Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ohmatali jsme mercedesy, které se teprve chystají na odhalení

Přímo v rodišti Mercedesů v Sindelfingenu jsme do detailu prozkoumali vnitřní prostory dvojice novinek, které ladí formu do Detroitu. Právě na lednovém severoamerickém autosalonu budou nové Mercedesy C a V slavit výstavní premiéru.
Nový Mercedes třídy V

Nový Mercedes třídy V | foto: Daimler

Důležité C potřetí

Současná generace nejdostupnějšího Mercedesu s pohonem zadních kol (W204), která je na trhu od roku 2007, to má podle firemní strategie spočítané. Už v prvním čtvrtletí příštího roku čeká "céčko" generační obměna. 

Automobilka chce populární model zacílit hlavně na mladé zákazníky. Kromě modernějšího vnějšího designu a luxusnějšího interiéru chce oslovit vysokou bezpečností a v daném segmentu dosud nevídanou úrovní cestovního a akustického komfortu.

Mládí vpřed

Nová generace třídy C se chce zbavit nelichotivé nálepky auta pro seniory. Usedlejší současnou generaci tak podle všeho nahradí auto s podstatně emotivnějším designem. Zakamuflované exponáty, které jsme si v přítmí a za přísných bezpečnostních opatření mohli alespoň osahat, to potvrzují.

Nový mercedes třídy C

Příď nese základní rysy menších sourozenců třídy A a CLA. Dominantním prvkem tu je výrazná maska s velkým logem automobilky. Z kapoty tak asi definitivně zmizí trojcípá hvězda na stopce. Na bocích jsme pohmatem odhalili výrazné prolisy ve stylu nové třídy S, v duchu velké limuzíny je navržená i relativně krátká záď. Boční pohled odhalil prodloužený rozvor a netradičně krátký přední převis. I přes nárůst rozměrů působí nová "C-klasse" kompaktním dojmem.

O třídu lepší

Vnitřní prostor nového "céčka" neprošel jen obvyklou generační obměnou, ale stylem, výbavou a komfortem prodělal i pomyslný třídní skok. Že sedíte ve voze "pouze" střední třídy, tu na první pohled nepoznáte. Kromě výrazně expresivnějšího stylu a prémiových materiálů přiváží řadu moderních technických a technologických novinek. Na své si tu přijdou estéti i hračičkové, příznivci nadčasové elegance i zákazníci s duší závodníka. Těm posledním jmenovaným hraje novinka do noty třeba anatomickými sedadly s výrazným bočním vedením nebo malým tříramenným volantem se zploštělou spodní částí.

Asi největší změnou prošel středový panel, který jednoduchým a uhlazeným stylem vhodně doplňuje poměrně členitou přístrojovou desku, která na bocích plynule přechází až do dveřního obložení. V jeho horní části je podobně jako v modelu třídy A umístěn jakoby plovoucí barevný displej palubního systému. K jeho ovládání slouží nově vyvinutá dotyková ploška, umístěná na široké středové konzoli.

Výrobce tomuto způsobu ovládání vycházejícímu z chytrých telefonů přisuzuje velkou budoucnost. Pomocí prstových gest lze totiž operace provádět jednoduše a intuitivně. Při kontaktu s touchpadem navíc uživatel získá jasnou haptickou zpětnou vazbu. Všechny funkce centrální jednotky lze mimo jiné ovládat i klasickým směrovým kolečkem.

Další novinkou vnitřní výbavy je barevný head-up displej, na který se promítají důležité informace (rychlost jízdy, omezení rychlosti, pokyny navigačního systému a adaptivního tempomatu).

Postup do vyšší ligy symbolizuje i přítomnost audiosoustavy Burmester, která bude v příplatkovém ceníku ve dvou výkonových provedeních. Ta zaujme nejen špičkovým zvukem plným detailů, ale i elegantně zpracovanými kovovými kryty reproduktorů.

Celkově výtečný dojem z interiéru podtrhují kvalitní materiály a citlivě zpracované detaily. Snad jen ozdobných kovových rámečků na středovém panelu by mohlo být méně.

Prostorová matematika

Interiér chystaného mercedesu zaujme i z hlediska prostoru. Dostatek ho totiž překvapivě nabízí i na zadních sedadlech. Citelně tu přibylo místa hlavně na délku, takže se tu v klidu usadí i dospělí pasažéři s výškou do 185 centimetrů. Přestože se tu sedí poměrně nízko, vyšší osoby se asi neubrání kontaktu se stropním polstrováním.

Opravdový komfort si užijí hlavně cestující vepředu. Kratší zadní sedáky totiž podpírají pouze část stehen a vyhovovat všem určitě nebudou ani trochu více sklopená opěradla. Z hlediska využití prostoru bude nové C na míle vzdáleno předchůdci.

Přehlídka moderních technologií

S modelem třídy C přiváží Mercedes pro střední třídu dosud nevídané množství aktivních bezpečnostních prvků, shrnutých pod hlavičku Mercedes-Benz Intelligent Drive. Většina těchto systémů přitom slavila premiéru teprve před pár měsíci v novém topmodelu S.

Úplnou technickou novinkou je inteligentní airbag, který dokáže rozpoznat jakoukoliv dětskou autosedačku na sedadle spolujezdce a samočinně deaktivovat svou funkci, aby nedošlo k nechtěnému poranění dítěte v případě kolize.

Vylepšenými funkcemi se může pochlubit i ventilace, která na základě dat z GPS dokáže rozeznat jízdu v tunelu a automaticky přepínat mezi vnitřní a vnější cirkulací vzduchu. K příjemné atmosféře na palubě bude přispívat a systém Air Balance s aktivním ionizováním a parfémováním vzduchu.

Pokročilá konstrukce

Třída C s kódovým označením W205 je postavena na moderní modulární platformě MRA (Mercedes Rear Wheel Architecture), kterou v různých modifikacích používají i větší třídy E a S.  Nejmenší zadokolka s trojcípou hvězdou tím získá řadu výhod. 

Nový mercedes třídy C

Zákazník tak dostane možnost připlatit si za vzduchové odpružení, které je i v dnešní době ve střední třídě raritou. AIRMATIC, jak se systém u Mercedesu jmenuje, umožňuje díky elektronicky řízeným tlumičům s plynulou změnou charakteristiky nastavit komfort odpružení na základě zvoleného režimu (Comfort, ECO, Sport a Sport Plus), kvality povrchu nebo jízdních a dynamických vlastností. Speciálně pro nové "céčko" byla zkonstruována čtyřprvková přední náprava, jejíž kinematika má podpořit agilnější chování v zatáčkách i komfortnější jízdní vlastnosti.

V souvislosti s novým šasi se samozřejmě pracovalo i s rozměry. Podle neoficiálních zpráv bude novinka nepatrně širší a delší, zásadně se prý změnil především rozvor. Spekuluje se o jeho prodloužení o 60 a dokonce až o 90 milimetrů oproti stávající generaci.

Mimořádně velkou pozornost věnovali inženýři hybridní konstrukci karoserie. Rozsáhlou aplikací hliníku, ocelových dílů tvářených za tepla a vysokopevnostní oceli se mezigeneračně podařilo snížit její hmotnost zhruba o 70 kilogramů. 

Nový mercedes třídy C

Zároveň bylo dosaženo vynikající tuhosti skeletu, a tím i mimořádné úrovně pasivní bezpečnosti. Dalších 30 kilogramů hmotnosti dokázali konstruktéři ušetřit na jiných částech vozu. Nová třída C je tak oproti předchůdci asi o 100 kilogramů lehčí. Logicky tak nabídne nejen lepší dynamiku a nižší spotřebu.

Evoluce pod kapotou

Pod kapotou se objeví tradičně široká nabídka pohonných jednotek. Základní zážehovou motorizaci bude patrně tvořit přeplňovaná šestnáctistovka s označením C180. Chybět jistě nebudou řadové čtyřválce C200 a C250 ani vidlicový šestiválec C350. Těšit se můžeme na provedení C400 s dvakrát přeplňovaným třílitrem a na verzi C300 Hybrid, složenou z dvoulitrového agregátu a elektromotoru. Vrcholem nabídky bude špičkové provedení s tradičním označením C63 AMG s přeplňovaným osmiválcem a výkonem okolo 500 koní.

Vznětové motorizace budou v novém "céčku" zastupovat čtyřválce C180 CDI, C200 CDI,  C220 CDI a C250 CDI a šestiválec C350 CDI. Chybět určitě nebude ani hybridní provedení C300 BlueTEC Hybrid, kde spojí síly 2,2 litrový dieselový agregát a elektromotor.

Kroutící moment bude tradičně putovat na kola zadní nápravy, vybrané motorizace včetně provedení C63 AMG budou za příplatek k dispozici s pohonem všech kol 4Matic.

Motory budou standardně spojeny s manuální šestistupňovou převodovkou, u vybraných verzí bude k dispozici osvědčený automat 7G- Tronic nebo nový devítistupňový automat 9G-Tronic. Verze C63 AMG dostane sportovní samočinnou převodovku AMG SpeeddShift MCT.

Potřetí jinak

Spolu s třetí generací třídy C jsme si mohli v krátkosti osahat i velkoprostorový Mercedes nové třídy V. Nástupce užitkového Viana, který se v první generaci od roku 1996 prodával jako Vito, bude od roku 2014 plnit roli největšího osobního mercedesu. Automobilka tímto krokem reaguje na poptávku po luxusně vybavených velkoprostorových vozech. Roli pracanta pak patrně převezme jednodušší, ale technicky spřízněný model. 

Nový Mercedes třídy V

Ve stínu předchůdce

Základní tvary velkoprostorové karoserie budou vycházet z modelu Viano. Alespoň takový jsme získali dojem při setkání s částečně zahalenou novinkou. K největším změnám dojde logicky na přídi. Třída V dostane výraznější rysy, podpořené mohutnou maskou chladiče ve stylu malých osobních modelů, a světlomety s moderní optikou.

Na bocích patrně přibudou prolisy a na zádi dojde k modifikaci koncových světel a zadních výklopných dveří, které umožní přístup do zavazadlového prostoru dvěma způsoby: klasicky otevřením celé zadní stěny, nebo horním prostorem výklopného zadního okna. Toto řešení spolu s horizontálně děleným zavazadlovým prostorem přijde vhod při ukládání drobností nebo při manipulaci ve stísněných prostorech.

Dodávka jen navenek

Zatímco zvenčí nové "véčko" nijak nezapře svůj užitkový původ, uvnitř s ním už od pohledu nemá nic společného. Stylovým kokpitem patří jasně do rodiny moderních osobních mercedesů. Přístrojová deska zušlechtěná koženým potahem s ozdobným prošíváním, ambientní osvětlení nebo audiosystém s logem Burmester, to jsou prvky, na které v dodávkách zvyklí nejsme.

Kromě kvalitních a pečlivě zpracovaných materiálů, širokých možností individualizace a bohaté výbavy zaujme největší osobák s hvězdou na přídi hlavně variabilitou vnitřního prostoru. Jednotlivé sedačky lze ve voze posouvat, otáčet i je zcela vyjmout.

Nový Mercedes třídy V

Kokpit tvarem vychází hned z několika moderních sourozenců, asi nejblíže má k současně představenému "céčku". Na rozdíl od něj je tu přístrojová deska rozdělena na dvě horizontální roviny. V té horní jsou kruhové výdechy ventilace, displej centrálního systému a ovladače ventilace a audiosoustavy. Ve spodní části touchpad pro pokročilé ovládání výbavy.

Třeba klimatizace THERMOTRONIC, která dokáže regulovat cirkulaci vzduchu na základě dat z GPS nebo ovlivňovat intenzitu ventilace na základě postavení slunce. Pro náročné je určen i plně integrovaný multimediální systém Command Online, vybavený pevným diskem, mechanikou DVD, navigací a možností přístupu na internet.

Pod kapotou

Nová třída V bude pro evropské trhy patrně vybavena pouze turbodiesely s výkony okolo 130, 170 a 190 koní. Standardem bude šestistupňová převodovka, za příplatek bude k dispozici sedmistupňový automat 7G-Tronic stejně jako pohon všech kol 4Matic.

Véčko nebude za svými sourozenci nijak zaostávat ani z hlediska bezpečnosti. I pro něj bude k mání celá armáda kamerových, radarových nebo ultrazvukových asistenčních systémů. Ve standardní výbavě bude třeba ATTENTION ASSIST, který varuje před únavou nebo nepozorností řidiče, nebo asistent pro jízdu v bočním větru, který dokáže kompenzovat sílu vzdušného proudění brzdnými zásahy na kolech na straně vozidla, která je vystavená poryvům větru.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Prodej bytu 2+1, 50m2, Kralupy nad Vltavou
Prodej bytu 2+1, 50m2, Kralupy nad Vltavou

třída Legií, Kralupy nad Vltavou - Lobeček, okres Mělník
3 199 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...