspořádání znamenají jistý handicap. Lépe je na tom větší a sedmimístná Audi Q7 či budoucí generace BMW X5 se stejným počtem sedadel. Vyjmenovaní premianti ovšem mají v popisu práce jezdit a ohromovat především na silnici; pohon všech čtyř kol a zvýšená světlost slouží spíše ke zdolání zasněžené polní cesty, než skutečného terénu; čemuž odpovídají i sofistikované, ovšem také relativně zranitelné podvozky.

Nový Mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního „Geländewagenu“ G, došel ještě o kus dál. V rámci nové firemní strategie „Mercedes pro každého (boháče)“ přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé.

Ačkoliv si nedovolil nevnímat Audi Q7 jako přímého a největšího evropského konkurenta a také ho délkou a výškou překonal, zaměřil se Mercedes i na nekorunovaného krále evropských luxusních off-roadů a podobně jako on – slovutný Range Rover - nezapomněl na robustní podvozek, dvoustupňovou redukční převodovku a uzávěry diferenciálů. Pro skutečné dlouhé expedice mimo cesty je tedy připraven lépe, než poněkud subtilnější trojčata VW/Porsche/Audi.

Design nepřináší nic nového; osvědčené a již poněkud okoukané křivky současných mercedesů dostaly pouze další variantu. Sice každý na první pohled bezpečně pozná, že má tu čest se „sternfahrerem“ (hvězdným jezdcem), na druhou stranu se ovšem GL jen těžko stane tak významným mezníkem, jako nádherné a nestárnoucí „G“.

Uvnitř se samozřejmě nachází to nejlepší ze současného komfortu; jinak to v této kategorii ani nejde. Na první pohled je poznat, že se obkreslovalo od třídy M, mnoho detailů se ovšem podobá i sportovnějším modelům. Nadprůměrné pohodlí dotvářejí i obří rozměry - ilustrativní je více než třímetrový rozvor, objem zavazadlového prostoru, činící podle americké metodiky 1240 litrů, či 2128 mm dlouhá ložná plocha po sklopení druhé řady sedadel.

Technika také pochází z hluboké koncernové studnice. Prozatím základní pohonnou jednotkou bude šestiválec GL 320 CDI, nad jehož naftovými 165 kilowatty správný Američan ohrne nos, ovšem řadu Evropanů jistě potěší relativně hospodárný provoz.

Počínaje GL 420 CDI (225 kW) jsou však ostatní motory obligátními V-osmičkami. Známý pětilitr GL 500 (285 kW) doplní i o 35 kW oslabená čtyři-šestka pro GL 450. AMG pak nechá pozdravovat s modelem GL 63 AMG o výkonu 375 kW, tedy pěkných 510 koní.

Sílu všech motorů přenese moderní sedmistupňová samočinná skříň 7G-tronic s možností sekvenční volby a dvoustupňovou redukční převodovkou. Na konci agregátů budou držet stráž asistenční systémy ESP, TSA (pomoc s tažením přívěsu), DSR (samočinné zpomalování při jízdě z kopce), ADS (adaptivní tlumiče pérování) a PRE-SAFE.

Oficiální premiéru si nová třícípá vlajková loď odbude v lednu na detroitském North American International Auto Show. Následující jaro se dočkají zámořské autosalony, Evropa si bude muset počkat do září a Austrálie ještě déle.

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL