Legální fígle automobilek při měření emisí: tvrdé pneumatiky, zalepené spáry

  17:12
Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.
Oficiální údaje o spotřebě aut jsou dnes nereálné, má se to ale změnit.

Oficiální údaje o spotřebě aut jsou dnes nereálné, má se to ale změnit.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Aféra dieselgate

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze. Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů

Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná.

NEDC (New European driving cycle)

Jak se měří emise a spotřeba

Cyklus NEDC se testuje na dynamometru a má jasně předepsaný průběh, i proto je jeho případná identifikace, kterou měl Volkswagen svým softwarem v řídící jednotce provádět, relativně jednoduchá. Celý cyklus trvá 1 180 sekund a auto při něm ujede na válcích celkem 11,06 kilometru. To znamená průměrnou rychlost 33,6 km/h. Přesně definovány jsou hodnoty zrychlení i rychlosti v jednotlivých fázích cyklu. Auto se většinou pohybuje v nízkých rychlostech, které simulují městský provoz, pro jejich napodobení slouží čtvero opakování úseků o délce 195 sekund, v každém z nich auto třikrát zrychlí a zase zastaví. Pak následuje rychlejší úsek, ve kterém auto na krátkou dobu zrychlí na 120 km/h, celá tato rychlejší fáze trvá 400 sekund.

Během celého tohoto cyklu se měří nejen množství vypouštěného oxidu uhličitého, ale také emise ostatních škodlivin. Ty musí vyhovět v dané době aktuální normě, současnou je přísná Euro 6. Z množství emisí se také dopočítá spotřebované množství paliva a určí se tabulková spotřeba

Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil. Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně.

Mozkem celého auta je řídicí jednotka. Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...