(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Velký bruselský bratr pohlídá spotřebu. Chystají se povinné měřiče do aut

  • 280
Brusel chce definitivně zabránit podvodům výrobcům automobilů s údaji o výfukových plynech: od roku 2020 má být povinná instalace měřiče spotřeby paliva u všech osobních automobilů a lehkých užitkových vozů, píše německý Spiegel.

Brusel chce opět zpřísnit dohled nad automobilovým průmyslem: Evropská komise plánuje, že bude v budoucnu kontrolovat spotřebu benzínu u automobilů a lehkých užitkových vozů. Podle informací Spiegelu chce od ledna 2020 povinně zavést instalaci měřiče spotřeby paliva u všech osobních aut a lehkých užitkových vozů.

Na grémiu EU se zavedení měřičů spotřeby paliva u osobních vozů a lehkých užitkových vozů během letošního roku několikrát probíralo. Mnohé členské státy se k tomuto nápadu staví podle vyjádření Evropské komise pozitivně.

Důvodem je, že mezi údaji uváděnými výrobci a realitou zeje obrovská díra. Podle studie Organizace na ochranu životního prostředí (ICCT, Mezinárodní rada pro čistou dopravu) spotřebují nové vozy průměrně o 42 procent více benzínu, než uvádí výrobce. V roce 2013 činil tento rozdíl 25 procent.

„Jasný obraz“ situace na silnicích

Zlepšení by měla přinést i testovací metoda zvaná WLTP (Celosvětový testovací proces lehkých vozidel). Ovšem i tato metoda, která platí od září, sníží podle odborníků ICCT rozdíl mezi údajem od výrobce a realitou pouze o polovinu.

Evropská komise chce pomocí měřičů spotřeby alespoň zajistit, aby se skutečné hodnoty spotřeby od údajů výrobců ještě více neodchýlily. Přístroje mají být podle aktuálních plánů povinné od 1. ledna 2020 u všech nově uvedených typů vozidel a o rok později pak u všech nových vozů. „Výrobci se v minulosti naučili manipulovat s výsledky testů,“ uvedla úřednice komise. „Musíme dávat pozor, aby se to u metody WLTP opět nestalo.“

Měřiče spotřeby by měly ještě jeden efekt: umožnily by i kontrolu emisí oxidu uhličitého. „Spotřeba benzínu přímo souvisí s emisí CO2,“ dodává úřednice. Měřiče by poskytly „jasný obraz“ situace na silnicích.

Komise poskytne na nové hodnoty spotřeby slevu

Tím by měla Evropská komise v ruce účinný prostředek, jak kontrolovat dodržování limitů CO2 – protože to by mohlo být pro automobilky v budoucnu stále složitější. Teprve začátkem listopadu stanovila komise nové limity pro emise CO2 u osobních automobilů a lehkých užitkových vozů. Až do roku 2025 má podle nich každý výrobce snížit emise CO2 u svých vozů o 15 procent, do roku 2030 pak o 30 procent – vždy ve srovnání s hodnotou 95 gramů na kilometr platnou pro rok 2021. Více o pokutách pro automobilky čtěte zde

V důsledku zavedení testovací metody WLTP ovšem dojde ke skokovému nárůstu oficiální spotřeby. U Opelu například má litrový benzínový motor Ecotec podle dřívějších postupů měřeni (NEFZ) průměrnou spotřebu 4,3–4,4 litru. Podle metody WLTP ke to nejméně 4,8 litru. Z toho důvodu dá komise výrobcům jistý typ slevy na nové hodnoty WLTP. Odborníci vycházejí z toho, že referenční hodnota bude spíš než 95 gramů činit 119 gramů CO2 na kilometr.

Komise chce, aby členské státy o návrhu týkajícího se měřičů spotřeby hlasovaly na jaře 2018. Následně má být prověřen Evropským parlamentem a radou příslušných ministrů. Definitivní schválení má proběhnout do konce roku 2018.

Jedno euro na auto

Pro výrobce budou náklady zcela bezvýznamné. Sice se už dnes měří hodnoty spotřeby paliva přímo na palubě vozidel, ovšem tato data nejsou dostupná třetí straně ani nejsou standardizovaná, co se týče jejich informační kvality. Instalace měřice by podle údajů Evropské komise měla činit pouze 1 euro na auto. Tento odhad byl učiněn na základě hodnocení kalifornských úřadů. Tam jsou měřiče předepsány už od roku 2019.