Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodleva před rozborem krve na alkohol nahrává řidičům

  14:40aktualizováno  14:40
Mezi dechovou a krevní zkouškou na alkohol u řidičů nesmí vinou policie vzniknout žádná zbytečná prodleva, upozornil ve svém rozhodnutí Nejvyšší správní soud. Aby výsledek krevní zkoušky skutečně vypovídal o míře ovlivnění řidiče při jízdě, musí se krev odebrat co nejdříve.

Fotografie jednoho z nedávných protialkoholových zátahů policie na Novojičínsku. | foto: Policie ČR

Díky verdiktu tak zřejmě ujde trestu řidička, která nadýchala 0,2 promile, ale vinou policie se dostala k odběru krve až v okamžiku, kdy už zkouška neprokázala požití alkoholu.

"Odvoz podezřelého z přestupku k odbornému lékařskému vyšetření může být oddálen pouze prováděním nezbytných úkonů Policií ČR, které by již nebylo po odběru krve možné vykonat," stojí v rozsudku senátu s předsedkyní Danielou Zemanovou, který je k dohledání v databázi nejvyššího správního soudu.

Nejvyšší správní soud konkrétně rozhodl ve prospěch řidičky z Karlovarského kraje. Policisté ji v červnu 2009 pozdě v noci zastavili v Karlových Varech. Nadýchala 0,2 promile po odečtení toleranční odchylky. Pití alkoholu před jízdou popřela. K odběru krve se dostala až za 72 minut, kdy již laboratorní vyšetření věrohodně neprokázalo požití alkoholu. Prodleva vznikla tím, že policisté čekali na pracovníka karlovarského magistrátu, který ženě odebral řidičský průkaz.

V přestupkovém řízení dostala žena pokutu 10 000 korun a vyslechla si zákaz řízení na půl roku. Krajský soud v Plzni ale rozhodnutí úředníků zrušil.

Neměli prý dostatek důkazů, a to zvláště kvůli tomu, že před lékařským vyšetřením nastala zbytečná prodleva. Odbor dopravy Krajského úřadu Karlovarského kraje proti tomu podal kasační stížnost, ale Nejvyšší správní soud ji zamítl.

"V projednávané věci Policie ČR nedodržela svoji povinnost zajistit žalobkyni odborné lékařské vyšetření ke zjištění alkoholu v krvi co nejdříve," rozhodl soud.

Na úředníka prý policisté čekat neměli, řidičský průkaz mohli na úřad poslat i druhý den. Úředníci v přestupkovém řízení navíc chybovali tím, že sami použili vzorce na výpočet odbourávání alkoholu v krvi vlivem metabolismu. Podle soudu to měli svěřit znalci.

"Problematika odbourávání alkoholu v těle je problematikou poměrně složitou a navýsost odbornou. K jejímu posouzení je tedy příslušný nikoliv správní orgán, ale znalec či znalecký ústav specializující se na tuto problematiku," stojí v rozsudku.

Kdy za volant

Odbourávání alkoholu je velmi individuální. Zdatní a trénovaní pijáci odbourávají alkohol rychleji než ti, kdo pijí příležitostně. Jinak tráví a vylučují alkohol muži a jinak ženy. Ty totiž mají větší podíl tuku (stejně jako například senioři) a hůře vyvinutý odbourávací mechanismus.

U starších lidí je ještě problém v tom, že často užívají léky, které v kombinaci alkoholem mohou výrazně ovlivnit jejich chování při jízdě.
 
Také záleží na tom, jestli se pije na prázdný žaludek, nebo po sytém obědě, protože alkohol zkonzumovaný nalačno začne působit rychleji.
 
Roli hraje také hmotnost osoby. Zatímco stodvacetikilový muž odbourá pět "desítek" za přibližně šest hodin, sedmdesátikilový bude na stejnou dávku potřebovat víc než devět hodin.

Rychlost vstřebávání alkoholu závisí i na druhu nápoje. Alkohol ze sladových a silně oslazených nápojů se oproti čistým nápojům stejné koncentrace vstřebává pomaleji, protože cukry tento proces zpomalují. Vliv má dokonce i teplota nápoje.
 
Rychlost odbourávání lze hrubě vypočítat takto: muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu vypitého alkoholu na 1 kilogram své váhy, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na 1 kilogram své váhy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.