Novinky mezi skútry: elektrická i hybridní vespa a městská SUV

aktualizováno 
Itálie je země skútrům zaslíbená a na motocyklové výstavě v Miláně se každoročně ukážou zajímavé trendy. Letos to jsou robustně tvarované skútry ve stylu automobilových SUV, největším překvapením byl jednoválcový skútr BMW C400X se světlometem převzatým z cestovního endura řady GS.

V nabídce bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. | foto: Jan Altner

Do skútrové SUV mánie se začínají přidávat i další značky, naopak domácí legenda Vespa jde jiným směrem. Do výroby posílá první hybridní skútr poháněný elektromotorem a doplněný benzinovým agregátem.

Vespa Electtrica a Electtrica X

Málokdo čekal, že slavná italská značka jako první přijde s hotovým produkčním modelem elektroskútru. Nová Elettrica je stejně stylová a luxusní jako ostatní vespy, navíc je ale úplně tichá a bez exhalací. Základem je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW (2,7 koní) a špičkovým výkonem 4 kW (5,4 koní). 

To by nebyly až tak oslňující hodnoty, podobná čísla nabídnou ty nejmenší skútry s benzinovými motory 50 ccm. Ovšem Electtrica zaujme hlavně mohutným točivým momentem přes 200 Nm, díky kterému budou rychlé starty na semaforech opravdu působivé.

Lithiová baterie doplněná systémem rekuperace při brzdění umožňuje maximální dojezd 100 km (v režimu Eco, režim Power má kratší dojezd) a lze ji dobít z běžné zásuvky za čtyři hodiny. 

Základem Vespa Electtrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...
Základem Vespa Elettrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...

V nabídce ovšem bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. I tento model může jezdit jen na samotný elektromotor, zmenšená baterie umožní dojezd 50 km. Údaje o celkové hmotnosti, spotřebě při jízdě s pomocným generátorem nebo cenách výrobce oznámí až na začátku příštího roku.

BMW C400X s tváří endura

Německý výrobce si dal dlouhou pauzu po představení prvních maxiskútrů C650, aby si trh i zákazník zvykl na nový segment. Teď přišel čas na jednoválcový přídavek s variátorem. Čtyřstovka navazuje na design nově představených cestovních endur F850GS se shodným asymetrickým světlometem. Skútr ve skutečnosti pohání třistapadesátkový jednoválec se slušným výkonem 34 koní a s provozní hmotností 204 kg. 

Automatická kontrola stability ASC se sledováním trakce je zárukou vyšší bezpečnosti během akcelerace za mokra a na kluzkém povrchu. Dále je k dispozici přímo z výroby volitelně nabízená multifunkční přístrojovka s 6,5palcovým TFT displejem. Ve spojení s vylepšeným sdruženým ovladačem BMW Motorrad Multi-Controller to znamená, že jezdec má rychlý přístup k funkcím motocyklu a jeho konektivitě, aniž by byl rozptylován od dění na silnici.

Fotogalerie

Honda X-ADV 2018

Po příchodu na trh v roce 2017, kdy se během prvních měsíců prodalo téměř 10 000 kusů tohoto modelu, vstupuje „motocyklové SUV“ značky Honda do roku 2018 s vylepšenými terénními schopnostmi. Design je stejný, ale vnitřní výbava je doplněná systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control s několika úrovněmi. Tlačítko „G“ upraví charakter řazení dvouspojkové převodovky DCT a zlepší výkony stroje v situacích, kdy končí asfalt a začínají nezpevněné cesty. 

Honda X-ADV i nadále zůstává jediným sériově vyráběným maxiskútrem, který má i volitelné stupačky pro jízdu v terénu ve stoje. Tohle už není jen SUV, po přezutí do pořádných terénních pneumatiky by měl stroj dovolit slušný offroad.

Kymco CV2 koncept

Další značkou, která pokusně nahodila udici do segmentu maxiskútrů v SUV stylu, je tchajwanský výrobce Kymco. Představená dvojice konceptů jako by zpracováním přední části z oka vypadla nejrozšířenějšímu cestovnímu enduru BMW GS. Plastový „kachní zobák“ sice nedoprovází žádné další terénní prvky, místo nich CV2 nabízí cestovatelské funkce po vzoru cestovních endur.

Představená dvojice konceptů Kymco jako by zpracováním přední části z oka...

Variabilní uspořádání sedla umožňuje jízdu sólo nebo se spolujezdcem, doplnění horním kufrem či bočními boxy a dokonce i plexi stříškou pro jízdu v dešti. Podle výrobce by se mělo jednat o vyšší objemovou třídu, než je současný vrchol v podobě modelu AK550, logicky se nabízí oživení sedmistovky Kymco 700i Myroad, kterou značka postupně stáhla z trhu.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

Oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a...

Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní...

Vysněné jednostopé SUV má posuvnou vačku. Umí díky ní odklonit emise

Velké "GéeSo“ je pro svoji univerzálnost a spolehlivost vysněnou ideální...

Mohutný dvouválcový boxer s dvěma magickými písmenky GS už pěknou řádku let vede v prodejích i v žebříčcích oblíbenosti...

Kotrmelce z kopce a samé bahno. Sledujte extrémní závod v Chýnově

Chýnovský kopec

Motorky a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. To je závod do strmého vrchu v...

Najdete na iDNES.cz