Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novinky mezi skútry: elektrická i hybridní vespa a městská SUV

aktualizováno 
Itálie je země skútrům zaslíbená a na motocyklové výstavě v Miláně se každoročně ukážou zajímavé trendy. Letos to jsou robustně tvarované skútry ve stylu automobilových SUV, největším překvapením byl jednoválcový skútr BMW C400X se světlometem převzatým z cestovního endura řady GS.

V nabídce bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. | foto: Jan Altner

Do skútrové SUV mánie se začínají přidávat i další značky, naopak domácí legenda Vespa jde jiným směrem. Do výroby posílá první hybridní skútr poháněný elektromotorem a doplněný benzinovým agregátem.

Vespa Electtrica a Electtrica X

Málokdo čekal, že slavná italská značka jako první přijde s hotovým produkčním modelem elektroskútru. Nová Elettrica je stejně stylová a luxusní jako ostatní vespy, navíc je ale úplně tichá a bez exhalací. Základem je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW (2,7 koní) a špičkovým výkonem 4 kW (5,4 koní). 

To by nebyly až tak oslňující hodnoty, podobná čísla nabídnou ty nejmenší skútry s benzinovými motory 50 ccm. Ovšem Electtrica zaujme hlavně mohutným točivým momentem přes 200 Nm, díky kterému budou rychlé starty na semaforech opravdu působivé.

Lithiová baterie doplněná systémem rekuperace při brzdění umožňuje maximální dojezd 100 km (v režimu Eco, režim Power má kratší dojezd) a lze ji dobít z běžné zásuvky za čtyři hodiny. 

Základem Vespa Electtrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...
Základem Vespa Elettrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...

V nabídce ovšem bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. I tento model může jezdit jen na samotný elektromotor, zmenšená baterie umožní dojezd 50 km. Údaje o celkové hmotnosti, spotřebě při jízdě s pomocným generátorem nebo cenách výrobce oznámí až na začátku příštího roku.

BMW C400X s tváří endura

Německý výrobce si dal dlouhou pauzu po představení prvních maxiskútrů C650, aby si trh i zákazník zvykl na nový segment. Teď přišel čas na jednoválcový přídavek s variátorem. Čtyřstovka navazuje na design nově představených cestovních endur F850GS se shodným asymetrickým světlometem. Skútr ve skutečnosti pohání třistapadesátkový jednoválec se slušným výkonem 34 koní a s provozní hmotností 204 kg. 

Automatická kontrola stability ASC se sledováním trakce je zárukou vyšší bezpečnosti během akcelerace za mokra a na kluzkém povrchu. Dále je k dispozici přímo z výroby volitelně nabízená multifunkční přístrojovka s 6,5palcovým TFT displejem. Ve spojení s vylepšeným sdruženým ovladačem BMW Motorrad Multi-Controller to znamená, že jezdec má rychlý přístup k funkcím motocyklu a jeho konektivitě, aniž by byl rozptylován od dění na silnici.

Fotogalerie

Honda X-ADV 2018

Po příchodu na trh v roce 2017, kdy se během prvních měsíců prodalo téměř 10 000 kusů tohoto modelu, vstupuje „motocyklové SUV“ značky Honda do roku 2018 s vylepšenými terénními schopnostmi. Design je stejný, ale vnitřní výbava je doplněná systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control s několika úrovněmi. Tlačítko „G“ upraví charakter řazení dvouspojkové převodovky DCT a zlepší výkony stroje v situacích, kdy končí asfalt a začínají nezpevněné cesty. 

Honda X-ADV i nadále zůstává jediným sériově vyráběným maxiskútrem, který má i volitelné stupačky pro jízdu v terénu ve stoje. Tohle už není jen SUV, po přezutí do pořádných terénních pneumatiky by měl stroj dovolit slušný offroad.

Kymco CV2 koncept

Další značkou, která pokusně nahodila udici do segmentu maxiskútrů v SUV stylu, je tchajwanský výrobce Kymco. Představená dvojice konceptů jako by zpracováním přední části z oka vypadla nejrozšířenějšímu cestovnímu enduru BMW GS. Plastový „kachní zobák“ sice nedoprovází žádné další terénní prvky, místo nich CV2 nabízí cestovatelské funkce po vzoru cestovních endur.

Představená dvojice konceptů Kymco jako by zpracováním přední části z oka...

Variabilní uspořádání sedla umožňuje jízdu sólo nebo se spolujezdcem, doplnění horním kufrem či bočními boxy a dokonce i plexi stříškou pro jízdu v dešti. Podle výrobce by se mělo jednat o vyšší objemovou třídu, než je současný vrchol v podobě modelu AK550, logicky se nabízí oživení sedmistovky Kymco 700i Myroad, kterou značka postupně stáhla z trhu.

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Tuto motorku z garáže nikdo nevytáhne. Mohly by z ní odpadnout miliony

Harley Davidson Blue Edition Bucherer

Že některé automobilové speciality mohou stát desítky milionů, není nic nového a překvapivého. Obvykle tomu odpovídají...

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do Prahy přes 110 000...

Ski-Doo Grand Touring
Ski-Doo Grand Touring

r.v. 2015, naj. 0 km
324 111 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz