Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes SLR McLaren: Sporťák, který brzdí jako náklaďák

  11:15aktualizováno  11:15
V padesátých letech 20. století obdivoval svět automobil s nezaměnitelným vzhledem a špičkovou technikou, Mercedes-Benz 300 SLR. Slavil mimořádné úspěchy na závodních drahách. Současný Mercedes-Benz SLR McLaren je stejně jako jmenovec představitelem nejmodernější techniky přenesené ze závodních vozů na silnici.

Na podzim roku 2003 měl oficiální premiéru na frankfurtském autosalonu.  

Na stánku domácí firmy vzbudil asi takovou senzaci a tak rozvášnil krev chladných Němců, jako když Ferrari předvede svou novinku Italům.

Není divu; nejen svým vzhledem, technikou, ale především omezenou sérií se stal pro bohaté Němce snem. V Česku byl jeden kus v ceně 15 milionů korun k vidění v autosalonu Antonína Charouze.

Značka Mercedes-Benz s partnerem z formule 1 McLarenem zopakovala nápad starý půl století - auto s technikou závodního vozu uvedla do běžného provozu.

***

Pro Mercedes montuje absolutně nejrychlejší model anglická firma, která staví vozy formule 1 - McLaren. SLR představuje nejmodernější techniku přenesenou ze závodních vozů na silnici.

***

O luxusním voze Mercedes-Benz SLR McLaren, se můžeme jen dohadovat. Jeden skvost byl však prodán i v Česku. K vidění byl nějaký čas v autosalonu M 3000 Antonína Charouze, ale teď už tam není. "Je prodaný," lakonicky konstatuje na náš dotaz po jeho osudu Charouz a dál už nemá chuť se o voze bavit. Podle našich informací jeho původní cena byla 15 milionů korun.

Čtěte také: Udělej, urob si sám. Stavíme Mercedes SLR McLaren 
Mr. Bean ví své

Pokud se tedy chceme o ojedinělém voze dozvědět něco víc, nezbývá než zacitovat jiného řidiče tohoto unikátu, populárního herce Rowana Atkinsona neboli mistra Beana, jak se o kupé vyjádřil v časopise Evo.

"Je to jeden z těch nejzvláštnějších automobilů, jaké znám. Velmi pěkná věc, ale musíte si zvyknout. Třeba já bych dal přednost klasickým brzdám, systém zde použitý mi připomíná spíš brzdění v náklaďáku... Šlapete trochu... nic. Přišlápnete... a zase nic. Tak na to dupnete a visíte v pásech, auto stojí na místě. A pak to nastupování... Přes široký práh se nasoukat je dost obtížné. To korpulentní zákazníci z USA, tedy z hlavního trhu, budou mít problém. Ale to je jejich věc. Jen nevím, zda pro lidi, kterým už nestačí SL (řada luxusních kabrioletů - pozn. red.) nebude tohle auto moc ostré, hlučné a nepohodlné. Ale je fascinující."

První objednávky na tento unikátní vůz se začaly scházet již tři roky před vyrobením vůbec prvního kusu. A to i přesto, že nebylo ještě jasné, zda bude stát 400 000 eur, nebo dokonce 450 000 eur. Nakonec byla cena stanovena na 435 000 eur. I tak je o něj takový zájem, že je hodně malá šance procpat se do ostře sledovaného pořadníku, který končí v roce 2007 vozem s pořadovým číslem 3000.

SKROMNÝ DRAVEC
Pokud vás zajímá spotřeba tohoto expresu na čtyřech kolech, není kupodivu tak dramatická: výrobce uvádí průměr 14,5 l/100 km, takže s nádrží na 80 litrů si lze troufnout i na výlet.

Formule na silnici

Renomované firmy rády sahají při volbě názvu svého nového výrobku po úspěšné značce z minulosti. Příkladem je právě supersportovní kupé Mercedes SLR McLaren.

Jeho předchůdci je půl století. V padesátých letech si Mercedes postavil takový mimořádný vůz ve svých vývojových dílnách sám.

Nyní to už svěřil firmě známé z okruhů formule 1 - McLarenu. Proč? Argumentem byla nutnost stoprocentního zvládnutí takových materiálů, jaké se objevují na bázi uhlíku při výrobě podvozku a karoserie. Díky nim získala karoserie Mercedesu SLR u silničního vozu dosud nevídanou tuhost a pevnost. Také brzdy jsou závodní - z uhlíkových vláken vyztužená keramika.

Vůz pohání osmiválec do V s přeplňováním kompresorem. Má objem 5,5 litru, maximální výkon s přeplňováním 626 koní. Vůz s ním sprintuje z nuly na stovku za 3,8 sekundy, 200 km/h ukáže tachometr za čas, který potřebují silná auta na stovku: 10,6 sekundy. Maximum je 334 km/h!

Automobilová legenda Mercedes 300 SLR má důstojného nástupce. Na obrázku Mercedes-Benz 300 SLR Coupé W 196 z roku 1955

Karoserie: retro?

Legenda se vrátila v podobě větracích otvorů v předních blatnících a s výfukovým potrubím vyvedeným do boku. Na první pohled na sebe upozorní také křídlaté dveře, otevírající se nahoru nad střechu. Trochu jinak už je vyřešena záď; nový vůz má nezbytné křídlo zvedající se jako brzdicí klapky u letadel automaticky při brzdění. Ale řidič jej může i sám nastavit pro zvýšení přilnavosti zadních kol ve velkých rychlostech.

Proti takovým vymoženostem je pak interiér vozidla poměrně usedlý. Pomineme-li takové detaily, jako je startování zvláštním tlačítkem připomínajícím svým provedením s krytkou zbraňovou spoušť ve vojenské stíhačce. Ostatně i v jiném ohledu tento mercedes připomíná letadlo; jeho brzdy (s elektronickým propojením pedálu a samotných brzd) vykazují zpomalení až 1,3 g!

A co je nejzajímavější? Ač z předchozího popisu se zdá, že je to nějaký mastodont, každého při setkání překvapí, že není příliš velký; s délkou jen 4,656 metru se dá srovnat třeba s Octavií Combi, ale superb už je o dobrých 15 cm delší.

Tapety na plochu Mercedesu SLR McLaren si stáhněte ZDE

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Mercedes SLR McLaren

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.