Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města ruší značky, řidiči jezdí pomaleji a dávají přednost zprava

  14:00aktualizováno  14:00
Dopravní značky mizí po stovkách ze středočeských měst. Vinu nenesou zloději ani vandalové, ale nový systém dopravního značení. Přibývá totiž obcí, které se rozhodly zavést alespoň v některých zónách pravidlo přednosti zprava.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Ke Slanému v poslední době přibyly Votice či Vlašim na Benešovsku, Kladno nebo Říčany v okrese Praha-východ. Tam ve většině místních ulic platí přednost zprava teprve od letošního dubna.

Doprava se zklidnila

"Osvědčilo se nám to. Provoz se zklidnil, řidiči jezdí pomaleji," pochvaluje si říčanská starostka Adriena Mrázová. Radnice proto uvažuje o rozšíření na další silnice. Doprava se prý zklidnila natolik, že z některých ulic budou moci zmizet i dopravní značky s přikázanou čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Změny se netýkají ulic, po kterých jezdí městská hromadná doprava. Hrozilo, že by se cestující při častém brzdění autobusu před křižovatkami mohli zranit.

Také v Řevnicích u Prahy platí v mnoha částech základní pravidlo z autoškoly. Jen několik silnic je vedeno jako hlavní. Například i tah městem na Prahu. Když se z něj sjede k železničnímu podjezdu, platí automaticky přednost zprava. Tu však mnoho řidičů nedodržuje.

I proto zde nechala radnice umístit značku upozorňující na dvě přednosti zprava. "Tvrdím, že když si někdo bude chtít opravit blatník a zaplatit to z povinného ručení někoho jiného, stačí si zajet právě tam," říká trochu ironicky jeden z řevnických řidičů.

Přesto policisté i dopravní specialisté zavedení tohoto systému podporují. "Řidiči si dávají větší pozor. Když je na několika metrech několik desítek značek, řidič je vůbec nemá šanci registrovat," tvrdí dopravní expert Jaroslav Hořín. Podle něj je tento systém ideální zejména ve vilových čtvrtích a na sídlištích.

Slánští začali jako první

Právě vilovou čtvrť v Ráji si jako první vytipovali pro zavedení přednosti zprava radní ve Slaném. Přiznávají, že zpočátku měli obavy. Ale kupodivu prý moc negativních ohlasů neměli. Teď už chybějí značky i v další lokalitě a chystá se další rozšíření. Na to, že si mají dávat pozor na toho, kdo jede zprava, upozorňují řidiče informativní cedule.

"Zákon sice nic takového nevyžaduje, ale my jsme je přesto nechali umístit u každého vjezdu," uvedl slánský místostarosta Jaroslav Hložek. Tvrdí, že pravidlo dokázalo zklidnit a zpomalit dopravu v hustě zabydlených čtvrtích víc než retardéry či jiné zábrany na silnicích. "Jde vážně jen o zvyk," potvrdil tamní řidič Luboš Dlouhý. A stejnou zkušenost mají i ve Voticích či Vlašimi.

A ještě jednu výhodu zavedení přednosti zprava má. Radnice díky tomu ušetří peníze. Ve Slaném spočítali, že jedna značka i s náklady na čas úředníků vyjde na pět tisíc korun. "Další peníze musíte investovat do jejich údržby," řekl Hořín.

Zatímco o zavedení tohoto systému uvažují už další města, mezi nimi i Mladá Boleslav, značky naopak nezmizí z Mělníka či Berouna. "Osobně si myslím, že kromě úspor peněz za značení to není ideální řešení. Často v těchto místech dochází k nehodám, neboť si lidé povinnost přednosti zprava neuvědomí," je přesvědčen vedoucí berounského odboru dopravy Miroslav Jerling.

přednost zprava

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká:

Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.