Nový osmiválec vychází z pěti a půl litrového motoru se dvěma turbodmychadly, který najdeme ve většině modelů s označením 63 AMG (výjimkou je C63 AMG). Aby se motor vešel pod kapotu malého roadsteru, přišel o obě turbodmychadla.
U AMG pro něj ale připravili spoustu technických vylepšení a tak je motor oproti svému nepřeplňovanému předchůdci o 30 procent úspornější a přitom podstatně výkonnější. Průměrná spotřeba v SLK AMG má činit pouze 8,5 litru na 100 kilometrů, emise CO2 mají hodnotu 199 gramů na kilometr. To vše při výkonu 310 kW (422 koní) a točivém momentu 540 Nm.
Nebývalé úspornosti přitom nepomáhají jenom standardně montovaný stop-start systém (vypínání motoru při stání) a přímé vstřikování paliva převzaté z přeplňované verze motoru. Nové je sací potrubí, hlava válců, zdvihátka ventilů, přepracován byl i systém dodávky oleje a nová je také kliková skříň.
Motor AMG M152technická data Počet válců / ventilů: 8 / 32 |
Hlavní chloubou motoru je ale systém vypínání válců, který AMG okoukalo ve Formuli 1. Motor M152 umí v režimech částečného zatížení vypínat rovnou polovinu svých válců. Konkrétně jsou to válce dva, tři, pět a osm. V případě jejich vypnutí zůstávají výfukové i sací ventily válců zavřeny a pochopitelně je přerušena dodávka paliva do těchto válců. Jakmile je to potřeba, šestnáct kompenzačních hydraulických elementů v hlavě válců se postará o to, aby se čtyři "spící" válce během třiceti milisekund daly do práce.
Systém vypínání válců je k dispozici tehdy, pokud řidič na voliči automatické převodovky vybere režim C – controlled efficiency. Na čtyři válce pak motor běží od volnoběhu až do 3 600 otáček za minutu. K dispozici je přitom točivý moment 230 Nm. Na přístrojovém štítu řidič zjistí, zda je právě systém vypínání aktivní a zda motor právě běží na čtyři nebo osm válců.
Již zmiňovaný stop-start systém také funguje poměrně netradičně. Motor totiž nestartuje startér, ten mu jen pomůže naskočit. Pootočí totiž klikovou hřídelí jen tak, aby se jeden z válců dostal do pozice ideální pro zážeh. Do takového válce je pak vstříknuto palivo a směs zapálena, motor ihned naskočí. Management motoru ví, ve které pozici se písty zastavily a v každý moment tak dovede vybrat ten nejvhodnější válec pro opětovné nastartování motoru.
K dosažení vysoké účinnosti motoru pomáhá i řada dalších technických řešení. Vačkové hřídele jsou volně stavitelné v rozsahu čtyřiceti stupňů, což umožňuje široký rozsah časování otevření ventilů. Ty výfukové jsou duté a plněné sodíkem, který je chladí. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlaky v rozsahu 100–200 barů. Samozřejmostí u nového SLK AMG je i rekuperace energie při brzdění.
Vývoj motoru M152 probíhal od roku 2008 a inženýři se soustředili především na perfektní zvládnutí systému vypínání válců. Přes všechny úsporné technologie dosahuje tento agregát vysokých výkonů a je schopen točit se až 7 200 otáčkami za minutu. SLK AMG zůstává jediným malým roadsterem, který má pod kapotou osmiválec. Slibuje tak nejen výjimečné jízdní zážitky, ale také náležitě výrazný zvukový projev.
Polovina válců stačíSystém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců. |