McLaren F1

McLaren F1 | foto: McLaren

Milionová rána Mr. Beana. Rozbil raritní McLaren, který jede skoro 400

  • 16
Komik Rowan Atkinson sice ve své nejslavnější roli působí jako pořádný nemotora, ve skutečnosti ale miluje rychlá auta a je i velmi zdatným řidičem. Svůj oblíbený McLaren F1 ale při poslední havárii pravděpodobně definitivně zničil. Těchto aut bylo vyrobeno jen 106 kusů.

Atkinson raritní McLaren F1 používal pravidelně, nikoliv jen na občasné vyjížďky. Už dříve s ním havaroval, ale škoda nebyla velká a auto se podařilo opravit. Podle informací zahraničních médií ale tentokrát tolik štěstí neměl a auto po havárii dokonce začalo hořet. Jediná dostupná fotografie havarovaného auta však na jeho definitivní zničení neukazuje. V každém případě Rowan Atkinson skončil v nemocnici s lehčími zraněními. Více v tomto článku.

Rowan Atkinson naboural ve voze McLaren F1 do stromu a do lampy pouličního osvětlení.

McLaren F1 není žádné ořezávátko. A to ani dnes, 19 let od zahájení jeho výroby, která skončila v roce 1998. Silničnímu provedení patřil ještě dlouho po ukončení produkce primát nejrychlejšího sériově vyráběného auta na světě, maximální rychlost má totiž závratnou hodnotu 372 kilometrů za hodinu a rekordní pokus z roku 1998 má dokonce hodnotu 391 kilometrů za hodinu při vypnutém omezovači otáček.

Rychlejším se stal až Bugatti Veyron, který dokáže uhánět přes 400 kilometrů za hodinu (primát mu ukradl na tři roky malosériový SSC Aero, ale veyron si titul zase vzal loni zpátky – více zde). McLarenu dodnes zůstal primát nejrychlejšího sériového auta s atmosférickým motorem.

Mr. Bean a auta

Rowan Atkinson auta miluje a vedle McLarenu F1 vlastní i několik historických aut a třeba Hondu NSX. Navíc umí i slušně řídit. V populárním pořadu BBC Top Gear se stal nedávno nejrychlejší celebritou, které v pořadu pravidelně závodí na okruhu s Kiou cee´d.

Často také závodí s veterány, třeba na legendárním tisícimílovém závodě Itálii Mille Miglia.

Nejvíc ale samozřejmě proslavil jako Mr. Bean maličkého Mini Coopera, ve kterém se umí i převléci a za jízdy vyčistit zuby kapalinou z ostřikovačů.

V roce 1992, kdy McLaren model F1 představil, to bylo auto jak z jiné planety a ostatně i dnes patří mezi to nejlepší, co lze po silnicích prohánět. Již název odkazuje na konstrukci vycházející z Formule 1, což je ostatně hlavní obor činnosti McLarenu. Za vývojem stál legendární konstruktér Gordon Murray, který tehdy přesvědčil stájového šéfa Rona Dennise, že celý projekt je realizovatelný.

Extrémně lehká stavba auta spolu s výkonným motorem od BMW zajistila vynikající poměr hmotnosti a výkonu. Díky tomu pak auto akceleruje na stovku za pouhých 3,4 sekundy. Auto váží jen 1 138 kilogramů a motor má výkon 468 kW. Poměr výkonu na tunu hmotnosti je tak skvělých 403 kW/t. Motor dodalo BMW a je to atmosférický šestilitrový dvanáctiválec, který vyvinulo sportovní oddělení M-Technic (BMW M).

Zajímavá je i koncepce kokpitu. Auto pojme tři pasažéry. Řidič ale sedí uprostřed, dva spolucestující pak za ním. Dveře se otvírají šikmo vzhůru, celkový design je ryze sportovní a dodnes atraktivní. Celkově je McLaren F1 poměrně kompaktní auto s celkovou délkou jen 4,28 metru a je samozřejmě velmi nízký (1,2 metru). Na stavbu výrobce použil sklolaminát vyztužený uhlíkovými vlákny, ze kterého je vyroben celý monokok kabiny. Použity byly i další neobvyklé materiály jako je hořčík nebo zlato na tepelnou izolaci motoru.

Tohoto supersportovního auta vyrobili u britského McLarenu jen 106 kusů včetně šesti prototypů. Silničních provedení bylo jen 65, ostatní kusy byly upraveny pro závody. Ve své době se McLaren F1 prodával za necelý milion dolarů (dnes asi 17 milionů korun, v devadesátých letech až 40 milionů korun). Dnes je cena zachovalých kusů ale mnohem vyšší, v aukcích se šplhá až ke dvojnásobku původní částky a jen stěží bude klesat.

McLaren MP4-12C

McLaren začne letos na podzim prodávat úplně nový supersport MP4-12C. Již nyní si lze auto předobjednat na listopad za cenu od 250 000 eur výše (asi 6 000 000 korun). Auto vážící 1 300 kilogramů pohání dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec s výkonem 600 koní. Na stovku se dostane za 3,5 sekundy a maximální rychlost je 320 kilometrů za hodinu. Novinka se tak modelu F1 z devadesátých let nevyrovná, ale bude civilnější a je i výrazně levnější.