Novinkám z Milána vládnou jednostopé crossovery, SUV má i Harley

  • 3
Podobně jako u aut ovládly zvýšené podvozky také novinky 2020 na motocyklové výstavě EICMA v Miláně. A podobně jako u aut přibývají do kategorie trhu „cestovní enduro“ modely s menšími objemy motoru a zaměřením výhradně na silnici.

BMW S1000XR

BMW S1000XR

Model XR, vysoký sportovní stroj s litrovým superbikovým motorem, byl mezi prvními motocykly v nové kategorii „crossoverů“. Nová verze 2020 překvapivě nebude jezdit s nejnovějším motorem ze superbiku S1000RR s technologií ShiftCam. Místo toho konstruktéři použili čtyřválec s klasickými vačkami, ovšem díky tomu a dalším úpravám dokázali stlačit hmotnost motocyklu o celých 10 kilogramů na 226 kilo.

Pravdou je, že u motorky s tak vzpřímeným posezem musí 160 koní při 11 tisících ot/min. stačit opravdu každému. Nová výfuková sestava je také podstatně lehčí a plní Euro5. Nový je také hliníkový rám ‘Flex Frame’ odvozený z nového RR, který využívá motor jako nosný prvek.

K dispozici je nová elektronika jízdních asistentů a jízdní režim Dynamic Pro s možností nastavení jednotlivých parametrů podle přání jezdce. Takže kdo chce, může si z litrového XR udělat stejného divocha, jakým byla předchozí verze, a užít si smyků při podřazování nebo zvedání předního kola. K tomu nabídka kompletní elektronické výbavy BMW, jako je náklonové ABS, výkonové režimy, kontrola trakce, barevný přístrojový TFT displej 4,3”, bezklíčkové zapalování či semi-aktivní elektronické odpružení.

Příjemné bude zeštíhlení motocyklu i po stránce rozměrů, nový rám je užší a jezdec nemá kolena tak daleko od sebe, řídítka jsou o dva centimetry více vepředu a mohou být o tři centimetry užší.

BMW F900XR

BMW F900XR

Nový cesťák střední objemové kategorie sice sdílí základ motoru a upravený rám s F850GS, ale designem i zacílením se jednoznačně řadí vedle S1000XR. A díky společné motorové platformě F850-F900, kterou pro BMW vyrábí čínský Loncin, by nový cesťák mohl v porovnání s luxusním S1000XR nabídnout i atraktivní cenu.

Řadový dvouválec konstruktéři o 200 přivrtali a zvýšili zdvihový objem z 853 na 895 cm³ (zdvih zůstává 77 mm). Spolu s upravenou hlavou válců se to projevilo finálním výkonem 105 koní.

Kratší rozvor a mírnější úhel řízení spolu s vysokým posezem a s celkovou provozní hmotností 219 kilogramů nabídnou alternativu pro cestovatele i pro praktické ježdění. Zůstaly delší zdvihy 170 a 172 mm a úzká stavba, díky které ani výška sedla 825 mm nad zemí nebude problém.

Prostě jednostopé SUV s menším motorem jak vyšité. S obutím 120/70/17 a 180/55/17 vůbec nepočítá s terénem, a přitom je s lákavým agresivně sportovním designem. Devítistovka XR má plastovou nádrž na 15,5 litrů benzinu a díky střídmému apetitu dvouválce by měl dojezd v pohodě přesáhnout 300 kilometrů na nádrž. Konkurenci v této třídě oslní i systémem světel Adaptive Cornering Light, který umí přisvěcovat vnitřní části zatáček, naopak za dne se přepnou LED pásky denního svícení dole pod hlavními světly.

Harley-Davidson Pan America 1250 a Bronx 975

Harley-Davidson Bronx 975

V Miláně americká značka poprvé veřejně předvedla svoji novou platformu 2020 kapalinou chlazených dvouválců Revolution Max 975-1250 ccm. A také první dva modely: již dříve avizované cestovní maxi enduro Harley-Davidson Pan America 1250 doplní ještě v roce 2020 streetfighter, který dostane název Harley-Davidson Bronx 975.

Nové V-Twiny, které budou pohánět celou řadu příštích modelů H-D, opouští klasický pětačtyřicetistupňový úhel a chlazení vzduchem, které kromě malých naháčů Street 750 pohání celou současnou produkci H-D. Nový úhel válců bude 60 stupňů a přibude kapalinové chlazení.

Harley-Davidson Pan America 1250

V Pan America by měl být motor Revolution® Max 1250 ve verzi 1250 cm3 naladěný na maximální výkon více než 145 koní a nabízet maximální točivý moment více než 122 Nm. Pohonná jednotka používá vnitřní vyvažovací hřídel, která vyrovnává primární vibrace motoru.

Podrobnější technické specifikace zatím značka neposkytla, ale je jasné, že slibovaný výkon 145 koní z objemu 1250 cm³ nepůjde dosáhnout bez DOHC a vyšších otáček. Můžeme jen spekulovat, do jaké míry značka využila zkušenosti a případně i parametry zdvihu a vrtání z kdysi vyráběných V-Rodů. Se slíbenými parametry by H-D předstihla i Indian, který ze svého FTR 1200 dostane jen 125 koní. Celý motor je stavěný jako modulární platforma a bude možné jej přestavět do různých zdvihových objemů.

Suzuki V-Strom 1050 / XT

Suzuki V-Strom

Suzuki vloni zabodovala cestovní strojem Katana, který na základ GSX narouboval retro kapotáže z kdysi legendární katany. Letos Japonci použili stejný recept na inovované cestovní enduro, které dostalo krátký enduro zoban ve stylu předchozí jednoválcové legendy DR Big.

V-Strom 1050 nabídne výkon 107 koní, tedy o sedm koní víc než předchozí model, a samozřejmě plnění normy Euro 5. S novou elektronikou přichází sběrnice CAN v rámu místo kabeláže, elektronický plyn, nabídka tří jízdních režimů a také kontrola trakce s offroadovým režimem nebo asistent rozjezdu. Ve verzi XT přibude kromě cestovní výbavy do lehčího terénu ještě tempomat.

I zde už se objevuje náklonový systém ABS, bohužel ho nelze vypnout, na rozdíl od konkurenčních strojů této třídy.

CFMoto 700CL-X

CFMoto 700CL-X

Pro svoji retro laděnou řadu si Číňané najali španělské designéry, a je to znát. Nové stroje mají výrazný charakter a díky světlometu s prvky denního svícení ve tvaru X si je s konkurencí nikdo nesplete.

Nový vodou chlazený řadový dvouválec o objemu 692 kubíků s parametry 75 koní a 67 Nm už také má elektronický plyn, takže může nabídnout i tempomat a nastavitelné jízdní režimy.

Šestistupňovou převodovku doplňuje spojka s antihoppingem, k tomu plně nastavitelná přední obrácená vidlice, a více než důstojné je i obutí do značkových Pirelli Diablo Super Corsa.

Novinka půjde na trh ve třech verzích, Sport jako cafe racer s nízkými řídítky, jako Heritage naháč a Adventure s vyššími řídítky. A dobrou zprávou je i to, že v roce 2021 by mohly dorazit i na český trh.

Yamaha Tracer 700

Yamaha Tracer 700

Prakticky stejný motor i rám jako u loňského modelu, ale nádherný futuristický design, který navíc odkazuje na superbike Yamaha R1. Stejně jako u aut i tady umožňují LED světla pořádně povolit uzdu designérům, víc místa pro ovládání umožnilo přidat i do výšky nastavitelný plexištít.

Motor je upravený pro Euro5, ale zachoval si předchozí maximální výkonové parametry a má teď 54 kW při 8750 ot/min.

Yamaha evidentně chápe, že design prodává, a jestli se jí podaří zachovat cenu této sedmičkové řady, mohlo by jít o hodně slušný prodejní úspěch pro rok 2020.

Honda CB4X koncept

Honda CB4X koncept

Zatím jen koncept, kterým Honda na výstavě EICMA testuje zájem, letos vytvořilo italské studio pod vedením Valerio Aiella. Do výroby to ale nebude daleko, protože podobných novinek se letos objevilo hned několik, a Honda bude muset pospíšit a do roka posílit svoji nabídku o podobný sportovní crossover – v této kategorii měla třeba modely Crossrunner a Crosstourer, které již do Euro 5 asi nepůjdou.

Základem konceptu je CB650R a luxusní komponenty, design s LED světly umístěnými dole pod kapotáží lehce připomíná konkurenční novinku, Yamahu Tracer 700.