Nerozbitný offroad driftoval na Měsíci, zůstal tam a čeká turisty

  • 81
Nejdražším vozidlem 4x4 na světě možná navždy zůstane měsíční elektromobil zkonstruovaný pro agenturu NASA americkým výrobcem letadel Boeing. Čtyři vozítka vyrobená v roce 1971 v přepočtu na dnešní ceny stála zhruba pět miliard korun. A jak je vidět ve videu, astronauti je na Měsíci nijak nešetřili.

Američané po prvním přistání na Měsíci v roce 1969 uspořádali ještě celou řadu dalších letů. Posádky letů Apollo 15, 16 a 17 měly plnit úkoly, pro které už bylo třeba vyvinout nějaký dopravní prostředek pro provoz ve vzduchoprázdnu.

Zakázku získala firma Boeing, která za pouhých 17 měsíců zkonstruovala a vyrobila čtveřici speciálních elektromobilů LRV (Lunar Roving Vehicle) napájených dvěma 36V stříbrozinkovými bateriemi bez možnosti dobíjení. Pohon zajistily stejnosměrné elektromotory o výkonu 200 W v kolech vozu.

Kola přitom byla tvořena hliníkovými disky s běhouny vyrobenými z ocelových drátů a pozinkované tkaniny. Uvnitř byl kovový rám, který umožňoval jízdu i při proražení běhounu. Obě nápravy byly řiditelné a vozidlo se tak dokázalo otočit na třech metrech, ale jezdit se dalo i jenom s řízením pouze předních nebo zadních kol.

Měsíční elektromobil LRV

Vytuněný rekordman

Vozítka byla prakticky nerozbitná a jediným problémem při provozu na Měsíci byly utržené blatníky od měsíčního kamení při misích Apollo 16 a 17. Posádky si pak stěžovaly, že jim zvířený prach sedá na přístroje a kamery a nakonec si vyrobily provizorní blatník z plastových map.

Měsíční rovery byly stavěné na rychlost 13 km/h, ale Eugen Cernan s ním při misi Apollo 17 dosáhl měsíčního rychlostního rekordu „závratných“ 18 km/h. Když jste v těžkém skafandru, kolem je vzduchoprázdno a jste 384 tisíc kilometrů od domova, je to už docela slušná rychlost.

Místo volantu měly rovery středovou páku ve tvaru T, která řídila čtyři poháněcí motory, dva zatáčecí motory a brzdy. Řídilo se pohybem páky vpřed, doleva a doprava, zatažení dozadu aktivovalo mechanické brzdy. Po stisknutí tlačítka se motory přepnuly na zpátečku a zatažení páky úplně dozadu pak aktivovalo parkovací brzdu. Přístrojová deska pak ukazovala údaje o rychlosti, kurzu, náklonu, teplotě a okamžitém výkonu.

Měsíční elektromobil LRV

Památka pro měsíční turisty

Rovery měly teoretický dojezd na jednorázovou baterii téměř 100 km, ale akční rádius byl omezený na osm kilometrů od návratového modulu, aby se astronauti v případě selhání dokázali ve skafandrech pěšky vrátit k modulu. I z tohoto důvodu průzkumné mise začínaly vždy od nejvzdálenějšího místa, aby astronauti měli dost kyslíku a energie na případný návrat pěšky.

Tři lunární rovery, které na Měsíci najezdily v součtu asi sto kilometrů, už zde také zůstaly a připojily se k ruským Lunochodům a dalším lidským vozidlům, která dodnes stojí opuštěná na Měsíci a čekají na to, až se na ně za pár desítek let třeba přijedou podívat první kosmičtí turisté. Na zemi zůstal jediný záložní kus a několik prototypů vyrobených pro pozemní výcvik a zátěžové a konstrukční zkoušky.

Měsíční offroady v číslech

  • použity v misích Apollo 15, 16 a 17 v letech 1971 a 1972
  • nejvyšší rychlosti kolem 13 km/h
  • maximální ujetá vzdálenost (Apollo 17) 35,89 km během 4h 26m jízdy
  • hmotnost 210 kg
  • užitečný náklad 490 kg
  • délka 3 m
  • rozvor 2,3 m
  • maximální výška 1,1 m
  • světlá výška po zatížení 35 cm
  • rám z hliníkových trubkových profilů
  • sklápěcí sedadla z hliníkových trubek s nylonovou síťkou
  • bezpečnostní pás Velcro
  • kola: hliníkový disk 32", pneumatika 9" z pozinkované tkaniny z ocelových vláken, ochranný rám proti průrazu o průměru 25,5"
  • v každém kole stejnosměrný trakční motor 200 W s max. otáčkami 10 000/min
  • dvě stříbro-zinkové primární baterie s elektrolytem tvořeným hydroxidem draselným, 36 V, 121 Ah

Elektromobil