Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městský svišť nanovo: smart je stejný a přesto jiný

  11:15aktualizováno  11:15
Auto, které se stalo ikonou hned ve své první generaci se dočkává nástupce. "Co je úspěšné, není potřeba měnit," říkají jeho tvůrci, k revoluci tedy nebyl důvod, jen někde přibyly centimetry délkové, jinde krychlové. Smart dostal objemnější motory a novou převodovku.

Nový Smart | foto: SMART

Reakce žen bývají diametrálně odlišné, jedny ho milují pro jeho beruškovité tvary a proto, že s ním je parkování hračkou, druhé říkají "Já myslela, že přijedeš autem...?!" Děti si myslí, že jim z dětského pokoje ujely hračky a prohánějí se normálním dospěláckém provozu.

Hračkoidní vzhled ale není na škodu, předchozího modelu se v Evropě prodalo na 750 tisíc kusů. Mimo jiné stojí v muzeu moderního umění (MoMa) v New Yorku.

Vypadá stejně, ale stejný není, má 90 procent dílů nových. Je dospělejší, větší, zakulacenější, základní koncept ovšem zůstal zachován: Supertuhý rám, kolo v každém rohu, plastové díly karoserie a cestující sedící v bezpečí uprostřed.

A podle čeho ho na první pohled rozeznáte od předchůdce? Zepředu podle hokejkovitě zahnutých světel, zboku třeba podle kliky dveří  - u starého byla v trojúhelníkovém výlisku umístěná svisle, teď je vodorovná. Nejlehčí je poznávačka zezadu: starý měl tři koncová světla poskládaná pod sebou, u nového jsou jen dvě, ale větší třírozměrná.

Je delší téměř o dvacet centimetrů. Celková délka je teď 2,7 metru, namísto původních dvou a půl. Nejvíc se přidávalo vepředu, důvodem byla snaha o zvýšení bezpečnosti posádky a chodců v případě nehody. Smart si chce u inženýrů EuroNCAPu vybourat čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Smart zůstává dvoumístný, více místa je ve smartu nejen pro ně, ale i pro nákupy, do kufru se teď vejde o sedmdesát litrů víc (nově 220), při naložení po střechu smart odveze až 340 litrů. Interiér je o poznání usedlejší než u předchůdce. Hravost nahradila umírněnost a elegance.

Velkých změn se dočkala technika. Asi největší neduh předchozího smartu - pomalou robotizovanou převodovku nahradila nová pětistupňová, která řadí mnohem rychleji. Původní benzinové motory 0,7 litru nahrazují litrové agregáty.

Dva slabší s výkony 45 a 52 kilowatt jsou atmosférické, nejsilnější 62 kilowattový je osazený turbodmychadlem. Na podzim příštího roku se pak chystá ostrý prcek označený jménem dvorního ladiče Brabuse s výkonem sta koní (74 kW). Chybět nebude ani naftový 33 kilowattový smart.

Zlepší se spotřeby, smart teď vystačí na stovku kilometrů s 5 litry benzinu, naftový spotřebuje na stokilometrovou vyjížďku 3,5 litru paliva. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 145 km v hodině.

U prostřední benzinové varianty najdeme funkci stop & go, která vypíná motor při prostojích na křižovatkách a v zácpě, ušetří se prý až 13 procent paliva.

Uvedení do prodeje se chystá na duben 2007, naživo by měl být k vidění například už na autosalou v Bologni příští měsíc.

Společně s uzavřenou verzí se představí také verze kabrio. Střecha nejlevnějšího kabrioletu na světě je elektricky ovládaná a lze ji stahovat za plné rychlosti. Není bez zajímavosti, že Smart chce od roku prorazit také v Americe.

Výbavy budou vycházet z těch stávajících, v základním výbavičce tak najdeme třeba airbagy, ABS a ESP. Na objednávku budou boční airbagy, cd měnič na 6CD, který rozumí MPtrojkám, odnosná GPS navigace, senzory, zapínající automaticky stěrače a světla, nebo prosklená střecha.

A dobrá zpráva nakonec. Cena nového smartu bude začínat na stejné částce jako předchůdce. Nejlevnější "starý" smart stojí 278 tisíc korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...
Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...

r.v. 2009, naj. 143 000 km, diesel
640 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.