Mercedes-Maybach | foto: Mercedes-Benz

Mercedes má nové značení modelů a mění abecedu

  • 45
Automobilka Mercedes-Benz se rozhodla udělat pořádek v označení některých modelů. Jde jí o to, aby zákazníci přesně věděli, kam v hierarchii daný typ zapadá. Novou roli také dostane značka Maybach, která bude použita pro extrémně luxusní verze běžných modelů. Začíná se s řadou S.

Mercedes-Benz mění značení postupně s tím, jak dochází k modelové obměně. Tak například kupé odvozené od řady S už se v nejnovějším provedení nejmenuje CL, ale prostě S-Coupé. Podobně to platí pro kupé odvozené od řady E. Zatímco dříve to byl model CLK, teď je to E-Coupé.

Pořádek v písmenech

Teď automobilka oznámila, že bude v nastoleném trendu pokračovat i u dalších modelových řad. U standardní modelové linie A, B, C, E a S zůstává vše při starém. Stejně tak čtyřdveřová kupé se nadále budou jmenovat CLS a CLA, minimálně dokud nedojde k rozšíření této řady (to není momentálně v plánu). Ale třeba u roadsterů už dojde ke změnám. Velký kabriolet se bude nadále jmenovat SL, protože stejně jako sedan třídy S míří do nejluxusnějšího segmentu.

Ale malý SLK už čeká v příští generaci přejmenování, stane se z něj SLC. To mimo jiné také ukazuje, že Mercedes si ponechává zadní vrátka pro případný ještě menší roadster, písmeno C u něj totiž značí střední třídu, a to jak technicky, tak velikostně.

K největším změnám dojde u modelové řady off-roadů a SUV. Původní klasický hranatý model G se nadále bude jmenovat stejně. Ovšem nadále tu nezůstane kámen na kameni. Jediným modelem, který jinak odpovídá novému značení, je nové malé SUV GLA odvozené od řady A. O kus větší model GLK se při modelové obměně přejmenuje na GLC. A třeba třída ML, která je mezi SUV dnes již legendou, bude drasticky přejmenována na GLE. Velký model GL pak ponese označení GLS, což je opět náznak toho, že míří do nejvyšších pater.

Celkově bude nové značení jednoduché: klasické modely si ponechají stávající značení, SUV vždy ponesou označení GL, čtyřdveřová kupé CL a roadstery SL. Poslední písmeno v těchto řadách pak bude označovat velikostní, technickou i cenovou úroveň modelu, jak to již po mnoho let platí u běžných typů.

Změní se i označování pohonů. Modely s diesely budou jednoduše za číselným znakem modelu mít písmeno d, hybridy h, elektromobily a plug-in hybridy písmeno e, auta na zemní plyn c a písmeno f bude patřit vozům s vodíkovými články.

Nový život pro Maybach

Mercedes se také rozhodl pro své modely zavést dvě nové značky. Namísto plného jména Mercedes-Benz ponesou některé modely označení Mercedes-AMG a Mercedes-Maybach. První je určena vysoce výkonným modelům a označení už používá nové sportovní kupé Mercedes-AMG GT. S postupnou výměnou modelů se pak budou jako Mercedes-AMG nejspíš označovat všechny extrémní verze mercedesů.

Velkou novinkou je oživení značky Maybach. Ta už nebude žít sama jako před lety, ale bude označovat superluxusní varianty běžných modelů. Jako první (a na dlouhou dobu bez pokračování) se se značkou Mercedes-Maybach počítá pro tři vysoce luxusní modely třídy S. Půjde o typy Mercedes-Maybach S600, Mercedes-Maybach S500 a Mercedes-Maybach S400. Všechny dostanou speciální prvky výbavy a například i o 200 mm prodloužený rozvor. Verze S400 bude určena speciálně pro čínský trh, šestiválec 3,0 litru totiž umožní snížit daňové zatížení, které je v Číně na superluxusní evropské limuzíny uvaleno.

Maybach pak podle vyjádření zástupců značky nemá v plánu v brzké době začít vyrábět SUV nebo hybridní modely. To se však může v budoucnu změnit s tím, jak se budou měnit požadavky zákazníků. Značku Maybach zrušil po původním oživení Mercedes v roce 2012 poté, co její luxusní sedany 57 a 63 nedovedly konkurovat modelům Bentley a Rolls-Royce. Vyšperkovaná třída S prý teď má mít šanci modelům těchto značek zákazníky sebrat. V plánu nejsou ani vyšší modely, byť je tu možnost přípravy varianty s ještě delším rozvorem náprav. Ale vše bude záležet na požadavcích zákazníků. A zdá se, že v tomto případě půjde především o nároky čínských klientů.

Třída S je trhák

Třída S je totiž v Číně doslova prodejní trhák. A u Mercedesu jsou tím možná trochu zaskočení. Kupci S třídy v Číně jsou totiž v průměru o 15 let mladší než zákazníci této řady jinde na světě. Zatímco v Číně si třídu S kupuje zákazník, kterému je v průměru sotva přes 40 let, v Evropě i na jiných trzích mají čerství majitelé třídy S v průměru už něco přes 55 let.

A není to ani tím, že by v Číně byl tento model okrajovou záležitostí. Naopak, téměř každý druhý Mercedes třídy S se prodá v Číně. Značka od uvedení nové generace v závěru loňského roku prodala už 100 tisíc kusů novinky, což jsou samozřejmě rekordní čísla. Představitelé Mercedesu tvrdí, že tolik prodaly BMW a Audi modelů 7 a A8 dohromady. Od počátku letošního roku našlo zákazníky 75 391 vozů řady S, což je dvakrát více než se jich prodalo za stejné období před rokem.