Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rudá svině je v Praze. Legendární závodní monstrum Mercedes AMG

  17:30aktualizováno  17:30
Mercedes 300 SEL 6.8 AMG je obrovské monstrum. Málokdo dnes pochopí, jak s tím mohl někdo závodit. V roce 1967 si s tím dva konstruktéři Mercedesu hlavu nelámali. Chtěli stavět závodní speciály a na mercedesy nedali dopustit.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG "Rote Sau" | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

"Mercedes nemůžeme udělat lépe, ale můžeme ho udělat jinak," říkali tehdy konstruktéři Hans-Werner Aufrecht a Erhard Melcher. A tak jeden koupili.

Bylo to nabourané auto od lékaře, který jim ho nechal za třetinovou cenu nového kusu. Ladili, testovali dnem i nocí. Přidali bezpečnostní klec, nazuli širší gumy, sundali chromové nárazníky a hlavně ladili motor. A v roce 1971 vyrazili na čtyřiadvacetihodinovku do belgického Spa.

Červený obr s šestilitrovým osmiválcem vypadal vedle malých subtilních sporťáků jako zjevení a brzy si vysloužil nelichotivou přezdívku, která však této legendě pasuje: Rote Sau, česky Rudá svině.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG

Hledání pilota pro takové monstrum také neprobíhalo hladce. Jeden z kandidátů prý po prvních zajetých kolech na německém Hockenheimringu hodil po Aufrechtovi klíčky s tím, že se s něčím takovým závodit nedá.

Rudé monstrum s číslem 35 na boku jelo vlastně v sériovém provedení, sílu na zadní kola přenášela automatická převodovka. Původní zůstaly i brzdy, a dokonce i koberečky. S dřevem obloženou přístrojovkou a interiérem čalouněným kůží neladila jen závodní sedadla.

Fotogalerie

Největšími úpravami prošel osmiválec pod kapotou. Stojí za zmínku, že už v sériové podobě byl původní 300 SEL s 250 koňmi a 500 Nm nejrychlejším německým sériově vyráběným autem své doby. Jel až 221 km/h.

Z původních 6,3 litru ovšem objem motoru u AMG zvětšili na 6,8 litru (přidali ostřejší vačky, větší sací ventily, upravená ventilová vahadla a písty) a nakonec se dostali skoro na dvojnásobek výkonu: 428 koní. Maximum točivého momentu naměřili 608 Nm. Rudá svině se pak rozdováděla až na rychlost 265 km/h, z nuly na stovce byla za čtyři sekundy. Ubrzdit ji muselo být pro z dnešního pohledu směšné brzdy adrenalinovým zážitkem. Tehdy čtrnáctikilometrový okruh ve Spa však měl dost rovinek, kde při závodě stačily chladnout.

Na rovinkách ta rudá obluda díky mamutí síle kralovala, v zatáčkách to samozřejmě bylo o poznání horší, a tak jedno z nejbizarnějších závodních aut historie ubilo konkurenci hrubou silou.

O to větší to byl šok, když piloti Hans Heyer a Clemens Schickentanz s pětimetrovou a těžkou (na svou dobu, vážila přes 1 600 kilo) limuzínou dojeli na druhém místě celkově a zvítězili ve své třídě. Tehdy se úspěch Rudé svině stal dokonce jednou z hlavních televizních zpráv. Těžkotonážní závoďák se stal miláčkem publika. Byla to senzace: první závod a hned takový úspěch.

Tím se stala firma přes noc světoznámou. A zrodila se legenda AMG na závodní dráze. Zkratka AMG znamená Aufrecht, Melcher (jména zakladatelů) a Grossassbach, což je malá švábská vesnička asi 30 kilometrů od Stuttgartu, kde původně dílna sídlila. Dnes je domov AMG v Affalterbachu.

Kariéru Rudé svině ukončila změna regulí FIA v roce 1972 (to jí v Le Mans naměřili dokonce 285 km/h). Sloužila pak dokonce k testování leteckých pneumatik. Posledním známým majitelem byla firma Matra, kde stopy rudého speciálu končí.

Mercedes 300 SEL 6.8 AMG

Mercedes chtěl s podobným vozem závodit už rok před AMG, ve Spa si vedl skvěle v kvalifikaci. Ale také při tom zjistil, že vůz příšerně "žere gumy". Auto spotřebovávalo úzké pneumatiky (širší se do původních nerozšířených podběhů nevešly) tak, že by týmu nestačila zásoba, kterou s sebou měl. Tak sbalil fidlátka a Mercedes s motorsportem na roky sekl.

Malá dílna dvou nadšenců rok na to dokázala, že to jde. Jen pro úplnost: na vývoji se výrazně podílel i Erich Waxenberger, tehdejší vedoucí vývojového oddělení Mercedesu, který se nehodlal smířit s neúspěšným továrním pokusem.

Na počest 45. výročí založení značky AMG, která je od roku 1995 součástí koncernu Daimler, dorazila věrná replika Rudé svině z roku 2006 do Prahy. Je k vidění v showroomu Mercedesu na pražském Chodově do 30. října.

Až si ji půjdete prohlédnout, všimněte si černého mastného fleku na stěně za ní. To si odplivla z výfuku, když ji nastartovali.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.