Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Uměl formuli i náklaďák. Otec legendárních Tatrovek 815 a 613 zemřel

Letos zemřel jeden z největších tatrováků, Milan Galia. Profesní dráhu konstruktéra začínal na monopostu Tatra 607 a později se stal hlavním konstruktérem podniku. Pod jeho vedením vznikly například osobní Tatra 613 či nákladní Tatra 815, která má na produkci automobilky vliv dodnes.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

M79i27l72a82n 39V55o31l46e37k

29. 12. 2017 9:29

Zvláštní, některé články se jen hemží o vlivu komunistů a některé ne. Přitom být v pětatřiceti hlavním konstruktérem znamenalo mít špičkovou politickou pozici.

3 0
možnosti
RP

Možná, ale taky to byl na své úrovni odborník.

Ono to totiž bylo takhle, že na pozici hlavního konstruktéra komunisté nepotřebovali někoho na špičkové politické pozici. Stačilo, že nebyl otevřeně proti komunistům a veřejně se proti nim nevyjadřoval.

Zvláště po roce 1968 a 69, kdy jiné špičkové odborníky, kteří se proti komunistům a okupaci veřejně vyjádřili, v Tatrovce komunisté odsunuli na nějaké řadové úřednické pozice v nějaké zastrčené kanceláři nebo nějakém nevýznamném skladu a s natrvalo zaraženým postupem.

Tatrovku totiž tehdy neovládal žádný její ředitel či generální ředitel nebo někdo na jiné špičkové pozici.

Tatrovku, jelikož to byl velký podnik s vojenskou výrobou, přímo řídil krajský výbor Komunistické strany v Ostravě, pod nějakým dohledem vedení komunistické strany v Praze. Takže tehdy v Ostravě v sídle komunistů se rozhodovalo a v Kopřivnici se muselo makat a držet ústa.

Ovšem to nebyla výjimka, ale pravidlo.

Všechny méně významné malé podniky takhle řídil okresní výbor komunistické strany, velké a významné podniky krajský výbor.

3 1
možnosti
MV

M90i30l64a20n 33V34o59l84e77k

29. 12. 2017 10:35

Ono hlavně, stejně jako dnes, záleželo na konkrétních lidech. Nicméně přežít ve vysoké funkci bez souhlasu se vstupem sovětských vojsk asi nešlo.

0 0
možnosti
RP

Přesně tak.

Jak jsem po listopadu 89 zjistil, zrovna můj dlouholetý kolega byl uklizen právě na pozici řadového projektanta se zaraženým postupem, do jakéhosi zastrčeného skladu byl třeba uklizen významný pracovník či snad dokonce šéf tatrováckého archívu, ten se potom na tu pozici po roce 89 ještě na krátkou dobu vrátil.

3 0
možnosti

P95e49t67r 55Č84e88r90m85á15k

29. 12. 2017 12:41

Jak se to vezme, nutně ne. Je potřeba vzít v potaz několik faktorů. Jednak se tak stalo v polovině 60.let - tedy v době relativního uvolnění. Dále měl poměrně dobrý kádrový profil - otec zaměstnanec fabriky, on sám v ní od 14ti, vejšku jako správný dělník dělal dálkově.

Pak je také druhá stránka - Tatra resp. především její nákladní produkce byla důležitá pro socialistický průmysl, armádu a hlavně export. Takže bylo v zájmu všech aby věci především fungovali, kdyby v ktérémkoliv z těch tří odvětví nastala komplikace tak to byl daleko fatálnější problém než to že na nějaké pozici (ona to zas tak vysoká pozice z hlediska politiky nebyla, stejně nad ním bylo x lidí kterým se musel zodpovídat - počínaje náměstky a ředitelem, konče šéfem partaje ve fabrice) nesedí kovaný soudruh...

Samozřejmě to nadruhou stranu nemohl být nějaký politický dobrodruh nebo aktivista. Ale i vzhledem k době jakou v té pozici strávil a kolik práce za ním zůstalo je evidentní že prim v jeho případě hrál obsah, ne forma.

4 0
možnosti
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...