Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes SLK AMG dostane osmiválec, co většinou pojede na čtyři válce

aktualizováno 
Premiéra čeká nový Mercedes-Benz SLK AMG na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, AMG už ale odhalilo detaily o jeho novém motoru. Překvapivě se obejde bez turbodmychadel a zajímavostí je, že pro úsporu paliva poběží často jen na polovinu válců.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG | foto: Mercedes-Benz AMG

Nový osmiválec vychází z pěti a půl litrového motoru se dvěma turbodmychadly, který najdeme ve většině modelů s označením 63 AMG (výjimkou je C63 AMG). Aby se motor vešel pod kapotu malého roadsteru, přišel o obě turbodmychadla.

U AMG pro něj ale připravili spoustu technických vylepšení a tak je motor oproti svému nepřeplňovanému předchůdci o 30 procent úspornější a přitom podstatně výkonnější. Průměrná spotřeba v SLK AMG má činit pouze 8,5 litru na 100 kilometrů, emise CO2 mají hodnotu 199 gramů na kilometr. To vše při výkonu 310 kW (422 koní) a točivém momentu 540 Nm.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG
Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG

Nebývalé úspornosti přitom nepomáhají jenom standardně montovaný stop-start systém (vypínání motoru při stání) a přímé vstřikování paliva převzaté z přeplňované verze motoru. Nové je sací potrubí, hlava válců, zdvihátka ventilů, přepracován byl i systém dodávky oleje a nová je také kliková skříň.

Motor AMG M152

technická data

Počet válců / ventilů: 8 / 32
Zdvihový objem: 5 461 ccm
Vrtání × zdvih: 98 × 90,5 mm
Kompresní poměr: 12,6 : 1
Výkon: 310 kW (422 koní) při 6 800 ot/min
Točivý moment: 540 Nm při 4 500 ot/min
Maximální otáčky: 7 200 za minutu
Suchá hmotnost motoru: 187 kg

Hlavní chloubou motoru je ale systém vypínání válců, který AMG okoukalo ve Formuli 1. Motor M152 umí v režimech částečného zatížení vypínat rovnou polovinu svých válců. Konkrétně jsou to válce dva, tři, pět a osm. V případě jejich vypnutí zůstávají výfukové i sací ventily válců zavřeny a pochopitelně je přerušena dodávka paliva do těchto válců. Jakmile je to potřeba, šestnáct kompenzačních hydraulických elementů v hlavě válců se postará o to, aby se čtyři "spící" válce během třiceti milisekund daly do práce.

Systém vypínání válců je k dispozici tehdy, pokud řidič na voliči automatické převodovky vybere režim C – controlled efficiency. Na čtyři válce pak motor běží od volnoběhu až do 3 600 otáček za minutu. K dispozici je přitom točivý moment 230 Nm. Na přístrojovém štítu řidič zjistí, zda je právě systém vypínání aktivní a zda motor právě běží na čtyři nebo osm válců.

Již zmiňovaný stop-start systém také funguje poměrně netradičně. Motor totiž nestartuje startér, ten mu jen pomůže naskočit. Pootočí totiž klikovou hřídelí jen tak, aby se jeden z válců dostal do pozice ideální pro zážeh. Do takového válce je pak vstříknuto palivo a směs zapálena, motor ihned naskočí. Management motoru ví, ve které pozici se písty zastavily a v každý moment tak dovede vybrat ten nejvhodnější válec pro opětovné nastartování motoru.

Motor AMG M152 V8 pro Mercedes SLK AMG

K dosažení vysoké účinnosti motoru pomáhá i řada dalších technických řešení. Vačkové hřídele jsou volně stavitelné v rozsahu čtyřiceti stupňů, což umožňuje široký rozsah časování otevření ventilů. Ty výfukové jsou duté a plněné sodíkem, který je chladí. Přímé vstřikování paliva pracuje s tlaky v rozsahu 100–200 barů. Samozřejmostí u nového SLK AMG je i rekuperace energie při brzdění.

Vývoj motoru M152 probíhal od roku 2008 a inženýři se soustředili především na perfektní zvládnutí systému vypínání válců. Přes všechny úsporné technologie dosahuje tento agregát vysokých výkonů a je schopen točit se až 7 200 otáčkami za minutu. SLK AMG zůstává jediným malým roadsterem, který má pod kapotou osmiválec. Slibuje tak nejen výjimečné jízdní zážitky, ale také náležitě výrazný zvukový projev.

Polovina válců stačí

Systém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.