Mercedes šel od počátku produkce dvou nejmenších řad A a B jinou cestou než jeho německá konkurence. BMW nejmenší řadu 1 pojalo jako sportovní hatchback s tradiční zadní poháněnou nápravou, Audi A3 je to samé v bledě modrém, model A1 je pak malé kupé. Nejmenší mercedesy oproti tomu využívaly MPV koncept s téměř čistě jednoprostorovou karoserií.
Nové béčko ale od tohoto konceptu lehce ustupuje a blíží se tvaru běžného hatchbacku, respektive křížence hatchbacku a kombi. Přední kapota je od kabiny výrazněji oddělená a přechod mezi ní a předním sklem je výraznější a hlavně ostřejší než u první generace béčka. Podle dostupných informací se stejnou cestou vydá i nejmenší model A, který by se měl stát kratší variantou představeného béčka. Podvozkovou platformu budou obě řady sdílet společnou včetně pohonu předních kol.
Základní rysy nového béčka navazují na původní model. Ten se ale zdál čistší a kompaktnější. Novinka se snaží ustoupit od jednoprostorové karoserie, ale přední kapota je hodně robustní a výrazně vystupuje nad boční linii, v které jsou umístěna přední světla. Zadní část vypadá opticky širší a především zadní okno již nemá takový sklon jako u první generace. Novinka má zároveň mnohem ostřeji řezané rysy, čímž působí dravějším a sportovnějším dojmem. Může za to i o výrazných pět centimetrů nižší výška.
Výšku ale na 1,577 metru nesnižovali jen kvůli designu. Výrobce se totiž výrazně soustředil na co nejmenší aerodynamický odpor a výsledek snahy je u auta této velikosti a tvaru špičkový: cx=0,26. Dodejme, že délka auta je 4,36 metru a na šířku měří 1,79 metru.
Mnoho zákazníků dlouho nedokázalo přijmout nejmenší modelové řady Mercedesu za plnohodnotné vozy značky. Vadil tvar, přední pohon i poněkud méně luxusní interiéry, než je u vyšších modelových řad obvyklé. První dva aspekty zůstávají, ale interiér bude v novém béčku jiná liga. A to platí i o základních výbavách, nikoliv jen prémiových s kůží a leštěným dřevem.
Interiér je decentní, ostatně od návrhářů Mercedesu většinou žádné šílené kreace čekat nemůžete. Přesto je palubní deska výrazná a nápaditá. Styl jí dodávají výdechy klimatizace s výrazným chromovým orámováním a křížem. Střední panel nese klasické rozvržení ovládacích prvků a dominuje mu horní multimediální displej. V jeho případě budou na výběr dvě velikosti: 5,8 a sedm palců. V případě bohaté elektrické výbavy je hodně ovládačů na dveřích, a to včetně elektrického ovládání sedadel. Za příplatek bude v nabídce variabilní interiér s posuvnou zadní lavicí. Už tak velký kufr (488 litrů) se pak zvětší až o třetinu.
Pod přední kapotou bude na začátku výroby k dispozici dvojice přeplňovaných benzinových a dieselových motorů. U benzinových agregátů je objem 1,6 litru. Model B180 poskytne 90 kW a 200 Nm točivého momentu, model B200 pak rovnou 115 kW a 250 Nm. Dieselové verze mají motor o objemu 1,8 litru. Mercedes B180 CDI nabídne 80 kW a 250 Nm, silnější model B200 CDI má nejvyšší výkon rovných 100 kW a točivý moment 300 Nm.
S motory bude spojena dvojice nových převodovek: šestistupňový manuál a sedmistupňový automat DCT s dvojicí spojek. Přestože výkony zatím představených motorů neslibují nikterak závratné sportovní zážitky, v nabídce příplatkové výbavy bude nejenom snížený podvozek, ale i strmější elektrohydraulické řízení.
Pro opačnou skupinu zákazníků, kteří před výkonem dávají přednost úspoře a "zelené" energii, bude mít nové béčko prostor pro dodatečnou montáž plynového pohonu, popřípadě baterií pro hybridní pohon.
Jednou z hlavních předností nového béčka má být aktivní bezpečnost. Jako první auto ve své třídě dostane Mercedes třídy B sériově montovaný radarový asistent, který bude dohlížet na blížící se překážky. S ním souvisí i brzdový asistent. Systém Pre-Safe v případě blížící nehody napne bezpečnostní pásy, zavře okna a nastaví sedadlo pro náraz. Přední a okenní airbagy budou dodávány sériově, zadní boční za příplatek.
Za příplatek bude v nabídce také hlídač slepých úhlů, asistent jízdy v pruzích, aktivní parkovací asistent nebo zpětná kamera. V nabídce bude i dvojice multimediálních systémů s levnější a dražší navigací, případně i s hlasovým ovládáním. Přístup na internet zajistí on-line aplikace včetně služeb Google.
Mercedes představí novinku veřejnosti v půlce září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Auta se k zákazníkům vydají ještě před koncem roku. Ceny zatím výrobce nestanovil, současný model stojí od 530 000 korun včetně daně, diesel C180 CDI začíná na 600 000 korunách.