Citroën C5

Citroën C5 | foto: Citroën

Mezi ojetými citroëny je dobré vybírat

  • 45
Některá auta bývají ve statistikách kvality z německých stanic technické kontroly TÜV lepší než průměrná, jiná naopak horší a nezáleží přitom na jejich stáří. Dobře nebo špatně si vedou po celou dobu, kdy opouštějí pásy automobilky. Jinak je tomu u citroënů.

Například Citroën C3 dopadá ve statistikách spolehlivosti lépe, když je starší než jeho novější následovníci. Naopak xsara si vede dobře jako nový vůz, ale s přibývajícím věkem klesá do podprůměru.

Citroën C3 patří k autům s výraznými a nezaměnitelnými tvary. Němečtí technici však při pravidelných prohlídkách zjistili jednu velmi neobvyklou věc. "Normálně se kvalita auta zlepšuje, jak přibývají roky od spuštění výroby. U C3 je tomu, zdá se, naopak," uvádí letošní přehled vážných závad vycházející pod hlavičkou TÜV Report.

Zatímco na prvních prohlídkách po třech letech od koupě měly v loňském roce C3 tolik problémů, že se mezi 116 sledovanými auty umístily na nelichotivé 92. příčce, jejich starším kolegům se vedlo o dost lépe. Při druhé prohlídce po pěti letech už totiž stejný model zaujímá velmi dobré 20. místo mezi 111 porovnávanými konkurenty.

Citroën C3

Citroëny C3 totiž loni na první technickou kontrolu přijížděly ve srovnání s konkurencí častěji s unikajícím olejem z motoru a s nepřípustnou vůlí v řízení.

Podobný scénář se opakoval při kontrolách světel a brzdy. Tříleté C3 jsou ve všech sledovaných kritériích horší než průměr všech aut, pětileté naopak dopadají lépe. Nejvíce problémů bývá se světlomety.

Citroëny C3 automobilka vyrábí od roku 2002, nejstarší kusy v českých bazarech přijdou na 150 tisíc korun. Zájemci mohou počítat s nadstandardním prostorem na předních sedadlech, na zadních je těsněji.

Více místa nabízí Citroën Xsara, jehož místo v nabídce francouzského výrobce v roce 2004 zaujal nový model s označením C4. Xsaru nazývá TÜV Report Golfem po francouzsku.

Citroën Xsara

Tří- i pětileté xsary se loni na technických prohlídkách v Německu ukázaly v dobré kondici a patří jim v žebříčcích umístění mezi nadprůměrnými vozy s menším počtem závad. Sedm let a devět let staré modely však už upadají docela hluboko pod průměr.

Lepší je tedy sáhnout po autu s rokem výroby ne starším než 2002. Dnes skoro šestileté xsary přijdou v českých bazarech na částky od 120 tisíc korun a jsou přes vyšší cenu nového auta levnější než Citroëny C3.

Velké oblibě se v Česku těší užitkově vypadající berlingo. Prodává se však také v čistě osobním provedení a díky svému kvadratickému tvaru dobře pomůže i se stěhováním.

Posun berlinga žebříčky TÜV Reportu připomíná xsaru. Čím starší auto, tím horší výsledky.

"Přes všechny nedostatky patří berlingo mezi nejoblíbenější rodinné vozy," uvádí TÜV Report. Doporučuje v tomto případě vybírat spíše mladší ojetinu.

Pět let starý Citroën Berlingo lze v bazarech koupit za 130 tisíc korun. TÜV chválí, jak dobře se toto osobně-užitkové auto vyhýbá korozi, naopak starším modelům vytýká vůli v řízení. Problémy na technických kontrolách bývají se světly, jen tříleté kusy nemají trable s brzdami.

Citroën Berlingo

Vůbec nejlepší výsledků v žebříčcích TÜV Reportu mezi všemi citroëny dosahuje xantia, která se už sedm let nevyrábí. Její nástupce Citroën C5 na tom tak dobře není.

Za 100 až 150 tisíc korun lze v bazarech pořídit prostornou xantii ve stáří okolo osmi let, se širokou výbavou odpovídající autu střední třídy. Pro zájemce se nabízí také kombík.

V TÜV Reportu patří xantii místo na konci první třetiny nejlepších aut. Zato Citroën C5 patří na první prohlídce k autům s nadprůměrným množstvím vážných závad. Pětileté C5 se v žebříčku posunuly těsně mezi lepší průměr.

Rozdílně dopadají na technických prohlídkách také vůbec nejmenší citroëny. Saxo dopadá průměrně mezi staršími ojetinami okolo devíti až jedenácti let. Novější kusy padají vinou častých závad při kontrolách do hlubokého podprůměru stejně jako jeho nástupce v podobě Citroënu C2.


Témata: bazar, Citroën, Německo