Mercedes Benz třídy B (2012)

Mercedes Benz třídy B (2012) | foto: Mercedes Benz

Mercedes se chlubí novým béčkem. Končí s bachratostí

  • 20
Dvě nejmenší řady Mercedesu zcela vybočují z jeho obvyklé produkce. Větší model z dvojice nyní přichází v zcela novém provedení. Má dynamičtější design, nové motory i převodovky a také bohatou bezpečnostní výbavu. Navíc se z městského MPV nenápadně přeměňuje na klasický hatchback.

Mercedes šel od počátku produkce dvou nejmenších řad A a B jinou cestou než jeho německá konkurence. BMW nejmenší řadu 1 pojalo jako sportovní hatchback s tradiční zadní poháněnou nápravou, Audi A3 je to samé v bledě modrém, model A1 je pak malé kupé. Nejmenší mercedesy oproti tomu využívaly MPV koncept s téměř čistě jednoprostorovou karoserií.

Nové béčko ale od tohoto konceptu lehce ustupuje a blíží se tvaru běžného hatchbacku, respektive křížence hatchbacku a kombi. Přední kapota je od kabiny výrazněji oddělená a přechod mezi ní a předním sklem je výraznější a hlavně ostřejší než u první generace béčka. Podle dostupných informací se stejnou cestou vydá i nejmenší model A, který by se měl stát kratší variantou představeného béčka. Podvozkovou platformu budou obě řady sdílet společnou včetně pohonu předních kol.

Mercedes Benz třídy B (2012)

Základní rysy nového béčka navazují na původní model. Ten se ale zdál čistší a kompaktnější. Novinka se snaží ustoupit od jednoprostorové karoserie, ale přední kapota je hodně robustní a výrazně vystupuje nad boční linii, v které jsou umístěna přední světla. Zadní část vypadá opticky širší a především zadní okno již nemá takový sklon jako u první generace. Novinka má zároveň mnohem ostřeji řezané rysy, čímž působí dravějším a sportovnějším dojmem. Může za to i o výrazných pět centimetrů nižší výška.

Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)

Výšku ale na 1,577 metru nesnižovali jen kvůli designu. Výrobce se totiž výrazně soustředil na co nejmenší aerodynamický odpor a výsledek snahy je u auta této velikosti a tvaru špičkový: cx=0,26. Dodejme, že délka auta je 4,36 metru a na šířku měří 1,79 metru.   

Mnoho zákazníků dlouho nedokázalo přijmout nejmenší modelové řady Mercedesu za plnohodnotné vozy značky. Vadil tvar, přední pohon i poněkud méně luxusní interiéry, než je u vyšších modelových řad obvyklé. První dva aspekty zůstávají, ale interiér bude v novém béčku jiná liga. A to platí i o základních výbavách, nikoliv jen prémiových s kůží a leštěným dřevem.

Interiér je decentní, ostatně od návrhářů Mercedesu většinou žádné šílené kreace čekat nemůžete. Přesto je palubní deska výrazná a nápaditá. Styl jí dodávají výdechy klimatizace s výrazným chromovým orámováním a křížem. Střední panel nese klasické rozvržení ovládacích prvků a dominuje mu horní multimediální displej. V jeho případě budou na výběr dvě velikosti: 5,8 a sedm palců. V případě bohaté elektrické výbavy je hodně ovládačů na dveřích, a to včetně elektrického ovládání sedadel. Za příplatek bude v nabídce variabilní interiér s posuvnou zadní lavicí. Už tak velký kufr (488 litrů) se pak zvětší až o třetinu.

Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)

Pod přední kapotou bude na začátku výroby k dispozici dvojice přeplňovaných benzinových a dieselových motorů. U benzinových agregátů je objem 1,6 litru. Model B180 poskytne 90 kW a 200 Nm točivého momentu, model B200 pak rovnou 115 kW a 250 Nm. Dieselové verze mají motor o objemu 1,8 litru. Mercedes B180 CDI nabídne 80 kW a 250 Nm, silnější model B200 CDI má nejvyšší výkon rovných 100 kW a točivý moment 300 Nm.

S motory bude spojena dvojice nových převodovek: šestistupňový manuál a sedmistupňový automat DCT s dvojicí spojek. Přestože výkony zatím představených motorů neslibují nikterak závratné sportovní zážitky, v nabídce příplatkové výbavy bude nejenom snížený podvozek, ale i strmější elektrohydraulické řízení.

Pro opačnou skupinu zákazníků, kteří před výkonem dávají přednost úspoře a "zelené" energii, bude mít nové béčko prostor pro dodatečnou montáž plynového pohonu, popřípadě baterií pro hybridní pohon.

Mercedes Benz třídy B (2012)

Jednou z hlavních předností nového béčka má být aktivní bezpečnost. Jako první auto ve své třídě dostane Mercedes třídy B sériově montovaný radarový asistent, který bude dohlížet na blížící se překážky. S ním souvisí i brzdový asistent. Systém Pre-Safe v případě blížící nehody napne bezpečnostní pásy, zavře okna a nastaví sedadlo pro náraz. Přední a okenní airbagy budou dodávány sériově, zadní boční za příplatek.

Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)
Mercedes Benz třídy B (2012)

Za příplatek bude v nabídce také hlídač slepých úhlů, asistent jízdy v pruzích, aktivní parkovací asistent nebo zpětná kamera. V nabídce bude i dvojice multimediálních systémů s levnější a dražší navigací, případně i s hlasovým ovládáním. Přístup na internet zajistí on-line aplikace včetně služeb Google.

Mercedes představí novinku veřejnosti v půlce září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Auta se k zákazníkům vydají ještě před koncem roku. Ceny zatím výrobce nestanovil, současný model stojí od 530 000 korun včetně daně, diesel C180 CDI začíná na 600 000 korunách.