Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Argentinští vědci zkoumají, jak vyrábět palivo z kravského říhání

aktualizováno 
Říká se, že skot má na svědomí tak vysokou produkci skleníkových plynů, že může zastínit i dopady automobilové dopravy. Argentinští vědci však teď přišli na způsob, jak plyny produkované zažívacím traktem skotu zužitkovat a vytvořit z nich ekologické palivo. Do praxe má však ještě dost daleko.
Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2.

Než vyroste argentinský steak, vznikne nečekaně hodně metanu. Tento skleníkový plyn je 23krát škodlivější než CO2. | foto: AP

Pustili se do toho vědci v Argentině. Země, která patří mezi nejvýznamnější světové vývozce hovězího masa, se prostřednictvím nového výzkumu snaží snížit dopad zemědělství na životní prostředí.

Jednou z významných složek plynů, jež produkuje skot, je metan, který také patří mezi skleníkové plyny. Z hlediska příspěvku ke skleníkovému efektu je 23krát škodlivější než CO2. Jedna kráva vyprodukuje denně zhruba 250 až 300 litrů čistého metanu. Jen v Argentině se chová něco přes 50 milionů kusů skotu, který je zodpovědný za zhruba 30 procent tamní produkce skleníkových plynů.

Vědci z argentinského Národního institutu pro zemědělskou technologii (INTA) chtějí proto zkusit zachytávat skotem produkované plyny pomocí speciální sestavy ventilů, čerpadel a trubic. Plyny jsou tak zachytávány do nádrže a následně zpracovány tak, že je z nich oddělen právě metan, který je mimo jiné jednou z významných složek zemního plynu (70 až 90 procent).

Proto je takto oddělený metan vhodný jako palivo pro spalovací motory. A jelikož i spalování zemního plynu, potažmo metanu, je ekologičtější než spalování benzinu či nafty, tvorba paliva z plynů ze zažívacího traktu skotu má dvojí kladný efekt.

Argentinští vědci však zatím nedávají důvody k oslavám. Jejich řešení je čistě experimentální a k produkci paliva ve velkém množství zatím nevhodné. Vlastně ani není jasné, jak má celé zařízení fungovat. Doba, než se tedy na pastvinách budeme setkávat s krávami s batohy na vlastní plyny, je zatím hodně vzdálená.

"Jako zdroj energie zatím nejde o moc praktické řešení, ale když se podíváte vpřed třeba do roku 2050, kdy se dostanou do potíží zdroje fosilních paliv, jde o určitou alternativu," popsal řešení šéf oddělení zvířecí fyziologie INTA Guillermo Berra.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.