Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městský svišť nanovo: smart je stejný a přesto jiný

  11:15aktualizováno  11:15
Auto, které se stalo ikonou hned ve své první generaci se dočkává nástupce. "Co je úspěšné, není potřeba měnit," říkají jeho tvůrci, k revoluci tedy nebyl důvod, jen někde přibyly centimetry délkové, jinde krychlové. Smart dostal objemnější motory a novou převodovku.

Nový Smart | foto: SMART

Reakce žen bývají diametrálně odlišné, jedny ho milují pro jeho beruškovité tvary a proto, že s ním je parkování hračkou, druhé říkají "Já myslela, že přijedeš autem...?!" Děti si myslí, že jim z dětského pokoje ujely hračky a prohánějí se normálním dospěláckém provozu.

Hračkoidní vzhled ale není na škodu, předchozího modelu se v Evropě prodalo na 750 tisíc kusů. Mimo jiné stojí v muzeu moderního umění (MoMa) v New Yorku.

Vypadá stejně, ale stejný není, má 90 procent dílů nových. Je dospělejší, větší, zakulacenější, základní koncept ovšem zůstal zachován: Supertuhý rám, kolo v každém rohu, plastové díly karoserie a cestující sedící v bezpečí uprostřed.

A podle čeho ho na první pohled rozeznáte od předchůdce? Zepředu podle hokejkovitě zahnutých světel, zboku třeba podle kliky dveří  - u starého byla v trojúhelníkovém výlisku umístěná svisle, teď je vodorovná. Nejlehčí je poznávačka zezadu: starý měl tři koncová světla poskládaná pod sebou, u nového jsou jen dvě, ale větší třírozměrná.

Je delší téměř o dvacet centimetrů. Celková délka je teď 2,7 metru, namísto původních dvou a půl. Nejvíc se přidávalo vepředu, důvodem byla snaha o zvýšení bezpečnosti posádky a chodců v případě nehody. Smart si chce u inženýrů EuroNCAPu vybourat čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Smart zůstává dvoumístný, více místa je ve smartu nejen pro ně, ale i pro nákupy, do kufru se teď vejde o sedmdesát litrů víc (nově 220), při naložení po střechu smart odveze až 340 litrů. Interiér je o poznání usedlejší než u předchůdce. Hravost nahradila umírněnost a elegance.

Velkých změn se dočkala technika. Asi největší neduh předchozího smartu - pomalou robotizovanou převodovku nahradila nová pětistupňová, která řadí mnohem rychleji. Původní benzinové motory 0,7 litru nahrazují litrové agregáty.

Dva slabší s výkony 45 a 52 kilowatt jsou atmosférické, nejsilnější 62 kilowattový je osazený turbodmychadlem. Na podzim příštího roku se pak chystá ostrý prcek označený jménem dvorního ladiče Brabuse s výkonem sta koní (74 kW). Chybět nebude ani naftový 33 kilowattový smart.

Zlepší se spotřeby, smart teď vystačí na stovku kilometrů s 5 litry benzinu, naftový spotřebuje na stokilometrovou vyjížďku 3,5 litru paliva. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 145 km v hodině.

U prostřední benzinové varianty najdeme funkci stop & go, která vypíná motor při prostojích na křižovatkách a v zácpě, ušetří se prý až 13 procent paliva.

Uvedení do prodeje se chystá na duben 2007, naživo by měl být k vidění například už na autosalou v Bologni příští měsíc.

Společně s uzavřenou verzí se představí také verze kabrio. Střecha nejlevnějšího kabrioletu na světě je elektricky ovládaná a lze ji stahovat za plné rychlosti. Není bez zajímavosti, že Smart chce od roku prorazit také v Americe.

Výbavy budou vycházet z těch stávajících, v základním výbavičce tak najdeme třeba airbagy, ABS a ESP. Na objednávku budou boční airbagy, cd měnič na 6CD, který rozumí MPtrojkám, odnosná GPS navigace, senzory, zapínající automaticky stěrače a světla, nebo prosklená střecha.

A dobrá zpráva nakonec. Cena nového smartu bude začínat na stejné částce jako předchůdce. Nejlevnější "starý" smart stojí 278 tisíc korun.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz