Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miláno 2007: přehlídka stylu a špičkové techniky

  15:22aktualizováno  15:22
Série letošních motocyklových veletrhů vyvrcholila v hlavním městě Lombardie výstavou EICMA. V tom nejlepším světle se ukázaly především domácí značky.

Bimota DB7 | foto: Bimota

Stánek Aprilie patřil k těm největším a nejpřitažlivějším. K jeho hlavním ozdobám patřil velký motard SMV 750 Dorsoduro, vycházející technicky z naháče Shiver.

Aprilia Dorsoduro

Aprilia prohlašuje, že je určen pro expertní jezdce, a tomu nasvědčují hlavní parametry: výkon dvouválce se sevřením 90 stupňů je 95 koní, krouticí moment pak 80 Nm, který patří v tomto objemu k rekordním.

Vedle toho se dorsoduro může pochlubit špičkovou technikou, namátkou jmenujme radiální brzdiče přední brzdy nebo technologii ride-by-wire, po česku elektronický plyn. To vše zabaleno v atraktivním, pro Aprilii typickém technodesignu.

Snad ještě větší pozornost k sobě poutal koncept ultrasportovního naháče FV2 1200, který by měl demonstrovat, jakým směrem se bude vývoj u Aprilie ubírat.

Hojné nasazení karbonu došlo svého uplatnění dokonce na rámu a kyvné vidlici, paralelogramové zavěšení předního kola je odvozeno z právě testovaného řešení na speciálech GP250, nechybí kontrola trakce nebo vestavěné moduly GPRS a GSM kvůli telefonování.

Pohon obstarává tradičně dvouválec do V, ovšem s objemem 1200 ccm.

Další novinky potěší především mladší jezdce – dvojice Enduro a Motard RX a SX 125 je vzhledově inspirována dospělejší dvojicí RVX a SVX, i když jsou samozřejmě jednoválcové. Ze sortimentu skútrů prošel drobnějšími renovacemi svérázný model Scarabeo 125/200.

Bimota je výrobce z Rimini, který se realizuje zejména v ušlechtilých, sériově vyráběných přestavbách, využívajících motory jiných výrobců, v poslední době hlavně Ducati.

V Miláně měl premiéru model DB7, postavený kolem motoru 1098 Testastretta.

Technická elegance Bimot se těžko popisuje, za vše nejlépe hovoří fotky. Zde nejde ani tak o nejprogresivnější a futuristická řešení, byť i DB7je vybaveno špičkovou aktuální technikou.

Za pozornost stojí obzvláště originální trubkový rám z chrommolybdenové oceli s frézovanými komponenty nebo klasické uložení krásného výfuku. Výkon továrna zatím neudala, hmotnost ano – 170 kg bez náplní.

Základem modernizace jiného modelu, DB6 Delirio, je vestavba vzduchem chlazeného dvouválce se zvýšeným objemem na 1078 ccm.

K vidění byly také dva stroje s přídomkem Borsalino, postavené na počest 150. výročí založení asi nejslavnějšího výrobce klobouků. Změny na DB5 a DB6 Borsalino jsou výhradně designové a dotahují výsledný efekt do maxima.

Bimota DB6 Borsalino

Těsně před výstavou prosákly první fotografie novinek německého výrobce, který se tentokrát důkladně zaměřil na enduro řadu GS.

Naprostou a nejobletovanější novinkou bylo Enduro BMW F800GS, poháněné řadovým dvouválcem s maximálním výkonem 85 koní při 7500 otáčkách.

Podle prvních ohlasů se zdá, že se BMW trefilo přesně – většina současných cestovních endur jsou buď jednoválcové, a tudíž slabší a méně komfortní šestistovky, nebo těžkopádné tanky s objemem přes litr, které se v komplikovanějším terénu dostanou do problémů.

BMW F800 GS

F800GS je něco mezi, přitom důsledně splňuje požadavky cestovatelských dobrodruhů – drátěný výplet, 21palcové přední kolo, vysoké zdvihy odpružení, vpředu 250 mm.

Zároveň je dostatečně subtilní a neváží mnoho – suchá hmotnost je 178 kg. Je pravda, že skalní příznivci BMW zde nenajdou motor boxer ani kardan, přesto se dá očekávat, že osmistovka bude mít prodejní úspěch.

Jestli takový jako větší a starší sourozenec R1200GS, kterého se prodalo již neuvěřitelných 75 000 kusů (od 2004), ukáže čas.

BMW R1200 GS

Každopádně ani dvanáctistovka neunikla pozornosti konstruktérského týmu: výkon byl zvýšen na 105 koní při 8000 otáčkách, změny nastaly v převodovce, ergonomii a přibyla možnost dovybavit géeso elektronicky nastavitelným odpružením ESA, kterým lze i za jízdy přitvrdit nebo změkčit podvozek.

Skutečné cestovatele potěší, že jede také na 91oktanový benzin bez nutnosti dodatečných úprav. Zvenku je hlavní novinkou design pětipaprskových ráfků.

I nejmenší cestovní enduro BMW, model F650GS, patří k dlouholetým bestsellerům. Vnější podoba je převzata s osmistovky, pohonnou jednotkou je jednoválec s výkonem 71 koní.

BMW F650 GS

Více silničnímu zaměření malého géesa odpovídají lité ráfky s neoffroadovými pneumatikami, vpředu s rozměrem 19 palců.

Poslední novinkou německého výrobce je opravdu ostré Enduro G450X. Je tak ostré, že továrna prohlašuje, že se s ním hned můžete postavit na start závodu – v nich byla ostatně novinka již testována.

Leccos napoví informace, že součástí testovacího týmu byl slavný Joel Smets. Prodeje takovýchto drsných strojů rostou především v USA, Austrálii a Španělsku.

Výkon jednoválce dosahuje 50 koní, pod sedlem je umístěna nádrž na 8,5 litru a továrna slibuje ovladatelnost krosové 250tky.

Nedočkavci na svezení však budou muset ještě vydržet, do prodeje by se G450X mělo dostat v polovině roku 2008.

BMW G450X

Autoři:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.