Teď Mercedes právě odhalil novou generaci své vlajkové lodi, dostali jsme exkluzivní příležitost ji prostudovat od frček ve světlech po vyhřívané polštářky opěrek hlavy. „ESko“ není jen vzorem pro všechny menší modely značky, je trendsetterem pro všechny. Tak vlastně vždy začíná u Mercedesu nová éra
„S-Klasse“ jako první přináší technické a konstrukční vymoženosti, kterých se v následujících letech dočkají i majitelé automobilového mainstreamu. Pro tuto chvíli, než i konkurence vytasí své tajné zbraně, jde o nejmodernější auto na světě – představuje systémy a funkce, které v žádném jiném voze nenajdete. Jejich seznam je i tentokrát dlouhý.
Seznámení s novou generací jsme, jak se sluší a patří, zahájili na zadních sedadlech prodloužené verze. I když za volant třídy S usedá mnohem více majitelů než třeba v případě modelů značky Rolls-Royce, pořád je místo vpravo vzadu tím nejdůležitějším. Všechny pokročilé systémy, které se v běžných autech omezují na řidiče, fungují v celém voze.
Nová generace multimediálního systému MBUX čítá pět různých obrazovek a třída S „své“ cestující pozná na jakémkoliv sedadle. Osobní profil každého uživatele čítá na 800 různých nastavení a ať si sedne na jakékoliv místo, vůz mu vše přizpůsobí automaticky díky rozpoznání hlasu, tváře nebo otisku prstu.
Vnitřku dominují velké, jednolité plochy, jejichž rozmáchlost dává nenápadně najevo, že se designéři nemuseli příliš omezovat. Ubylo různých kudrlinek a interiér je méně nazdobený, ale o to více moderní a pořád dostatečně luxusní. Vůz díky tomu působí vytříbenějším dojmem. Oblíbené polštářky podpírající hlavu jsou nejen úžasně pohodlné, ale nově také vyhřívané. Uvnitř kombinují materiály s různou pevností, aby byly dostatečně měkké a nadýchané a zároveň poskytly oporu na dlouhých cestách. K dispozici jsou tentokrát i pro přední sedadla.
Pozoruhodný audiosystém Burmester 4D Surround dělá z mercedesu bez velkého přehánění koncertní sál. Čítá 31 různých reproduktorů (včetně jednoho velkého ve stropě) a umožňuje pomocí jednoduchých voleb přizpůsobit výsledný zážitek. Zvuk lze téměř libovolně přesouvat po vnitřním prostoru, simulovat různá prostředí, nebo vyvážit jednotlivé nástroje ve skladbě jeden po druhém.
Doslova fyzický zážitek z hudby podporují i speciální zařízení v zadních sedadlech, která vibrují v souladu s danou skladbou. Popravdě nám to přišlo trochu rušivé, ale podle Mercedesu funkce není určena k častému používání – je to spíš způsob, jak si čas od času naplno užít oblíbenou skladbu, jako byste stáli na koncertě „u beden“.
Také dnes již neodmyslitelné LED proužky ve dveřích posunuli inženýři ze Stuttgartu na novou úroveň. Široký panel s přechodovými efekty vypadá spíš jako elegantní matný displej a má i praktické využití – například když cestující aktivuje hlasové ovládání slovy „Hey Mercedes“, auto pozná, který pasažér na něj mluví a panel ve dveřích svítí při konverzaci podle toho, kdo s autem komunikuje. Rozšířené jsou také možnosti systému Energizing Comfort, který kombinuje různé systémy od masážních sedadel přes osvětlení až po audio, aby cestující dostal do správně uvolněné nálady.
Celý záznam světové premiéry vozu Mercedes-Benz třídy S:
Vidět a být viděn
Kamer sledujících posádku je uvnitř auta hned několik a usnadňují život i řidiči. Chcete nastavit boční zrcátka? Už nemusíte ovladačem přepínat mezi levým a pravým – prostě rovnou nastavujete to, na které se zrovna díváte. Obdobně pokud je zatažená roleta na zadním okně a řidič se při couvání podívá dozadu, protože mu z nějakého důvodu nestačí obraz z kamery, systém ji automaticky stáhne.
Ještě důležitější je, že se podle pozice očí nastavuje masivní head-up displej s rozšířenou realitou. Ten informace promítá nikoliv na čelní okno, ale zdánlivě do prostoru daleko před autem, takže řidič nemusí přeostřovat a zároveň je k dispozici obrovská plocha. Nemohli jsme to vyzkoušet na silnici, ale Mercedes slibuje špičkové zobrazení a například ve sportovním režimu má displej podpořit soustředění a dynamický zážitek z jízdy.
V této souvislosti je dobré zmínit i extra výkonné světlomety. Jestliže si současná generace vystačila s 84 světelnými body, nová jich má 1,3 milionu. Údajně by přes ně šel promítat černobílý film ve vysokém rozlišení. Díky tomu budou moci světla promítat informace přímo na silnici a upozorňovat například chodce – vývojáři však ještě musí doladit všechny možné situace z pohledu různých účastníků provozu a sladit tuto funkci s legislativou.
Pokud chcete být na ulici za znalce, věnujte pozornost i modrým high-tech prvkům ve světlometech. Ty slouží nejen designu, ale také jako pomyslné frčky na uniformě – zatímco třída S má tři, menší modely jich dostanou úměrně méně podle své hodnosti (očekáváme tedy dva pro třídu E a jeden pro „céčko“). Třeba se díky tomu jednotlivé modely budou lidem méně plést. Nezapomnělo se samozřejmě ani na zadní LED světlomety čítající více než stovku individuálně programovatelných diod, které zvládají různé efektní animace.
Větší, lehčí a obratnější
S ohledem na tradice značky nepřekvapí, že je právě třída S prvním mercedesem postaveným na platformě MRA2. Ta už je plně připravená na elektrifikaci, takže například majitele plug-in hybridních verzí nebude trápit výrazný schod v kufru. Především je znatelně pevnější při současném snížení hmotnosti, díky čemuž bude nová generace „eska“ přibližně o 100 kilogramů lehčí a lépe ovladatelná. Tomu pomůže i natáčecí zadní náprava.
Zadní kola se mohou natáčet o 2,5° až 10°, přičemž podobně jako u konkurence se v nízké rychlosti natáčejí proti předním kolům (výsledkem je o dva metry menší poloměr otáčení srovnatelný s třídou A) a ve vyšší rychlosti souběžně s nimi (výsledkem je lepší stabilita).
Rozměry vozu mírně povyrostly ve všech směrech. Důvodem není jen snaha poskytnout prostornější interiér, ale především potřeba dostat dovnitř spoustu nových systémů a technologií. Patří mezi ně například přepracovaný systém Active Body Control známý například z modelu GLE.
Jeho smyslem zde není pomáhat v terénu, ale zvyšovat jízdní komfort. V případě bezprostředně hrozícího bočního nárazu také auto dokáže zvednout o
8 cm, aby co nejvíce energie směřovalo na pevný práh a ne do dveří. Přeskládání komponent pod kapotou si vyžádal též rozměrný head-up displej. Pozitivní, i když vcelku irelevantní informací související s většími proporcemi je zvětšení objemu kufru o 20 litrů.
Na první pohled si jistě každý všimne vysouvacích klik dveří, které stejně jako tlumicí materiály zakomponované přímo do konstrukce auta pomáhají dosáhnout co nejtišší jízdy. Naopak většina majitelů snad nikdy neuvidí čelní airbag pro pasažéry vzadu, který Mercedes třídy S dostal jako vůbec první auto. Je zapuštěný do zadní části předních sedadel a zatímco pevné boky jsou plněné plynem, měkká střední část využívá pouze okolní vzduch a nepůsobí proto s tak velkou silou.
Chrom být musí
Designéři se podle svých slov snažili najít způsob, jak okolnímu světu co nejlépe komunikovat úspěch. Takový vůz musí být suverénní a vyzařovat výkon. O to se stará dlouhá kapota spolu s předními koly daleko od dveří, kabina posunutá dozadu a hmotná zadní partie sedící až na kolech. Kufr vypadá kratší a designu dominují velké, čisté plochy.
Sebevědomému výrazu napomáhají také užší světlomety. A samozřejmě nesmí chybět chrom, který zákazníci v této kategorii očekávají – jen se to s ním nesmí přehnat. Nové jsou i designy kol. Nejen proto, aby ladily s novým vzhledem, ale musí také plnit přísnější normy – v USA musí fungovat jako součást deformační zóny.
Ve Stuttgartu jsme si mohli prohlédnout prodlouženou třídu S v „běžném“ provedení i sportovnější variantu s paketem od AMG. I když druhé z nich nechybí působivost díky výrazné přídi s velkými otvory pro přívod vzduchu, které mají evokovat býčí nozdry, víc se nám přeci jen líbila majestátní elegance a exkluzivní nádech standardní verze. Na druhou stranu, špičková verze od AMG má mít až 800 koní.