Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milionový Peugeot 308: jízda s hybridním unikátem

  12:40aktualizováno  12:40
Peugeot 308, který nikde nepořídíte, jsme vyzkoušeli v běžném provozu. Rozjíždí se neslyšně, ale o to razantněji. Z výfuku mu nečmoudí a přede jako kocour. Je to totiž hybrid. Když není třeba jet rychle, nafťák odpočívá a jede se na baterky. Hybrid HDi je jediný svého druhu.

Peugeot 308 HybridHDi | foto: Peugeot

Hybridní techniku už nabízí v sériových autech kdekdo, Peugeot si zatím dává načas. Pro bachratou novinku s označením 3008, která se chystá do prodeje v těchto dnech, chystá hybridní verzi za dva roky.

To se z auta stane vlastně SUV - přední kola bude pohánět spalovací motor, k zadní nápravě se usadí elektromotor. Tohle netradiční řešení pojmenované Hybrid 4 je specialita koncernu PSA. A ještě jedna specialita navrch: hlavní roli v hybridním soustrojí budou hrát turbodiesely.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot můžete koupit
na www.automodul.cz

Pokud Peugeot někdo nepředhoní, měla by 3008 v roce 2011 být prvním hybridním naftovým autem. Marc Bocqué, který má vývoj hybridního peugeotu na starosti, slibuje o 35 % menší spotřebu. "Za 10 let bude 10-20 procent aut hybridních," předpovídá.

U experimentální 308, představené na předloňském autosalonu ve Frankfurtu, je to trochu jinak. Vyznává koncepci všechno vpředu, elektro- i spalovací motor roztáčejí pouze přední kola. Dozadu pod podlahu kufru uložili konstruktéři namísto rezervy Ni-MH baterie dobíjené spalovacím motorem a při brzdění. Prototyp, na kterém si hybridní techniku osahávali, nese označení Hybrid 2.

Neslyšný rozjezd

Na pohled je to obyčejná bílá třistaosmička, ale měli byste vidět strach v očích pána, který ji hlídá ze sedadla spolujezdce, když se s ní vrháme do běžného provozu. "Jakou má cenu?" ptám se. "Tak milion eur," říká a zděšeně pozoruje, co vyvádí otřískané BMW před námi.

Tyhle hybridní Peugeoty 308 jsou na světě dva. U kolegů ve vývojovém centru Citroënu stojí ještě dva Citroëny C4, vybavené stejnou technikou.

Jezdí se s ním jako s normálním autem. Startujete známým klíčkem, točíte volantem. Pouze když se motor ve chvílích, kdy jedete jen na baterky, vypne, chybí vám zvuková kulisa motoru. Nahoře na přístrojovce je malá obrazovka, která ukazuje, co se děje. Je tu hlavně pro obveselení posádky. Řidič má na práci jen řízení, není třeba nic přepínat, sledovat, prostě řídíte, jako vás to učili v autoškole.

Jen máte typické sklony řidiče hybridů. I když nechcete, stále hrajete s autem hru "jak dlouho dokážu jet na baterky, než nastartuje motor".

Takže se šinete městem čtyřicítkou a odhadujete, jestli na tom semaforu před vámi bude zelená, až se k němu doploužíte. Palivo (a životní prostředí) tak šetříte nejen s pomocí elektromotoru, ale i tím, že jezdíte pomalu a co nejplynuleji. Peugeot 308 Hybrid HDi ujede jen na baterky 3 kilometry, městská spotřeba má být tři litry nafty na stokilometrovou jízdu, v kombinovaném provozu to je o čtyři deci víc.

Peugeot 308 HybridHDi

Na displeji sledujete, jak se otáčejí kolečka, kam putují elektrony, kam síla a jak to vlastně všechno funguje, až zapomínáte řídit. Na středovém panelu je ještě nový čudlík s nápisem ZEV (Zero Emission Vehicle). Když ho zmáčknete, jedete výhradně na elektřinu, spalovací motor se nastartuje až po třech kilometrech, kdy jsou baterie úplně vybité.

Osmdesáti kilowattům turbodieselu pomáhá s rozpohybováním 1 606 kilogramů hybridní 308 16 kW elektromotoru. Hybrid se tiše rozjíždí na elektromotor, v těch chvílích využívá své největší výhody. Elektromotor totiž umí nabídnout sto procent kroutícího momentu prakticky od nulových otáček, v případě Hybridu 2 je to 80 newtonmetrů k 260 newtonmetrům turbodieselového HDi. Když potřebujete na dálnici nebo při předjížděcím manévru ještě víc síly, umí elektromotor krátkodobě dodat až 23 Kw a 130 Nm.

Pak startuje spalovací motor. Konstruktéři ještě před sebou mají dlouhé dolaďování složitého soustrojí. Čekání, než se roztočí turbodmychadlo nafťáku a váhavá šestistupňová robotizovaná převodovka zařadí, je občas příliš dlouhé. Chce to trochu cviku, aby byla jízda a hlavně rozjezdy plynulé. Automatická převodovka podle vývojářů sníží spotřebu asi o 5 %.

Při krátké projížďce pod dohledem pánů od Peugeotu v ulicích Budapešti, kam nás automobilka na představovačku auta, kterého se asi nedočkáte, pozvala, se zdál díky dvojici motorů sedící nad přední nápravou trochu "těžší na předek". Není divu, pod kapotou je díky složitému systému pěkně narváno.

Zákazníci si musí zvyknout

O variantě s poháněnou přední nápravou jménem Hybrid2 zatím pro sériovou výrobu Peugeot teprve uvažuje. "Nejdřív musíme zákazníkům hybridní technologii vysvětlit," říká Marc Bocqué. Elektropohon se do menších aut dostane až později. Je tedy pravděpodobnější, že hybridní bude až nástupce 308.

Peugeot 308 HybridHDi

Sériová "třistaosmička" si prozatím bude muset od roku 2011 vystačit se systémem start & stop (u Peugeotu tomu říkají "mikro-hybridní technologie"), který při čekání na křižovatkách vypíná motor. Prý to ušetří 8 - 15 procent emisí CO2.

Proč chystají hybridní techniku nejprve pro větší auto, jako je Peugeot 3008? "Klient lépe pochopí, že si za ni má připlatit do většího auta s pohonem všech kol," vysvětluje Marc Boqué. "V 3008 začneme s hybridním dieselem," říká Bocqué. "Očekáváme, že 80 % zákazníků bude žádat naftové verze," doplňuje.

Marc Bocqué ještě na závěr prozrazuje, že Peugeot pracuje i na vodíkovém pohonu s palivovými články. Jejich využití v provozu ale nevidí dřív než v roce 2020. Hlavním problémem je skladování vodíku a cena náročné technologie. Náklady vyhání vzhůru mimo jiné drahá platina, kterou pro stavbu vodíkových aut potřebují.

Peugeot 308 Hybrid HDi v číslech
naftový motor 1,6 HDI DPFS
max. výkon (kW/k) 80/110 při 4000 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 240-260 při 1 750 ot./min
elektromotor synchronní s permanentními magnety
výkon (kW/k) 12/22 (krátkodobě 23 kW)
krouticí moment (Nm) 80 (krátkodobě 130 Nm)
převodovka šestistupňová robotizovaná
objem nádrže (l)/dojezd na baterie (km) 60/3
kombinovaná/městská spotřeba (l/100 km) 3,4/3,0
zrychlení 0-100 km/h (s) 12,2





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.