Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes slaví šíleným konceptem: dělník Unimog se dožil šedesátky

Futuristickým konceptem a stavebnicí Lego slaví Mercedes šedesátiny svého nejuniverzálnějšího auta. Unimog umí sekat, stříkat, shrnovat, ale i jezdit po kolejích. A hlavně projede nejtěžším terénem a milují ho po celém světě.
Mercedes-Benz Unimog Concept

Mercedes-Benz Unimog Concept | foto: Mercedes-Benz

Unimog jako univerzální motorový stroj (z německého UNIversal-MOtor-Gerät) načal svou kariéru na sklonku druhé světové války. Sériová výroba začala u Mercedesu v roce 1951 a některé z dalších generací jsou dobře známé i z českých silnic. V současné době najdeme v modelové řadě Unimog tři stroje: U20, U300/400/500 a U4000/5000.

Mercedes-Benz Unimog Concept

Kulaté šedesáté narozeniny unimogu oslavil Mercedes originálně. Nejprve připravil se značkou Lego stavebnici modelu U400 v měřítku 1:12,5 včetně elektricky a pneumaticky poháněného příslušenství a s odpružením náprav. Stavebnice z řady Lego Technik bude největší, jakou známá dánská stavebnicová firma kdy vyrobila. Velmi detailní model auta bude nutné sestavit s více jak 2000 dílků a do prodeje se dostane koncem prázdnin. Cena lidová nebude, stavebnice má stát téměř 5000 korun a osloví spíš mládež a dospělé než děti.

Pro všechny fanoušky pak Mercedes k výročí přichystal i výstavní koncept, který sériový unimog připomíná jen svou koncepcí. Respektive se vrací ke kořenům prvního sériového modelu ze začátku padesátých let minulého století: má otevřenou kabinu a ložnou plochu pro montáž příslušenství. Design je opravdu neortodoxní, přední kapota s obřím logem výrobce je jedním z mála karosářských dílů, zbytek auta je co nejvíc otevřený, aby byly vidět agregáty uvnitř.

Mercedes-Benz Unimog jako stavebnice Lego

Výroční model by okamžitě mohl účinkovat v nějakém postapokalyptickém filmu, jen na jeho ložnou plochu dodat bláznivě oblečený kompars se zbraněmi...

Ve filmu by se auto výborně vyjímalo, především zelený lak a monstrózní kola s chromovanými paprsky by nikdo nepřehlédl. Přestože vystavený koncept se do výroby rozhodně nedostane Mercedes uvádí, že některé prvky se v budoucích modelech objeví. Auto je navíc postaveno na platformě současného modelu U500 z prostřední řady unimogů.

Univerzální pracant

Původní myšlenkou konstruktérů bylo vytvoření univerzálního zemědělského stroje respektive nákladního auta, které by zastalo práci na polích nebo v lese, ale které by dokázalo obstojně jezdit i po silnicích, což zrovna není silná disciplína klasických traktorů.

Díky permanentnímu pohonu všech kol, vysokému podvozku a kompromisní velikosti kol se unimog následně stal oblíbeným autem komunálních služeb, posloužil zemědělcům i lesníkům, oblíbený je v armádě i při expedičních výpravách na konec světa.

Výroba prvních sérií započala u firmy Boehringer v roce 1948 a po vyrobení zhruba 600 vozů se výroba přestěhovala k Mercedesu. První generace unimogu montovaného přímo Mercedesem (modelové řady 401 a 402) měly otevřenou kabinu, střechu dostaly až od roku 1953. Jejich karoserie byla hodně hranatá, ale již s charakteristickou krátkou kapotou. V bývalém Československu se objevily mladší generace, nejčastěji verze 406 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let s typickou zaoblenou kapotou a přední maskou. V sedmdesátých letech se modelová řada rozšířila, Mercedes připravil i těžší stroje řady U120, později U1000 s větší a hranatější kabinou.

V současné době zahrnuje nabídka tři modelové řady. Nejmenší U20 má nekapotovanou budku převzatou z brazilského náklaďáku Accelo, prostřední řada U300/400/500 je klasickým unimogem s krátkou a výrazně sešikmenou kapotou pro dobrý výhled řidiče. Nejvyšší řada U4000/5000 představuje variantu strojů s hmotností až přes 14 tun pro silniční provoz a 9 tun pro jízdu v terénu. Všechny modely jsou charakteristické svou malou délkou, která se pohybuje okolo pěti metrů, tedy na hodnotě osobní limuzíny střední třídy.

Unimogy slouží nejčastěji jako nosiče nástaveb. Třeba sekací lišty mohou být na autě až tři. Velmi často se unimogy osazují sněhovými pluhy a frézami. Vyrábějí se speciální vojenské verze a existují i varianty s hybridním podvozkem, který má vedle klasických pneumatik i kola pro koleje. Takto upravená auta slouží při údržbě železničních a tramvajových tratí. Unimogy různých modelových řad včetně starých modelů se po celé Evropě často používají i jako hasičské vozy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...