Autosalon Šanghaj 2017

Autosalon Šanghaj 2017 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

  • 8
Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) - SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale Donald Trump se svou ochranářskou politikou domácích výrobců udělal automobilkám z Číny „čáru přes rozpočet“.

I přesto, že je trh na starém kontinentu vysoce konkurenční, velmi náročný a především v porovnání s Čínou malý, chce to Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) zkusit.

SAIC je šanghajská automobilka, která je jedním z hlavních partnerů koncernu Volkswagen v Číně. Právě spojením SAIC a německého koncernu začínal před třiceti lety za Velkou čínskou zdí automobilismus. Dnes se ve společné továrně SAIC-VW vyrábí kromě volkswagenů také škodovky pro Čínu, loni to bylo přes tři sta tisíc octavií, fabií, rapidů a yeti.

Ale celé je to ještě složitější. Kromě Ameriky, která začala bránit své zájmy, ještě plány šanghajských autoprůmyslníků přeuspořádal brexit.

Až v roce 2019 dorazí do kontinentální Evropy auta z Číny vyrobená koncernem SAIC, budou mít na čumáku hrdé logo starobylé britské značky MG, proslavené sportovními modely klasického střihu.

To je značka, kterou smetl krach britské automobilky Rover v roce 2005, což byl definitivní konec ostrovního autoprůmyslu, jak ho zná historie (čtěte zde). Rover se přestěhoval do Číny a je z něj Roewe, které loni prodalo v Číně skoro čtvrt milionu aut. SAIC dnes zaměstnává ve svém vývojovém centru v Británii přes 200 původních inženýrů Roveru (Číňané je koupili v roce 2010 s částí vývojové kanceláře Ricardo), konstruujících hlavně pro Roewe a MG.

Autosalon Šanghaj 2017
Autosalon Šanghaj 2017

Na autosalonu v Šanghaji představilo Roewe, které je dnes v Číně považováno za luxusní značku, koncept elektrického crossoveru jménem Vision-E. Podobnost se stejnojmennou studií Škody je výrazná, ale podle všeho čistě náhodná.

Britská klasika v čínském podání

MG, které loni v Číně prodalo 80 tisíc aut, se zase v Šanghaji chlubí jedním z nejpovedenějších konceptů na autosalonu vůbec. Parádní kupé na elektrický pohon je obklopeno hejnem sériových modelů značky. Některé jsou oděny ve výsostných barvách slavného liverpoolského fotbalového klubu. Značka je totiž jedním z partnerů týmu.

Autosalon Šanghaj 2017

A není to jen políček Britům od silné Číny. MG se totiž na britské ostrovy vrátilo už před šesti lety. Kromě designérského a vývojového studia tam také v omezeném množství auta s pravostranným řízením pro místní trh ještě loni vyrábělo. Produkci v původní fabrice MG Roveru v Longbridge ovšem firma kvůli nízkým prodejům na ostrovním trhu (loni 4 195 aut) ukončila, zdůrazňuje přitom, že v rozhodnutí nehrál roli brexit.

MG E-Motion EV

Nádherný koncept, který patří k tomu nejlepšímu na šanghajském autosalonu, by mohl v roce 2020 zamířit do výroby. Stále by to měl být elektromobil, konkurovat chce teslám s cenovkou pod 30 tisíc liber (milion korun). To není jen spekulace, prozradil to šéf prodeje a marketingu MG pro britský trh Matthew Cheyne.

Nádherné čtyřmístné kupé umí zrychlit na stovku pod čtyři sekundy a má mít t dojezd přes 500 kilometrů.

Design přídě vychází z aktuální produkce MG, v ostatních liniích někteří hledají Aston Martin.

Autosalon Šanghaj 2017

Výroba v Longbridge se ovšem omezila na finální montáž vozu, který dorazil z 80 procent sestavený z Číny. Asi čtyřicítka montérů v Británii do připraveného celku zamontovala motor, převodovku, přední nápravu a přední světla. Jako v mnoha podobných případech různě po světě byl tento postup cestou, jak obejít celní poplatky za dovoz aut ze zahraničí. V Británii na kompletní auta dovezená z Číny platí desetiprocentní taxa, za částečně rozložený vůz smontovaný lokálně se platí polovic. Stejný model (CKD výroba) uplatňují automobilky například v Rusku.

V letošním roce by MG tedy chtělo na „domácím“ britském trhu prodat pět tisíc aut dovezených Číny. V nabídce jsou modely MG3 (malý hatchback) a GS (SUV) a chystá se uvedení dalšího crossoveru ZS.

A za dva roky se má MG vrátit i do Evropy jezdící na pravé straně silnice. Vstupní branou má být Lucembursko, kde si SAIC založil kancelář. Ani tato volba lokality prý nemá nic společného s odchodem Velké Británie z EU.

Šéf evropského zastoupení Pieter Gabriels pro Automotive News nešetří chloubou: „MG je jako Alfa Romeo, jméno, které nikdo nikdy nezapomněl a které je nemožné pokořit.“ Mimochodem, Gabriels má za sebou zajímavou minulost: šéfoval prodejům Saabu v Nizozemsku a pak pracoval u evropského zastoupení Hummeru. Ani jedna z těchto značek (obě patřily americkému GM) už neexistuje.

„Pokud pouze chcete na trh přijít s další značkou, která je levnější než ostatní, neuspějete. Nikdo na to není zvědavý, takže máme lepší plán,“ říká tajemně, ale podrobnosti si samozřejmě zatím nechává pro sebe. Naznačuje však, že klíčem může být buď auto (jeho kvality), design, nebo servis.

Autosalon Šanghaj 2017

Gabriels zatím nespecifikoval, přes které trhy chce MG ofenzivu odstartovat, expanze na hlavní evropské trhy má být ovšem rychlá.

Bude to další pokus o vstup na náročný evropský trh, pevně obsazený zavedenými značkami. O to samé se před lety opatrně pokusila jiná čínská automobilka se zcela novou značkou a evropskými designéry, vývojáři i marketéry. Qoros se ovšem po nesmělých pokusech vedených přes Slovensko z Evropy stáhl.

Ale MG má v Evropě stále zvuk. Pro SAIC to tedy bude dobrý základ pro test přijetí čínských aut. A pro jistotu to zkusí s modelem kategorie SUV, po kterých je teď Čína stejně jako Evropa zblázněná. Dorazit ovšem mají i malé modely a větší hatchbacky. MG má mladou modelovou řadu, benzinové motory, které teď v Evropě obecně vytlačují diesely (za pomoci legislativy), a k tomu chce zkusit moderní způsoby prodeje s důrazem na využití internetu.

A není to jediná značka patřící SAIC, která má původ v Británii. Do portfolia patří jméno Maxus, které vzniklo na základech značky LDV (britský výrobce, který skončil v roce 2009). SAIC se ke značce dostal koupí od ruského GAZu a dnes používá jméno LDV na některých trzích. Pod značkami Maxus a LDV nabízí dodávky. Ty jsou dnes po čistce v rámci aféry dieselgate v Evropě v klinči. Výrobci lehkých užitkových aut pod tlakem spedičních firem začínají pracovat na elektrických verzích. A Číňané se do elektrifikace pouštějí s vervou.

Podle Gabrielse se v létě rozjede pilotní projekt prodeje dodávky Maxus EV80, která chce být elektrickou alternativou Mercedesu Sprinter nebo VW Crafter. V první fázi budou tyto vozy jezdit ve flotilách městských rozvážkových služeb.

„Tento van stojí téměř dvojnásobek toho, co naftoví rivalové, ale elektrický pohon znamená nižší provozní náklady, takže po čtyřech až pěti letech úspor za palivo se bilance vyrovná,“ říká Gabriels a dodává, že dojezd elektromobilu je 200 kilometrů. V roce 2019 se představí také provedení s delším dojezdem.

Klepání na evropské dveře je pro Číňany tak trochu vynuceným krokem. SAIC se totiž původně chystal do severní Ameriky. Jeho dalším joint-venture partnerem je totiž General Motors. Ve fabrice Shadong, patřící firmě Shanghai-GM, vzniká Buick Encore (v Evropě se vyrábí a prodává jako Opel Mokka), který se měl dovážet do USA. Jenže Donald Trump autům z dovozu svou ochranářskou politikou vystavil stopku.

Jen pro upřesnění: právě kvůli vysokým clům je pro masové automobilky nemyslitelné do Číny dovážet hotová auta. Značky se tomu vyhýbají lokalizací výroby (CKD), když ovšem chcete v Číně otevřít automobilku, musíte mít domácího partnera. A kruh se uzavírá.