Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Michelin se chlubí letní pneumatikou vhodnou i do sněhu

aktualizováno 
Výrobce pneumatik Michelin představil nečekanou technickou novinku. Pneumatika CrossClimate je podle něj první letní pneumatika, která má zároveň certifikaci pro zimní provoz. Řidiči se díky ní zbaví nutnosti přezouvání. Pneumatika splňuje zákonné podmínky i v zemích, kde jsou zimní pneumatiky povinné.

Michelin se u nové pneumatiky pečlivě vyhýbá označení celoroční, byť právě tím CrossClimate v podstatě je. Firma se tím ovšem chce vyhnout předsudkům, které po právu vůči celoročním pneumatikám panují – nefungují totiž ideálně ani v létě, ani v zimě a odborníci je příliš nedoporučují.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

CrossClimate však slibuje opravdu univerzální vlastnosti, i když nejspíš opět musíme brát tvrzení výrobce trochu s rezervou. Zatím totiž nejsou k dispozici nezávislé testy, které by novou pneumatiku prověřily, na trh se novinka dostane letos v květnu.

Michelin se zatím chlubí, že brzdná dráha na suché vozovce je krátká a že při brzdění za mokra získala pneumatika nejvyšší známku A. Výkony na sněhu však firma neuvádí.

Na druhou stranu by se pneumatika CrossClimate mohla stát ideálním řešením pro méně náročné řidiče, kteří se se sněhem potkají jen výjimečně. Na suchu ji nejspíš běžná konkurence překoná třeba v míře přilnavosti, ale kdo jezdí s rozmyslem a nezávodí, nemusí třeba jen mírně zhoršené vlastnosti zaznamenat.

Vzhledem ke statistikám, které Michelin zveřejnil, by pak používání CrossClimate mohlo přeci jen bezpečnost na silnicích zvýšit. Plných 65 % evropských motoristů totiž používá letní pneumatiky i v zimě, ve Francii je to dokonce 76 % (zimní obutí tu není povinné). V Německu, kde jsou zimní pneumatiky povinnou zimní výbavou, nepřezuje 20 % motoristů. Opakem jsou pak řidiči, kteří používají celý rok zimní obutí, těch jsou v Německu 3 %, ve Francii 7 %. Celých 40 % řidičů přitom považuje přezouvání pneumatik za nepříjemnou komplikaci. To je docela široká skupina, které by mohla CrossClimate udělat dobrou službu.

Univerzálního zaměření pneumatiky dosáhl Michelin řadou změn v konstrukci. Směs běhounu je nově mimořádně pružná, což zvyšuje schopnost pneumatiky přilnout k povrchu za každých podmínek. Výrobce přitom slibuje nadále vysokou životnost a komfort pneumatiky. Vnitřní konstrukce pláště snižuje produkci tepla, které snižuje energetickou účinnost. Dobré zimní vlastnosti pak zajistí dezén s novým vzorkem ve tvaru písmene V s do sebe zapadajícími 3D lamelami. Michelin tvrdí, že právě velmi zvlněné a různé silné lamely s komplikovanou geometrií pomáhají záběru na sněhu nejvíce. Vytvářejí prý efekt drápů.

Michelin CrossClimate

Michelin uvede novinku na trh v květnu v celkem 23 rozměrech ve velikostech od 15 do 17 palců. Toto rozpětí má pokrýt potřeby 70 % evropského trhu s pneumatikami. V roce 2016 Michelin slibuje ještě další rozměry.

Ani tak samozřejmě nebude pneumatika CrossClimate zdaleka vhodná pro všechny. Řidiči vyžívající se v dynamické jízdě nebo ti, kdo se pohybují v horském prostředí, vždy udělají lépe, pokud zvolí specializovanou pneumatiku. V roce 2016 Michelin slibuje ještě další rozměry.

První zkušenosti

V prvních testech si nové micheliny nevedly špatně. "CrossClimate se chovaly docela dobře na všech površích. Na sněhu jim nechybí trakce, ale je třeba mít na paměti, že jsou kompromisním řešením," uvádí italský automagazín autoblog.it. "Je to zřetelné na lehkém zpoždění ve změně trajektorie při zatáčení na ledu a při brzdění  v porovnání s klasickými zimními pneumatikami," vysvětluje.

Při srovnání s klasickými celoročními gumami Goodyear Vector 4Seasons, držely nové micheliny lépe na mokrém asfaltu, v ostatních disciplínách si podle autoblog.it vedly nastejno.

Michelin CrossClimate



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Najdete na iDNES.cz